واکنش کشورهای عربی به حمله آمریکایی- انگلیسی به یمن

کشورهای عربی از جمله سوریه، عربستان، عمان، کویت و اردن امروز نسبت به نگرانی عمیق خود را نسبت به اتفاقات یمن اعلام و بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات دریای سرخ تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج اونلاین، در پی حمله آمریکایی- انگلیسی بامداد امروز(جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲) به یمن ، کشورهای عربی با محکومیت این اقدام ، نسبت به ناامنی در دریای سرخ ابراز نگرانی کردند.

وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: سوریه حملات آمریکا و انگلیس به شهرهای یمن را محکوم می‌کند، زیرا این حملات تهدیدی برای امنیت و استقرار در منطقه دریای سرخ و ناوبری در آن است.

وزارت امورخارجه سوریه تاکید کرد: سوریه این حملات توسط ایالات متحده آمریکا را تلاش بی ثمر برای منحرف کردن توجه جهانی از جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین است. این مسئله بار دیگر نشان می دهد که آمریکا شریک اسرائیل در حمله است.

در این بیانیه آمده است: سوریه اظهارات نمایندگان دولت آمریکا را که خودشان را وکیل مقامات اشغالگر اسرائیل می دانند و قوانین بین المللی و کشتار جمعی و جنایات وحشتناک علیه بشریت را نادیده می گیرند، محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه ای اعلام کرد: عربستان با نگرانی شدید عملیات نظامی در دریای سرخ و حملات هوایی به یمن را دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: عربستان بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید می کند، در آن آزادی دریانوردی یک الزام بین المللی است زیرا به منافع همه جهان آسیب می زند.

ریاض در بیانیه‌ای خواستار خویشتن داری و پرهیز از تشدید تنش باتوجه به رویدادهای درحال وقوع در منطقه شد.

در همین حال، وزارت امور خارجه کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت کویت با نگرانی و توجه فراوان وقایع منطقه دریای سرخ را در نتیجه حملاتی که در سحرگاه امروز انجام شد وکشور برادر یمن را هدف قرار داد، دنبال می‌کند.

در این بیانیه امده است: این وزارتخانه بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ و تضمین آزادی دریانوردی در تمامی آبراه‌های حیاتی که عنصری اساسی در صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آید، تاکید می‌کند.

این وزارتخانه همچنین بر اهمیت کاهش فوری تنش‌ها تاکید می‌کند.

از سوی دیگر، عمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دولت عمان با نگرانی شدید اتفاقات بمباران آمریکایی-انگلیسی که چندین شهر یمن را هدف قرار داد، دنبال می کند.

در این بیانیه آمده است: تنها می توان توسل به این اقدام نظامی را محکوم کرد، در حالی که اسرائیل در بمباران، جنگ وحشیانه و محاصره نوار غزه بدون پاسخگویی یا مجازات ادامه می دهد.

« بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، در اظهارات خود تاکید کرد: حمله آمریکا و انگلیس به یمن با سفارش‌ها و توصیه‌های عمان در تعارض است و تنها به شعله ور شدن وضعیت دامن می زند.

 وی ادامه داد: از همه طرف ها می خواهم که خویشتن داری کنند و بر آتش بس در غزه تمرکز کنند.

اردن نیز اعلام کرد: با نگرانی تحولات اوضاع در دریای سرخ را پس از حملات آمریکایی-انگلیسی به یمن پیگیری می‌کند.

«ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن گفت: اردن با نگرانی تحولات اوضاع در منطقه دریای سرخ و پیامدهای آن بر امنیت منطقه را به طور کلی دنبال می‌کند.

 الصفدی، حمله وحشیانه اسرائیل به غزه، نقض حقوق فلسطینیان را بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت منطقه دانست.

این وزیر اردنی هشدار داد: اسرائیل با ادامه تجاوزات وحشیانه خود به غزه و تلاش برای گشودن جبهه‌های جدید و کشاندن غرب به درون آنها برای طولانی‌تر کردن عمر سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل، کل منطقه را به سمت درگیری، تنش و جنگ بیشتر سوق می‌دهد.

بامداد امروز ایالات متحده آمریکا و انگلیس به صنعا پایتخت یمن و استان های حدیده، صعده، ضمار، تعز و حجه حمله نظامی کردند. در این بیش از ۶۰ هدف در ۱۶ نقطه با بیش از ۱۰۰ بمب و موشک از انواع  مورد هدف قرار گرفت. ۱۰ کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند و کره جنوبی در حمله مشارکت داشتند.

کد خبر 1743970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha