گام دوم نهضت سوادآموزی با تصویب شورای نگهبان اجرایی می‌شود

عبدی با اشاره به جانمایی نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه و تکالیف آن در گام دوم این نهاد گفت: گام دوم نهضت سواد اموزی با تصویب شورای نگهبان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، علیرضا عبدی، رییس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد تاسیس این نهاد در تشریح گام دوم نهضت سوادآموزی با اشاره به تاسیس این سازمان به فرمان بنیانگزار انقلاب اسلامی در ۳۰ آذر ۵۸ گفت: در ابتدای انقلاب در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۷ درصد با سواد در کشور وجود داشت که شاهد یک فاصله ۲۳ درصدی بی سوادی میان زنان و مردان بودیم که این رقم در میان جامعه شهری و روستایی به ۹/۳۴ درصد بود و فاصله بین با سوادی زنان و مردان امروز به شش درصد و در مناطق شهری و روستایی به یازده درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت سواد در جمهوری اسلامی ایران در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به ۹۸ درصد رسیده است و مفتخریم عرض کنیم که شاهد کاهش اختلاف سواد میان زنان و مردان و همچنین جامعه شهری و روستایی هستیم. این اتفاق بر اساس جریان مردمی رخ داده است.

عبدی با اشاره به پیام دبیر کل یونسکو خاطرنشان کرد: در ۴۸ سال گذشته رشد با سوادی در دنیا ۱۸ درصد بوده است که این رقم در کشور ما بالغ بر ۵۰ درصد است و رشد و پیشرفت ما در حوزه سواد دو و نیم برابر دنیا است.

وی با بیان اینکه در سال ۵۵ جمعیت کشور ۳۵ میلیون نفر اعلام شد اما این رقم در سال ۱۴۰۲، ۸۶ میلیون نفر است، اظهار کرد: با توجه به شتاب سوادآموزی در جمعیت شاهد شتاب دو و نیم برابری در جمعیت نیز هستیم و ما با توجه به این رشد جمعیت شتاب سوادآموزی در جمهوری اسلامی ایران را تجربه کردیم و این اتفاق را در گام اول نهضت سوادآموزی شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه گام اول نهضت سوادآموزی فقط با ماموریت خواندن و نوشتن برای ایرانیان طراحی شده بود، تصریح کرد: با توجه به گام اول، گام دوم نهضت سوادآموزی طراحی شده است و در برنامه هفتم توسعه نیز برای نهضت سوادآموزی تکالیفی مشخص شده است که در این برنامه آمده است آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوبه سال ۶۳ را با هدف ریشه کنی سواد و ارتقای آن تدوین کند. بر این اساس شاهد تعریف جدیدی از سواد با نگاه توسعه و تعمیق و سواد جدید هستیم.

عبدی خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی با توجه به گام دوم تکالیفی را برای خود مشخص کرده که با توجه به سیاست ها و رویکردهای خارجی و داخلی آن را ترسیم می کند. در همین راستا در یک سال گذشته تلاش های زیادی صورت گرفت و جلساتی با علما در خصوص آموزش بزرگسالان و نمایندگان مجلس برگزار شد و در برنامه هفتم توسعه پیشرفت جمهوری اسلامی برای نهضت سوادآموزی جانمایی شد.

وی گفت: با تصویب این بند و پس از تصویب شورای نگهبان گام دوم نهضت سوادآموزی آغاز می شود.

عبدی تصریح کرد: حتما در گام جدید نهضت سوادآموزی نیازمند نهضت دوباره همگانی و حرکت همگانی خواهد بود و در این گام نهضت سوادآموزی از متصدی به تنظیم گر میان دستگاه ها تبدیل می شود و دستگاهی برای توسعه سوادهای جدید خواهد بود.

کد خبر 1740376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha