حمله آمریکایی- انگلیسی به یمن با بیش از ۱۰۰ موشک/ صنعا: آماده پرداخت بهای سنگین باشند

واشنگتن و لندن امروز با مشارکت ۸ کشور دیگر بیش از۶۰ هدف را در ۱۶ نقطه یمن را با بیش از ۱۰۰ بمب و موشک از انواع مختلف مورد هدف قرار دادند و صنعا در پاسخ به این حملات تهدید کرد که بهای سنگینی خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» گزارش داد: آمریکا و انگلیس علاوه بر حمله استان‌های حدیده، صعده، ضمار، تعز و حجه، به صنعا پایتخت یمن نیز حمله نظامی کردند.

این خبرگزاری گزارش داد: بمباران آمریکایی-انگلیسی بر پایگاه هوایی الدیلمی در مجاورت فرودگاه بین المللی صنعاء در شمال صنعاء انجام شد و مورد ۴ حمله قرار گرفت.

 این حمله نظامی همچنین اطراف فرودگاه حدیده، مناطقی در منطقه زبید در استان ساحلی حدیده در دریای سرخ، غرب یمن،اردوگاه کهلان در شرق شهر صعده در شمال و فرودگاه محلی عبس در استان حجة در شمال غربی را هدف قرار داد.

در این حمله همچنین فرودگاه بین المللی تعز و اردوگاه تیپ ۲۲ را در منطقه الحوبان و الجند در شمال شهر تعز در جنوب غربی کشور مورد هدف قرارگرفت.

 خبرگزاری رسمی یمن همچنین اعلام کرد: پایگاه‌هایی که امروز صبح جمعه مورد حمله آمریکا و انگلیس قرار گرفتند، پیش از این ده‌ها بار توسط ائتلاف سعودی بمباران شده بودند و از ابتدای جنگ علیه یمن در سال ۲۰۰۵ از آمادگی خارج شده‌اند.

 به گزارش خبرنگار المیادین، حملات آمریکایی-انگلیسی دوباره آغاز شد و منطقه طخیه در صعده در شمال یمن و منطقه باجل در حدیده در غرب را هدف قرار داد.

خبرنگار المیادین افزود: پرواز جنگنده های آمریکایی و انگلیسی بر فراز استان حدیده و صعده ادامه دارد.

مدیر دفتر المیادین در یمن درباره پایگاه نظامی الدلیمی گزارش داد: خسارت مادی به آن وارد نشده است، آتش سوزی محدود در اطراف آن در نتیجه این حملات به سرعت خاموش شد.

 در ایالات متحده، یک مقام نظامی آمریکایی اعلام کرد: در این حملات ۱۲ پایگاه در یمن با هواپیما، موشک تاماهوک و زیردریایی ها مورد هدف قرارگرفت.

در همین حال، شبکه NBC  به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد: ارتش آمریکا و انگلیس با استفاده از جت‌های جنگنده و موشک‌های کروز تاماهوک که از کشتی‌های دریایی شلیک می‌شوند، حملاتی را علیه اهداف متعدد در یمن انجام دادند.

بی بی سی انگلیس نیز گزارش داد : چهار فروند هواپیمای سلطنتی تایفون که از قبرس به پرواز درآمدند، در حمله به یمن شرکت داشتند.

 ژنرال الکس گرینکویچ، فرمانده بخش هوایی مرکزی و نیروهای مشترک در بیانیه ای اعلام کرد: حمله به یمن بیش از ۶۰ هدف را در ۱۶ نقطه هدف قرار داد و از بیش از ۱۰۰ بمب و موشک از انواع مختلف استفاده شد.

کاخ سفید همچنین در بیانیه ای اعلام کرد: ۱۰ کشور در این حمله شرکت کرده اند: علاوه بر آمریکا و انگلیس، استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند و کره جنوبی هستند.

 همچنین روزنامه پولیتیکو به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی نوشت: آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند، بحرین و کانادا به اهدافی در یمن حمله کردند.

مقامات آمریکایی درباره این حمایت به نیویورک تایمز گفتند: هر یک از این کشورها در ارائه پشتیبانی لجستیکی، اطلاعاتی و سایر موارد حمایتی مشارکت کردند.

این مقامات اعلام کردند: جنگنده‌ها از پایگاه‌های منطقه بلند شدند و ناو هواپیمابر دوایت دی آیزنهاور اهدافی را در یمن بمباران کرد.

 فاکس نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی گفت: واشنگتن و لندن این حملات را رهبری کردند، اما بدون حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند ممکن نبود.

 از سوی دیگر، پس از آن که یمن مورد حمله گسترده ناوها، زیردریایی ها و هواپیماهای جنگی آمریکایی و انگلیسی قرار گرفت؛ حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه در دولت صنعا تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا و انگلیس باید آماده پرداخت بهای سنگین باشند و تمام پیامدهای وخیم حملات آشکار خود را بپذیرند.

 در همین حال، « نصرالدین عامر» معاون رئیس سازمان رسانه‌ای جنبش انصارالله نیز گفت: نیروهای مسلح یمن هر گونه واکنش یمنی به این حمله را رسما اعلام خواهند کرد.

 مبارزان یمنی در ساحل غربی پیامی به سید عبدالملک الحوثی، رهبر «انصارالله» ارسال کردند و در آن آمادگی خود را برای مبارزه با «نبرد فتح موعود و جهاد مقدس» اعلام کردند و به  وفاداری به مردم مؤمن، مبارز، صبور و پابدار ومظلوم‌مان متعهد شدند.

صنعاء تاکید کرد: برای حمله تجاوز آمریکایی-انگلیسی بسیار آماده است.

 الحوثی پیش از این هشدار داده بود: هر گونه حمله آمریکا به یمن بدون پاسخ نخواهد ماند. صنعا آماده هرگونه رویارویی مستقیم با واشنگتن است.

کد خبر 1743915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha