صبوری پیامبر(ص) بسیاری از مخالفان را به جبهه حق ملحق کرد

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: بسیاری از مخالفان پیامبر(ص) با اخلاق و مهربانی و درعین حال صبوری حضرت وارد جبهه حق شدند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه در حسینیه آیت الله حق شناس طی سخنانی گفت: اراده الهی است گه دین اسلام بر همه ادیان غالب شود بنابراین در این مسیر صف مشرکان را از مومنان واقعی جدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: خداوند در این مسیر به پیامبر اسلام(ص) دستور انواع حلم و صبر را داده بود اما از یک جایی به بعد دستور صف بندی و جدایی آنها از مشرکان را داد و فرمود موذن این صف بندی امیرمومنان امام علی(ع) هستند چراکه ایشان معصوم بودند و باید یک معصوم این کار را انجام می دادند.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند فرصت پایداری در مسیر الهی زیاد طولانی نیست در همه امور پایدار باشید تا به مقصد برسید. خداوند در سوره مزمل خطاب به پیامبر(ص) می فرمایند ای پیامبر شب زنده داری کن رزق الهی را بگیر و روز به دست مردم برسان؛ اما بدان که مردم ناسپاس هستند و مقابله می کنند و سخنان تو را اساطیر و دروغ عنوان می کنند پس در مقابل آنها صبور باش. برخی تو را از نادانی و برخی از روی عناد تکذیب می کنند به آنها مهلت بده برای معاندان عذاب تهیه شده است اما برخی افراد نادان با صبوری تو هدایت می شوند.

وی با بیان اینکه در سوره فصلت خداوند می فرماید ای پیامبر اگر می خواهی خطر دشمنان را دفع کنی به بهترین شکل صبر کن که برخی از آنها با تو دوست می شوند. اظهار کرد: قلب برخی افراد با مهربانی و صبوری از گمراهی نجات می یابد؛ البته هرکس نمی تواند دشمنان را به دوست تبدیل کند تنها متقیانی که بسیار صبوری کنند می توانند چنین کنند. متقیان کسانی هستند که در تنگناها و وسعت از جان، مال و آبروی خود هزینه می کنند و در مقابل ناسپاسی مردم نسبت به آنها بسیار صبور هستند و کظم غیظ دارند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بسیاری از مخالفان پیامبر(ص) با اخلاق و مهربانی و درعین حال صبوری حضرت وارد جبهه حق شدند؛ ابراز کرد: این مواجهه کار صابران در راه خداوند است؛ این مقام برای کسانی است که بهره فراوان از صبر دارند؛ درباره پیامبر(ص) اتهامات ناروایی اعم از جنون و شاعری و غیره زدند حضرت از این سخنان دلتنگ می شدند اما صبوری می کردند. انبیاء گذشته هم اینگونه بودند اذیت می شدند بر اذیت الهی صبوری می کردند تا زمان نصرت الهی برسد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه پس از صبوری بزرگ پیامبر(ص)، خداوند به ایشان بشارت داد و اهل بیت او را توصیف به صبر کرد. گفت: اهل بیت با صبوری در طرح حضرت ایستادگی و عاشورا به پا کردند. خداوند آنها را امام قرار داد چراکه به آیات الهی یقین داشتند و در این مسیر صبور بودند. اگر امام صبور نباشد ایمانی در عالم جاری نمی شود، هدایت، راهبری و به مقصد رساندن ایمان در عالم با صبوری امام محقق می شود.

وی با بیان اینکه طبق آیات الهی همه امور در عالم با صبر محقق می شود، عنوان کرد: با پایداری و صبر فرعون نابود و دین حضرت موسی(ع) محقق شد. وقتی پیامبر اسلام(ص) صبوری کردند خداوند به او بشارت پیروزی و انتقام از مشرکان را  داد. هیچ کس نباید پیامبر را به خاطر جنگ با مشرکان به خشونت متهم کند زیرا ایشان بسیار بر آنها صبوری کردند زمانی که دیگر قطعی شد آنها اصلاح نمی شوند و اجازه نمی دهند دیگران هم اصلاح شوند پس حکم جنگ آمد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در وادی جنگ با مشرکان اصحاب پیامبر(ص) نباید تعلقات دنیوی داشته باشند؛ گفت: در مسیر جهاد فی سبیل الله مومنان باید تعلقات دنیوی را از  وجود خود پاک کنند که مانع آنها نشود. در آخرالزمان صف مجاهدانی که تعلقات دنیوی دارند با کسانی که تعلقات دنیوی آنها قطع شده جدا می شود.

کد خبر 1740096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha