گریه‌های حضرت زهرا(س)برای انحراف امت و محرومیت آنها از حاکمیت الهی بود

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: گریه‌های حضرت زهرا(س) شخصی نبود بلکه برای انحراف امت و محرومیت آنها از حاکمیت الهی بود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، گفت: اگر ما در زمان حضرت زهرا(س) بودیم با توجه به شرایط آن دوران چه انتخابی داشتیم، پس از رحلت پیامبر (ص) جانبازان، خانواده شهدا و عمده افراد با سابقه درک پیامبر(ص)  بودند اما تصمیمی که در بزنگاه فتنه محقق شد چه بود و چند نفر توانستند وفادار بمانند. کسانی که از نظر سابقه جهادی و ایمانی از ما بهتر بودند دچار غفلت شدند.

وی با بیان اینکه پس از فتنه مسأله آشکار و روشن است اما در فتنه واقع شدن و به موقع تصمیم گرفتن سخت است، عنوان کرد: ما هم اگر آمادگی نداشته باشیم به امتحان آنها مبتلا می‌شویم تا جایی که حاکمیت الهی به حاکمیت بشری تبدیل می‌شود در حالی که ما در خواب غفلت هستیم.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: گریه‌های حضرت زهرا(س) از روز هفتم بیشتر شد چرا که مردم این انحراف را به مجرای صحیح برنگردانند و خود را از باب حاکمیت الهی محروم کردند. بین حاکمیت الهی و حاکمیت بشری تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و حضرت زهرا (س) بر این امر کاملا آگاه بودند بر همین اساس گریه‌های ایشان شخصی نبود و گریه او برای انحراف امت و محرومیت آنها از حاکمیت الهی بود.


حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه غفلت جامعه صدا برای بیداری می‌خواهد، گاهی این صدا باید بسیار عمیق باشد و شهادت حضرت زهرا(س) را نیاز دارد، اظهار کرد: روز غدیر یک جریان احساسی و عقلانی است که پیامبر(ص) بنیان گذاشتند که عموم مردم بفهمند وخواص هم به عمق آن راه یابند. چه باعث شد که ۷۰ روز پس از آن مردم امر به این بزرگی را فراموش کردند؛ چه کنیم که این وقایع صدای بیداری نخواهد. 

وی با استناد بر فرمایش امام صادق(ع) مبنی بر اینکه هیچ‌ چیزی نیست مگر اینکه برای تو پیام دارد، ابراز کرد: وقایعی که در عالم اتفاق می‌افتد همه فعل خداوند هستند که با ما سخن می‌گوید، اگر ما پیام این گفتگو و فعل الهی را یافتیم آن زمان بیداری محقق می‌شود، آیات قرآن بیداری به دنبال دارد و هر آیه پیام خاص خود را دارد، فعل خداوند در عالم اینگونه است اگر ما در غفلت باشیم باید وقایع صدای خود را بلندتر کنند تا ما بیدار شویم. گاهی خون و غم شهادت حضرت زهرا(س) را می‌طلبد که مردم بیدار شوند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر فطرت شوق به کمال در جامعه بیدار نشود رو به اضمحلال می‌رود، عنوان کرد: حضرت زهرا(س) دیدند کسانی که در سختی و هنگام جنگ با دشمن اهل فرار بودند می‌خواستند حاکمیت را بر عهده بگیرند. بنابراین ایشان در دفاع از حق ولایت سختی فراوانی کشیدند که مردم را بیدار کنند. اگر صد نفر از کسانی که دلسوز بودند پس رحلت پیامبر(ص) می‌ایستادند و از جریان غدیر دفاع می‌کردند و دچار غفلت نمی‌شدند حضرت زهرا (س) به شهادت نمی‌رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: مراقب باشیم رفاه و مادیات دنیا ما را در دفاع از حق دچار غفلت نکند. جریان حرکت حضرت زهرا(س) بر مبنای بیداری بود که هزینه می‌خواهد. ما هم برای ارزش‌ها باید ایستادگی کرده و هزینه کنیم. در روایت است که ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند ارواح مومنان از آبدان ما هستند، بدن تابعیت از روح دارد ارزش فعل بدن به میزان روح انسان است. اگر در جامعه امام حاکم می‌شد ارزش عمل ما در حد افق علم تا اراده ولی خدا نوشته می‌شد و سرعت وصول انسان بیشتر می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه‌ای که ولی حاکم است سرعت وصول الی الله حاصل می‌شود. خاطرنشان کرد: اگر روح‌ جمعی مشتاق تبعیت از ولایت شود همواره در حال رشد و پیشرفت است، امروز ثابت شده که حق با امیر مومنان امام علی(ع) است اما شناخت سنگین‌تر می‌شود که اشخاص تیزبین را مشخص کند، مراقب باشیم مادیات ما را دچار غفلت نکند امروز جریان غزه در عالم بیداری ایجاد کرده است.

کد خبر 1739640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha