ایجاد ۱۸۱ هزار فرصت شغلی به همت بسیج به تایید وزارت کار رسید

سردار زهرایی با بیان اینکه تسهیلات فردی اشتغالزایی ۱۵۰ میلیون و کارفرمایی ۴ میلیارد تومان است گفت: ایجاد ۱۸۱ هزار فرصت شغلی به همت بسیج سازندگی به تایید وزارت کار رسید.

سردار زهرایی رییس سازمان بسیج سازندگی کشور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد اقدامات اشتغالزایی و کارآفرینی قرارگاه سازندگی بسیج گفت: تبصره ۱۶ سال گذشته که امسال به تبصره ۱۸ موسوم است، می تواند اهرمی برای مولدسازی و اشتغال پایدار در استان ها باشد اگر بر اساس نیازسنجی و اختیاراتی که در محل و جغرافیا و زیست بوم مردم وجود دارد، تصمیم گیری شود.

سردار زهرایی یادآور شد: ما پیشنهاد کردیم از اساس تقسیمی در سطح ملی صورت نگیرد و اعتبارات تبصره ۱۶ و ۱۸ در اختیار استانداران قرار بگیرد و دستگاه های اجرایی و نهادهای حاکمیتی هم با استانداران در شورای عالی اشتغال استان ها هماهنگ شود، در این صورت به هدف نزدیک می شویم.

۱۲۳هزار فرصت شغلی به همت بسیج سازندگی ایجاد شد و صحت ان به تایید وزارت کار رسید

سردار زهرایی گفت: از جمع اعتبار ۱۴۰۱ بالغ بر شش همت با همکاری استانداران مختلف توانستیم جذب کنیم و با وزارت کار در سامانه تک هماهنگ بودیم و ۱۲۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که برخی از این اشتغال ها فرصت و برخی اشتغال پایدار هستند. الحمدالله این آمار در سامانه ثبت شده و صحت سازی آن در وزارت کار این امر را مورد تایید قرار داده اند.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ این تبصره دیرهنگام ابلاغ شده و ماه گذشته ابلاغ آن صورت گرفت تا سازوکار و هماهنگی آن انجام شود به طول می انجامد و قطعا باید مدت آن تمدید شود و از پایان سال به آخر تیر ماه سال بعد موکول شود و منابع جذب شود و خیلی با عجله اقدام نشود.

سردار زهرایی در مورد اقدامات بانک ها در این زمینه افزود: باید بانک ها بیش از این پای کار بیایند. برخی از بانک ها ناترازی مالی دارند و یا برخی می گویند در سقف تکلیفی ما نیست و تکلیف مالایتاق است و این موضوعات باید توسط بانک مرکزی حل شود تا بانک ها در طرح تقسیم استان ها و شهرستان ها و دستور پرداخت آن صادر شود.

وی گفت: سند توسعه شهرستان ها و استان باید ملاک این اقدام باشد و نکته مهم این است که در اشتغال باید مردم پایه حرکت کنیم و در این اشتغال مردم نقش اساسی را در اخذ تسهیلات داشته و از سوی دیگر تسهیلات را مساوی اشتغال نگیریم و زنجیره ارزش را کامل کنیم.

۱۸۱هزار نفر دوره توانمندسازی بسیج سازندگی را با کسب مجوز گذراندند

وی در مورد آموزش و مهارت آفرینی در موضوع اشتغال گفت: در حال حاضر ۱۸۱ هزار نفر از دوره های توانمندی به همراه مجوز و صدور گواهی مهارت برای آنها انجام شده است که بخشی از اشتغال هایی که عنوان شد توسط این افراد صورت گرفته است.

نظارت بسیج بی هزینه است

وی اظهار داشت: بسیج گسترده ترین شبکه دنیا را در اختیار دارد و نظارت ما بی هزینه است و نه کم هزینه و از سوی دیگر نظارتی چهره به چهره انجام می شود و پایگاه مقاومت فرد مورد نظر محله خود را می شناسد و می داند که این فرد می خواهد شغل ایجاد بکند و یا به دنبال کار دیگری است. بسیج بالاترین سطح نظارت را دارد که این موضوع را وزارت کار تایید کرده و انحراف ما نیز بسیار اندک است.

سردار زهرایی یادآور شد: بسیج غیر از سامانه دولت سامانه ای دارند به نام ای بی اس وام، همچنین کمیسیونی برای این موضوع پیش بینی شده است و تقاضاها در یک جغرافیای کوچک که یکدیگر را می شناسند، تقاضای آنها مطرح می شود و بعد مورد تایید و بارگزاری قرار می گیرد. نظارت ما تلفنی، میدانی و از طریق رصد انجام می شود و پس از واگذاری تسهیلات تماس رندومی گرفته شده و به کارگاه ها سرکشی می شود و حتی نظارت ها به صورت قرارگاهی نیز انجام می شود؛ به همین دلیل انحراف ما بسیار کم است.

بسیج در موضوع اشتغال دارای سبک و مدل است/ به هر درخواستی برای اعطای تسهیلات توجه نمی کنیم

وی گفت: مهم تر از همه چیز این است که بسیج در موضوع اشتغال دارای سبک و مدل است یعنی بر اساس عرصه هایی که در مدل اشتغال وجود دارد، تسهیلات را پرداخت می کنیم و هر جایی و به هر درخواستی توجه نمی کنیم؛ به همین دلیل هدفمندی اعطای تسهیلات افزایش یافته است. از سوی دیگر خوشه سازی صورت می گیرد و اکنون وارد فضای بازار و برندسازی و نماسازی شده ایم.

تسهیلات فردی اشتغالزایی ۱۵۰ میلیون و کارفرمایی ۴ میلیارد تومان است

وی در مورد سقف تسهیلات کارآفرینی اظهار داشت: سقف تسهیلات در دو مدل ۱۵۰ میلیون تومان به شکل فردی و چهار میلیارد به شکل کارفرمایی است که درخواست کردیم این رقم افزایش یابد زیرا با ۱۵۰ تومان نمی توان انتظار اشتغال پایدار داشت که این تسهیلات با سود چهار درصد پیش بینی شده است و با این تسهیلات ۱۲۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

کد خبر 1743372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha