مستند «صدر اعظم»؛ مرور گوشه‌ای از فعالیت‌های «امیرکبیر»

شیرین بغدادی با اشاره به اینکه مستند «صدر اعظم»؛ مرور گوشه ای از فعالیت های «امیرکبیر» در تاریخ ایران است، گفت:  این مستند رادیویی به مناسبت سالگرد درگذشت امیرکبیر  شامگاه چهار شنبه ۲۰ دی از رادیو ایران برای علاقمندان تاریخ ایران پخش می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، میرزا محمدتقی‌خان فراهانی معروف به «امیرکبیر» اولین صدراعظم‌ ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجاربود، وی همسر خواهر ناصرالدین‌شاه قاجار، موسس دارالفنون و پایه گذار روزنامه وقایع اتفاقیه ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین کاشان به قتل رسید و مزارش در حرم امام حسین (ع) قرار دارد.

اصلاحات «امیرکبیر» اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او دنبال شد. مدت صدارت امیرکبیر 39 ماه (سه سال و سه ماه) بود.

«شیرین بغدادی»، تهیه کننده این مستند رادیویی درباره موضوع مستند «صدر اعظم» به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت:  مستند «صدر اعظم» به تهیه کنندگی من و اجرای فاطمه میناخانی شامگاه چهار شنبه۲۰ دی ساعت 22:00 از رادیو ایران پخش می شود، در واقع  این مستند رادیویی به شرح دسیسه‌های مهد علیا و میرزا آقاخان نوری، بچگی و ناپختگی ناصرالدین شاه و اتفاق‌های دوران سلطنتش که موجب شد میرزا تقی خان فراهانی از سوی عده‌ای شرور و خائن در کشور و با دسیسه‌های روس و انگلیس به قتل برسد می پردازد .

وی افزود: در مستند «صدر اعظم» میهمانان برنامه قاسم تبریزی پژوهشگر تاریخ معاصر و دکتر احمد ابوحمزه، استاد دانشگاه به مرور گوشه هایی از تلاش های «امیرکبیر» برای آبادانی ایران و اصلاح و پیشرفت امور را بررسی می کنند.

شیرین بغدادی تصریح کرد: همچنین در بخش هایی از این مستند از بیانات مقام معظم رهبری درباره ی شخصیت و تلاش های امیرکبیر و صحبت های مرحوم هاشمی رفسنجانی استفاده شده است.

کد خبر 1743772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha