روند دیجیتال سازی  اسناد و منابع کتابی در کتابخانه ملی با سرعت به پیش می رود

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه در سازمان کلیه دستگاه ها در حال دیجیتال سازی منابع اسنادی و خطی هستند؛ گفت: روند دیجیتال سازی اسناد و منابع کتابی در کتابخانه ملی با سرعت به پیش می رود .

به گزارش  خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست چهاردهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران ظهر  بعدظهر امروز سه شنبه 28 آذر با حضور«علیرضا مختارپور»، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران،  دکتر«فاطمه صدر»، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان و سعیده اکبری داریان، دبیر کمیته علمی جشنواره در اندیشگاه فرهنگی این سازمان  برگزار می شد.  

در این نشست «فاطمه صدر»، معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به فعالیت های پژوهشی و منابع دیجیتال در سال گذشته در این سازمان اشاره کرد  و گفت: معاونت پژوهشی دو حوزه اساسی فعالیت های رو به آینده و پیشروانه دارد هم حوزه پژوهشی که ناظر به گذشته نیست ناظر به آینده است هم منابع دیجیتال امری است که امروزه درباره آن زیاد می شنویم و یکی از پایه های پیشرفت هر کشور است .

وی  با بیان اینکه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 27 گروه پژوهشی فعالیت می کنند، اظهار کرد: گروه اسلام شناسی و ایران شناسی در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی مطالعاتی را دنبال می کند، همچنین گروه مطالعات تاریخی و تاریخ شفاهی، مشغول پژوهش در حوزه مطالعات تاریخ معاصر، تاریخ شفاهی هستند.  همچنین در حوزه علوم آرشیوی سه گروه علم آرشیو و استاندارد، گروه مدیریت اطلاعات سازمان دهی دانش، گروه علوم داده و هوش مصنوعی با تمرکز بر علوم داده و داده ها فعالیت می کند.  همچنین  در گروه حفاظت و نگهداری همکارانی در حوزه مرمت، نگهداری منابع دیجیتال، نگهداری اسناد خطی و مرمت فعالیت دارند .

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  تصریح کرد: در پروژه OCR اسناد کاغذی هشت میلیون سند مورد بررسی قرار گرفت و امکان استفاده پژوهشگران از این سامانه فراهم شده است.

وی با اشاره به طرح های پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی  گفت:  در این طرح 50 طرح پژوهشی به بهره برداری رسیده اند که از این تعداد  22 طرح در حال جریان 28 پایان یافته است.

فاطمه صدر  با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی گفت: این جشنواره دی ماه  امسال با موضوع «هوش مصنوعی و آینده پژوهی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود  و همزمان با هفته پژوهش  برنامه های جنبی این جشنواره آغاز شده است و تا برگزاری جشنواره هر هفته چندین برنامه پژوهشی برگزار می شود.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران   در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان درباره دیجیتال سازی منابع کتابخانه ملی اظهار کرد: در سازمان کلیه دستگاه ها در حال دیجیتال سازی منابع اسنادی و خطی هستند؛ در راستای دیجتال سازی منابع  از سال گذشته 17 دستگاه جدید به این منظور خریداری شده و از این تعداد دستگاه جدید 6 دستگاه برای استان ها ارسال شده است؛  در واقع باید بگویم  با این دستگاه های جدید به پروسه دیجیتال سازی  اسناد و منابع کتابی سرعت بخشیده شده است .

کد خبر 1739771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha