بم؛ نماد اراده‌های برخاسته از دل ویرانه‌ها

بم امروز با گذشت ۲۰ سال از زلزله هولناک پنجم دی ماه ۱۳۸۲ همچنان زنده و پابرجا است؛ اراده‌هایی پای کار آمد تا این شهر همچنان در تاریخ کهن این سرزمین جای خود را حفظ کند؛ اما جانباختگان این بلای طبیعی، داغی بر دل بازماندگان نهادند که هنوز سرد نشده و هنوز هم نیازمند تسکین است.

خبرگزاری شبستان -کرمان؛ طاهره بادامچی: ۲۰ سال قبل در چنین روزی، ساعت ۵:۲۶ صبح روز پنجم دی ماه، زمین لرزه‌ای به قدرت ۶/۸ ریشتر شهر بم را چنان لرزاند که در ۱۲ ثانیه این شهر به ویرانه‌ای تبدیل شد و هزاران نفر زیر آواره زلزله جان باختند.

آمار جانباختگان آنقدر زیاد بود که خیل عظیمی از طلاب و روحانیون و معلمان و... از دیگر شهرها و استان ها برای تجهیز و تکفین اموات راهی بم شدند.

زهرا رضایی یکی از معلمان استان کرمان که چند روز پس از زلزله برای تجهیز و تکفین بانوان به بم رفته بود؛ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان می گوید: صحنه، صحنه قیامت بود؛ هر که از هر کجای ایران می آمد با دیدن آن صحنه ها فقط گریه می کرد.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام محمدحسن فلاح زاده، کارشناس معروف احکام که از تهران به بم آمده بود برای ما توضیح داد چگونه امور میت را انجام بدهیم؛ عده ای هم از بهشت زهرای تهران آمده و کفن آورده بودند.

بم؛ نمادی از اراده های برخاسته از دل ویرانه ها/ بازماندگان زلزله نیازمند بازسازی روحی هستند

رضایی با بیان اینکه پس از گذشت چند روز برخی چهره ها واقعاً قابل تشخیص نبود که مرد هستند یا زن و به همین منظور کسی باید می بود که تا حدودی کمک مان کند؛ افزود: باتوجه به اینکه زمان وقوع زلزله اکثر جانباختگان در خواب بودند، جداسازی پتو و لحاف از آنان سخت بود.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل قطعی آب مجبور بودیم، اموات را به جای غسل، تیمم بدهیم و پس از تیمیم بدل از غسل، میت را در کفن می گذاشتیم و نماز میت هم به صورت جمعی بر آنان اقامه می شد.

رضایی با افزودن این مطلب که پس از دفن نیز هر کسی برای قبر میت خود نشانه ای می گذاشت تا مکان دفن اموات خود را فراموش نکند؛ اظهار کرد: اما در همین حین عده ای قبور اموات تازه دفن شده را نمی دانستند و ضجه ها می زدند.

بم؛ نمادی از اراده های برخاسته از دل ویرانه ها/ بازماندگان زلزله نیازمند بازسازی روحی هستند

وی می گوید: به یاد دارم مردی که سه دختر و همسرش را در زلزله از دست داده بود بالای سر یکی از دخترها  موهای خرمایی بلند و بافته شده او را نوازش می کرد و می گفت: آرزو؟ بابا؟ چشمانت را باز کن! و این در حالی بود که یک طرف صورت دخترش لِه شده بود.

طاهره داریوشی که در زلزله بم ۲۰۰ نفر از اعضای خانواده و نزدیکان و فامیل را از دست داده، می گوید: من آن شب برای سر زدن به دخترم که دانشجو بود، به بندرعباس رفته بودم که صبح روز بعد وقتی از رادیو خبر زلزله را متوجه شدم، فوری به بم برگشتم در حالیکه با ویرانه ای مواجه شدم که در باورم نمی گنجید؛ پسر و شوهرم، پدر و مادرم، بردارم و کل خانواده اش و... را از دست داده بودم و دیگر نتوانستم زندگی کردن در بم را تحمل کنم.

خانم حیدرپور از اهالی شهر راین هم که آن شب دختر تازه عروسش را فامیل در بم پاگشا کرده بودند و عروس به اتفاق تنها خواهر و بردارش در میهمانی شرکت کرده بود، هر سه فرزندش و تازه داماد را از دست داد و داغ این غم او و همسرش را چنان سوزاند که پس از سال ها هنوز آن را فراموش نکرده هر چند بعدها برای تسلی دلش دختری را به فرزندخواندگی پذیرفت.

محمد نکوئی، از کارشناسان حقوقی سیاسی بم هم به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: از زلزله سال ۸۲ در واقع باید به عنوان فاجعه قرن نام برد؛ قریب ۴۰ هزار نفر از دنیا رفتند و بعضاً از یک طایفه بزرگ تنها دو نفر مانده است!

وی با بیان اینکه به نظر من برای ۱۲ ثانیه ویرانی بم ۱۲۰ سال باید کار کرد؛ ضمن قدردانی از همدلی و همیاری همه کسانی که پس از زلزله بم پای کار آمدند؛ ابراز کرد: با همه تلاش های انجام شده اما این بم، هنوز آن بمی که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نیست؛ سه هزار کوچه خاکی دارد.

نکویی افزود: دولت های مختلف زحمات زیادی کشیدند و گرچه از دل ویرانه های بم، جوانه روئید و امروز یکی از مستحکم ترین شهرهای ایران و خاورمیانه است اما کم و کاستی های زیادی دارد.


بم؛ نماد اراده‌های برخاسته از دل ویرانه‌ها

وی در همین رابطه به اعزام سفیران مقاوم سازی بم اشاره و بیان کرد: این برنامه در راستای «ایران برای بم، بم برای ایران» است تا تجربه مقاوم سازی بم به سایر شهرهای کشور منتقل شود.

نکوئی بازسازی روح و روان مردم بم را موضوع مهمی خواند که پس از ۲۰ سال همچنان نیازمند توجه است و تأکید کرد: آثار زلزله حداقل از ذهن دو نسل پاک نخواهد شد و باید در این زمینه کار بیشتری صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در سالگرد زلزله بم، چیزی شبیه عاشورا در بم ایجاد می شود و غم و غصه از در و دیوار می بارد؛ گفت: «پر از نخل بود و پر از کوچه باغ/ پر از بوی نارنج و اینگونه داغ»

بم؛ نمادی از اراده های برخاسته از دل ویرانه ها/ بازماندگان زلزله نیازمند بازسازی روحی هستند

پس از زلزله بم اقدامات زیادی با کمک مردم و مسئولان از اقصی نقاط ایران و دنیا انجام شد اما پس از گذشت ۲۰ سال تازه یک سینما در آستانه افتتاح دارد و به همین دلیل ساعد باقری روز گذشته در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر بم گفته بود: شعر در بم سرپا شده اما کار فرهنگی لازم است و زیرساخت می‌خواهد. امروز باید خبر افتتاح نه یک سینما بلکه ۱۰ سینما را بدهید.

هر سال در سالگرد زلزله بم مراسم گرامیداشت جانباختگان این زلزله هولناک برگزار و برنامه های متعدد فرهنگی برگزار می شود اما این همه آن چیزی نیست که در خور شأن و جایگاه این شهر قدیم فرهنگی باشد.

موسسه مهد قرآن کریم و موسسه نوباوران جوان بم به مناسبت بیستمین سالگرد جانباختگان زلزله بم و چهارمین سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی طرح تلاوت نور با محوریت سوره نور را از ۳ تا ۲۰ دی برگزار می کند.

بم؛ نمادی از اراده های برخاسته از دل ویرانه ها/ بازماندگان زلزله نیازمند بازسازی روحی هستند

این ایام مراسم مختلفی به یاد جانباختگان زلزله بم در این شهر که امروز به دارالصابرین شهرت دارد برگزار می شود.

مراسم تجمع هیئات مذهبی بم در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی هم در کشور زبانزد است.

بازسازی ارگ بم به عنوان اولین بنای بزرگ خشتی جهان با دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت نیز در مراحل پایانی است؛ مساحت تقریبی آن نزدیک ۲۰۰ هزار مترمربع و از گونه‌های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیده بانی تشکیل شده است.

بم؛ نمادی از اراده های برخاسته از دل ویرانه ها/ بازماندگان زلزله نیازمند بازسازی روحی هستند

کارشناسان درباره این مکان که مورد توجه فراوان گردشگران داخلی و خارجی است می گویند: به دلایل متعدد از جمله دارا بودن گونه های متعدد بناهای تاریخی و محله‌های مسکونی و شیوه ترکیب و اتصال آنها با یکدیگر و شکل قرارگیری بناها روی شیب تپه و ختم شدن کل مجموعه در انتها به عمارت منحصر به فرد چهار فصل در بالاترین نقطه، دارای ارزش های فراوان معماری و شهر سازی است.
با زمین لرزه سال ۱۳۸۲ بسیاری از بخش‌های ارگ بم با آسیب گسترده‌ای روبرو شد تا جایی که یونسکو آن را در فهرست میراث در خطر خود جای داد. با بازسازی‌ها و مرمت‌هایی که از آن تاریخ تا سال ۱۳۹۲ انجام شد؛ کمیته میراث جهانی یونسکو​​ در سی و هفتمین نشست خود اعلام کرد که این کمیته پس از بررسی پرونده ارگ بم، اصلاحات در مدیریت و نگهداری از ارگ بم و محوطه پیرامونی را مناسب تشخیص داد و به همین دلیل آن را از فهرست میراث در معرض خطر خارج کرد.

کد خبر 1740914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha