نام شهرها در ورودی باید به فارسی نوشته شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توجه به زبان فارسی به عنوان زبان هویتی ایرانیان گفت: نام شهرها در ورودی شان نباید به لاتین نوشته شود و تمام فروشگاه ها نیز باید اسامی فارسی داشته باشند.

گبه گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ششمین همایش سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها  صبح امروز یک شنبه دهم دیماه در مجتمع باغ زیبا برگزار شد.

در این همایش «محمدمهدی اسماعیلی»،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن  گفت:  گرامی میداریم ایام شهادت حاج قاسم  را که با شهادت سید رضی مقارن شده است؛ حاج قاسم تحول عظیمی را ایجاد کرد و حضورش در صحنه مقاومت افتخارات بزرگی را رقم زد. توصیف بزرگان ما از حاج قاسم دلالت هایی است که بایستی در حوزه  فرهنگ و هنر متناسب با اقتضائاتی که داریم کار کنیم.

وی از رونمایی سمفونی «مکتب حاج قاسم» در  سه شنبه شب ۱۲ دیماه در تالار وحدت خبر داد وگفت: بخش های مختلفی با مجموعه مکتب حاج قاسم همکاری کردند.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به ششمین همایش سراسری مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: فضای خوبی را در این دو روز داشتیم؛ نشست هایی با حضور مدیران ارشاد برای  همفکری و همدلی و هم افزایی و اشتراک گفتمانی برگزار شد،  ۲ مدیر کل از بانوان به جمع مدیران کل ما در استان ها اضافه شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخابات مجلس و اهمیت این دوره از انتخابات توضیح داد: انتخابات مسئله مهمی است و در راستای همین اهمیت باید سهمی را در نشاط عمومی برای مشارکت گسترده در انتخابات قائل شویم. بسته های تشویقی ویژه ای در این حوزه تعریف کرده ایم .
محمد مهدی اسماعیلی  با اشاره به به فعالیت های وزارت ارشاد در حوزه سینمایی گفت:  اینجا دیگر سخن از اعداد و ارقام نیست،  در حوزه سینما آقای خزاعی گزارشی را ارائه کردند؛ اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده است. حوزه سینما با تمام این که مراقب است به هنجارها توجه کند اما  نشاط را در آثار خود مورد توجه قرار  داده است ؛ سینما در بهترین دوره کاری خودقرار دارد؛ ما بهترین دوره کاری خودمان را  در دولت مردمی  داریم این دوره، دوره رونق فرهنگ و هنراست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دشمنان ما تلاش دارند القا  کنند که دولت مردمی دل اش با حوزه فرهنگ و هنر صاف نیست و به دنبال  ایجاد محدودیت است، اظهار کرد:  یک اتفاق کوچکی که در حوزه فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد خبر اول روزنامه‌ها می شود؛ این اتفاق ها غیر طبیعی است. بنای ما همراهی با جریان فرهنگ و هنر و رسانه  است.
محمد مهدی اسماعیلی  افزود: مجموعه هایی که در سال گذشته در استان ها افتتاح شد اما در سیاه نمایی سال گذشته دیده نشده اتفاق مثبتی است؛ ۸۵۰۰ مصوبه  تصویب شده و هجده هزار و ۵۰۰متر کتابخانه در اراک به عنوان بزرگترین کتابخانه غرب آسیا در حال افتتاح است. در همه استان ها این شور و نشاط را داریم؛  جشنواره تئاتر منطقه ای پارس با استقبال خوبی در شیراز برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به تصویت سند ملی موسیقی گفت: سند موسیقی بعد از ۴۵ سال به تصویب شورای عالی فرهنگی رسید  و در روزهای آینده توسط رییس جمهور ابلاغ خواهد شد. سند موسیقی روشن است و مبتنی بر فتوای فقهی مراجع  مقام معظم رهبری و امام راحل  با اقتضائات اجرایی می‌شود.

وی از پیگیری تدوین  سند سینما ،تئاتر و هنرهای تجسمی  خبر داد و گفت: تدوین این اسناد مطالبات چهل و اندی ساله بر زمین مانده بوده که پیگیری و در حال انجام است. همچنین  تاسیس موسسات حقوقی فرهنگی در دستور کار قرار دارد،  آیین نامه های آموزشگاه ها  اصلاح  می شود.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به پیگیری شعار«عدالت فرهنگی» در دولت مردمی  اظهار کرد: عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم از همه بخش ها حمایت کنیم؛ در روزنامه ایران وضعیت جریان گفتمانی خودمان را تقریر کردم؛ نظریه حکمرانی جدید که  مبتنی بر این نظریه نهادهای فرهنگی وظیفه حمایت و تسهیل‌کنندگی دارند و  انجمن های فرهنگی و هنری باید وظیفه تصدی گری را بر عهده بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: در آغاز فعالیت دولت مردمی  رهبر انقلاب بر اصلاح ساختارهای فرهنگی تاکید داشتند؛ این اتفاق را ما  به عینه به جلو می بریم و مدیریت میکنیم و میخواهیم فضای پر کنش با محوریت جریان های فرهنگی  و هنری مومن به انقلاب اسلامی باشد. و در همین راستا حداکثر انعطاف را در تمام حوزه ها داریم؛ ما هیچ محدودیتی نداریم و محدودیت ما فقط قانون است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه تمام کنش‌گران فرهنگی هنری باید فضای کار داشته باشند ولو اینکه با بنده و دولت مخالف باشند، گفت:  فعالی های آنها باید در چارچوب قانون و مقررات باشد. ما مثل داور خط هستیم . در حوزه تنظیم گری حکم داور را داریم اما آنجا که قرار است حمایت کنیم از جریانی حمایت می‌کنیم که به تحقق آرمان های انقلاب اسلامی کمک کند. ما بنای انقباض و محدودیت نداریم بلکه گشایش در حوزه فرهنگ داریم. مدیران کل ما در وزارت ارشاد دستشان باز است. همه عزیزان باید در تمام مسیر همراه باشند تا کار جلو رود.

وی با اشاره به فعالیت هایی که در حوزه غزه و فلسطین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود، گفت: موضوع غزه و فلسطین  باید در کلیه رویدادهای ما لحاظ شود، از آقای خزایی تشکر میکنم در جشنواره سینما حقیقت در بخش غزه خوب کار کردند. انشالله دوستان این بخش را در تمام رویداد ها در اولویت قرار دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخاب ماموستا امامی به عنوان مشاور وزیر در امور اهل سنت اظهار کرد:  برادران اهل سنت برادران عزیز ما هستند، نگاه کاملا همراه بین ما بوده و به تعبیر امام راحل ید هم هستیم. هرجا مسلمانی هست ما برادرانشان هستیم. در  این دولت اولین رایزن اهل سنت به قاهره اعزام کردیم.

محمد مهدی اسماعیلی از طراجی جایزه بزرگ امام خمینی  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: جایزه بزرگ امام خمینی به تصویت شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و در دهه فجر  رونمایی می شود؛ جایزه بزرگ امام خمینی  بهانه ای برای شناساندن امام راحل به داخل و خارج است. پیام امام پیام انسانیت و عدالت است، جنس انقلاب امام از جنس انبیا بود باید فضایی برای اشاعه آن فراهم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به  برگزاری نمایشگاه قرآن  اظهار کرد:  نمایشگاه قرآن بهار حوزه فرهنگ و هنر  است؛ امسال در کنار نمایشگاه قرآن در تهران  باید این نمایشگاه در استان ها هم برگزار شود؛ امسال نمایشگاه قرآن یک فرصت است. هر استان باید جشن ویژه بزرگ قرآنی داشته باشد. دوستان به این مسئله اهتمام داشته باشند. عید طبیعت با بهار قرآن را مغتنم بشمارند و در کنار نمایشگاه قرآن رویدادهای مهمی تعبیه شود. این رویداد با هدف درگیر کردن دانش‌آموزان، دانشگاهیان اصناف و خانواده ها باید صورت گیرد.
محمد مهدی اسماعیلی  با اشاره به راه اندازی سکوهای البسه عفیفانه گفت: بحث مهمی را با عنوان طرح طوبی در حوزه پوشش  بانوان آغاز کردیم؛ وضعیت پوشش باید تغییر کند . برای ما خوب نیست خانوم های متدین بگویند در مراکز پوشاک بانوان لباس های خوبی پیدا نمی‌کنیم. این باید اصلاح شود. مجموعه مهمی را در کارگروه مد و لباس در میدان هفت تیر قرار خواهیم داد و  با مجموعه های حاکمیتی جلسه خواهیم داشت تا وارد این عرصه شوند. اگر ما نتوانیم در این چرخه البسه مناسبت را اصلاح کنیم وضعیت نامناسب می‌شود. ما باید به صورت جدی سکوهای البسه عفیفانه در استان ها را داشته باشیم‌. مگر می‌تواند دولت مردمی نسبت به پوشاک مناسب برای بانوان بی تفاوت باشد. کار ایجابی یعنی البسه مناسب را هم به درستی و هم ارزان در دسترس قرار دهیم. همه موظف هستند پای کار بیایند. نگاه جزیره ای ما را بیچاره کرده است، این مربوط به حفظ فرهنگ ملی ما است. ما مسئول کارگروه مد و لباس هستیم و باید این فضا را فراهم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت:  معاونت رسانه ای و تبلیغاتی وزارت ارشاد مسئول تنظیم گری حوزه فرهنگ و هنر و رسانه است و این را قانون بر عهده ما گذاشته است، انتظامات خبر بر عهده ماست ، باید جلوی ولنگاری در عرصه خبر  گرفته شود ، ما به دنبال محدودیت نیستم به دنبال نظم هستیم. نمایشگاه مطبوعات بعد از سالها وقفه اواخر دی ماه برگزار می‌شود.
محمد مهدی اسماعیلی  با اشاره به اهمیت زبان فارسی به عنوان زبان هویت ساز ایرانی اظهار کرد: زبان فارسی  مورد توجه ماست ؛ در  ورودی هیچ شهرستانی اجازه نوشتن نام شهر با کلمه لاتین وجود ندارد. همچنین تمام فروشگاه ها باید اسامی فارسی داشته باشند. ما زبان فارسی را به عنوان یک حوزه هویت ساز می‌دانیم. دیروز جشنواره سینما حقیقت به همین علت که به زبان فارسی توجه نکرده بود کارت زرد گرفت.

کد خبر 1741821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha