رصدخانه اقتصادی ایران؛ محفل شنیدن صداهای مختلف با بی‌طرفی

معاون سابق پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد رصدخانه اقتصادی ایران را محفلی برای شنیدن نظرات مختلف با حفظ اصل بی‌طرفی دانست و تأکید کرد: اگر این رصدخانه موازی‌کاری داشته باشد و شبیه پژوهشگاه‌ها عمل کند، نتیجه نمی‌گیرد.

مرتضی مرتضوی، معاون سابق پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری شبستان درباره رصدخانه اقتصادی که هفته گذشته با حضور رئیس جمهور در وزارت امور اقتصاد و دارایی رونمایی شد، اظهار کرد: رصد وضعیت اقتصادی کشور بر اساس شاخص‌های مختلف انجام می‌گیرد و داشتن چنین اطلاعاتی مثل آن می‌ماند که در شب تاریک با چراغ رانندگی کنیم.

وی ادامه داد: لذا رصدخانه اقتصادی کمک می‌کند تا وضعیت اقتصاد کشور و مسیری که پیموده شده را درک کنیم و از سوی دیگر به سیاستگذاران کمک می‌کند تا از وضعیت ابزارهایی که مورد استفاده قرار می‌دهند، مطلع شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: سابق بر این ضعف‌های بسیاری در حوزه آمار و جمع‌آوری اطلاعات وجود داشته و کمیت، کیفیت و در دسترس بودن آنها را تحت تأثیر قرار داده بود و به همین دلیل هم سیاستگذاران و محققان نسبت به آن معترض بودند. اگر رصدخانه اقتصادی بتواند این ضعف‌ها را برطرف کند مسلماً یک گام بزرگ و رو به جلو محسوب می‌شود و به درک شرایط و وضعیت کمک می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: چگونه سیاستگذاری کردن نکته مهمی است که باید رصدخانه اقتصادی آن را مدنظر داشته باشد. این رصدخانه همچنین باید همه تئوری‌ها و سناریوها را بررسی کرده و یا تئوری‌هایی را که روی میز سیاستگذار موجود است، تجزیه و تحلیل کند. به طور کلی این رصدخانه باید همه ابزارها و ظرفیت‌ها را بسنجد و با تحلیل دقیق داده‌ها اقتصاد ایران را به سرمنزل مقصود برساند.

مرتضوی بیان کرد: تئوری‌های موجود باید توسط این رصدخانه در یک فضای کاملاً باز به بحث و بررسی گذاشته شوند تا سیاستگذار بتواند بهترین تئوری و راهکار را برای اقتصاد ایران به کار بگیرد. این موضوع بااهمیتی است که نباید از آن چشم‌پوشی شود. اگر رصدخانه اقتصادی ایران بتواند به وظایفی که برایش شرح داده شده عمل کند و صرفاً یک دستگاه دارای بروکراسی متعارف نباشد اتفاقات خوبی در سیاستگذاری‌های اقتصادی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: اما اگر رصدخانه اقتصادی ایران موازی‌کاری داشته باشد و شبیه پژوهشگاه‌ها عمل کند قطعاً نتیجه نخواهد گرفت. به طور کلی این رصدخانه باید بستری باشد برای اینکه پژوهشگران به آخرین اطلاعات و آمارها دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر طرح‌ها و ایده‌ها را نقد کنند. رصدخانه اقتصادی ایران را باید محفلی دانست که اندیشمندان از جاهای مختلف در آن حضور دارند و نظرات خودشان را برای سیاستگذار بیان می‌کنند تا سیاستگذار از بین اینها یکی را برگزیند.

معاون سابق پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پایان تأکید کرد: تمام دستگاه‌های اقتصادی بازوهای پژوهشی و تحقیقاتی را دارند که باید تمامی اینها به عنوان یک صدا در کنار هم قرار بگیرند و حرف‌های آنها و منافع سازمانشان شنیده شود تا سیاست درست و تنظیم‌گری مطلوب اتفاق بیفتد و در اینجا رصدخانه اقتصادی ایران باید حالت بی‌طرفی خود را حفظ کند.

کد خبر 1740159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha