فرهنگ و هنر دوره پررونقی را سپری می‌کند/ وزارت فرهنگ برای معیشت و رفاهی اهالی فرهنگ گام‌های مهم برداشته است

دکتراسماعیلی با بیان اینکه امروز فرهنگ و هنر و رسانه دوره پررونقی را سپری می‌کند، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مسائل معیشتی و رفاهی اهالی فرهنگ و هنر گام‌های مهمی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری «محمد مهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز (شنبه، ۲۳ دی ماه) با حضور اصحاب رسانه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

در این نشست «محمدمهدی اسماعیلی» ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک ماه مبارک رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) گفت: به مناسبت های مختلف و در جمع های مختلفی از شما خبرنگاران حضور داشتم و حضور در جمع های تخصصی تر با خبرنگاران حوزه فرهنگی و هنری را تجربه کرده ام و خدا را شاکرم که انس و الفت ویژه ای در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رسانه ها برقرار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این فرصت باید  برنامه های وزارتخانه را مرور کنم و نگاهی به افق پیش رو داشته باشم، من زمانی کار را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع کردم که کشور دچار بلیه ای به نام کرونا بود و کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری و رسانه ای کشور تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته بود در همین اتاق خبرنگاری از من پرسیدید اولویت تان چیست گفتم که کرونا، اقتصاد، معیشت و سلامت اهالی هنر را تحت تاثیر قرار داده و باید برای آن چاره جویی داشته باشیم.

اسماعیلی خاطر نشان کرد: سال گذشته پس از بیرون آمدن از بلیه کرونا و مدیریت موفق این بیماری با یک فتنه فرهنگی مواجه شدیم که بر فعالیت های اهالی فرهنگ سایه انداخت؛ سال گذشته برای رویدادهای ملی در عرصه فرهنگی و هنری کشور آماده می شدیم که با تهدیدات مواجه گشتیم و این رویدادها  را مورد هدف قرار داده بود و بدخواهان دنبال خاموشی چراغ فرهنگ و هنر بودند، هستند و خواهند بود؛ ما ۴۵ سال است با این متغییر روبرو هستیم لطف اهالی فرهنگ و هنر باعث شد که ما از این گذرگاه به سلامت عبور کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه ما به دنبال عادی سازی فعالیت های فرهنگ و هنر در کشور هستیم، گفت:  به دوره رونق وارد شدیم و امروز فرهنگ و هنر و رسانه دوره پررونقی را سپری می کند، این کلیدواژه رونق بیان کننده ضعف ها  و مشکلات نیز هست، ما در ارشاد به عنوان بزرگترین تنظیم کننده فعالیت های فرهنگی کشور برنامه مهمی را پیش رو داریم اما در حوزه مسایل معیشتی و رفاهی اهالی فرهنگ و هنر گام های مهمی برداشته شده است، شهر هنر در پرند در حال ساخت است، اصحاب فرهنگ و هنر به یک عد چند برابری نسبت به گذشته است در همه بخش ها چنین کارنامه ای وجود دارد.

محمد مهدی اسماعیلی  در پاسخ به سئوال خبرنکاری درباره تخصیص بودجه این وزارتخانه به استان ها اظهار کرد: یکی از مهمترین بخش های عملکردی وزارتخانه تلاش برای ارتقای بودجه و زیرساخت بوده است، شعار اصلی ما مردمی سازی و عدالت فرهنگی بود و برای این کار هر آنچه اقتضای این مسئله بود را تلاش کردیم فراهم کنیم. در حوزه اعتبارات فرهنگی در سفرهای رییس جمهوری ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای طرح های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر اختصاص دادیم که بخشی محقق شده و بخشی نیز نشده است. مهمترین مجموعه های فرهنگی و هنری را در کشور افتتاح کردیم.

وی تصریح کرد: شهرستان‌ها و استان‌ها نگاه ویژه داریم و در بودجه سال جاری، هزار میلیارد تومان برای ارتقای فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیت‌های قرآنی مختلف در استان‌ها تخصیص یافته است. بخشی از این پول به اجرای نقشه مهندسی تخصیص پیدا کرده است که در ۱۲ استان این نقشه را با همکاری دبیرخانه شورای عالی فرهنگی و ما بقی آن را در قرارگاه شهید آوینی در معاونت استان‌ها هزینه‌ خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  با بیان اینکه در حال اجرای نظریه جدید حکمرانی نظام جمهوری اسلامی هستیم، گفت: دولت از تصدی به دوره تنظیم گری رسیده است و این جریان عمومی فرهنگ و هنر، انجمن‌های فرهنگی، جبهه های فرهنگی و همه تشکل های مردم پایه‌ای هستند که بررسی آن را باید در حوزه فرهنگ انجام دهیم. برای هر استان سرانه گرفته‌ایم و امیدواریم با تخصیص‌هایی که گرفته ایم بتوانیم به مسائل رسیدگی کنیم.

اسماعیلی درباره شفاف سازی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  ما خودمان در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت شفاف سازی را برعهده داریم؛ ماده ۱۸ چنین وظیفه‌ای را بر عهده کسی گذاشته است که هر جا تکلیف قانونی نیاز به شفافیت باشد دوستانمان این شفافیت‌سازی را در اختیار خواهند گذاشت و هرکجا که مشکلی بوده، بررسی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی   درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر و فیلم های حاضر در این جشنواره توضییح داد: امسال بیش از ۱۰۰ فیلم در بخش فیلم فجر ثبت نام کردند و این فیلم ها توسط  یک هیئت مجرب  بررسی و انتخاب شد. من گزارشی که از آقای خزاعی داشتم مبنی بر این بود که ارزیابی داوران نشان می دهد  یک رشد محسوسی را در گونه های مختلف در جشنواره  شاهد هستیم  و آثار فاخری در حوزه های اجتماعی، طنز، مقاومت، پویا نمایی و کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است که باید از همه دوستان تشکر کنیم.

وی اظهار کرد: امروز می خواهم از یک نقطه قوت جشنواره  فجر صحبت می کنم بنیاد فارابی هیچ کار مستقلی در جشنواره ندارد و همه کارها مشارکتی با بخش خصوصی است ۳۳ فیلم ما به بخش داوری راه پیدا کرده و در بخش‌های مهمی هم راه پیدا کرده  و این‌ها باعث رونق اقتصاد سینما خواهد شد. ما نیازمند جلب نهاد ها و بخش‌های مختلف برای رونق اقتصاد سینما هستیم. بیش از ۱۰ کار و تهیه کننده کار اولی در جشنواره فیلم فجر امسال داریم که اتفاق مهمی است. بازیگران و کارگردانان برجسته یک رویش جدید و قابل لمس از حضور عناصر جوان متعهد و مختصر در حوزه سینما داریم که ان‌شاءالله تحولات مهمی را در آینده رقم خواهد زد.

اسماعیلی درباره جشنواره هنرهای تجسمی نیز گفت: در رابطه با هنرهای تجسمی حق مطلب را شما ادا کردید آنها هنرمندان پاک و اصیلی هستند و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستیم رونق این حوزه را پی گیری کنیم، همکاران ما اقدامات خوبی را انجام دادند جشنواره تجسمی فجر از جشنواره های پر رونق ماست، این بخش حوزه پر رویداد وزارتخانه است، سند هنرهای تجسمی در کارگروه تصویب شده است .

سند موسیقی آماده ابلاغ است

وی افزود: سند موسیقی برای اولین بار پس از ۴۵ سال آماده ابلاغ است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بسیاری از ابهامات آن برطرف شده است. اسناد سینما و تئاتر در حال تدوین است و  تا آخر سال  ابلاغ خواهد شد.

وی درباره همکاری های فرهنگی و هنری ایران و ترکیه گفت: ترکیه یکی از کشورهای مهم ما در منطقه است، در دوره اخیر همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه هنری و رسانه ای بین دو کشور در حوزه های مختلف برقرار است؛ ایران و ترکیه در بخش های ایران فرهنگی میراث فرهنگی مشترک دارند؛ همچنین اخیرا اثر نمایشی  با حضور هنرمندان ایرانی و ترکیه ای در حال آماده شدن است که امیدواریم این همکاری ها گسترش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی   درباره بودجه جشنواره موسیقی فجر گفت: ما در  حوزه موسیقی سال گذشته چند برابر بخش‌های مختلف افزایش بودجه داشتیم. درباره بخش بین‌الملل این جشنواره خب ندارم اما اگر نیاز هست آقای سالاری و اسلامی به آن رسیدگی کنند و درباره جشنواره موسیقی دبیر این رویداد صحبت‌ خواهد کرد.

وی در سئوالی درباره حضور یک میلیون مخاطب موسیقی در یک ماه نیز توضیح داد: در نوروز ۱۴۰۱ آماری داشتیم که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در اجراهای صحنه‌ای کشورهای پیرامون ما که توسط خوانندگان ایرانی بود شرکت کردند. در سال ۱۴۰۲ از بهمن ماه که جشنواره موسیقی برگزار شد و از اوایل اسفند تا نیمه ماه مبارک رمضان عدد حضور اجراها نزدیک یا بیش از یک میلیون بود. رقم دقیق این آمار وجود دارد. در معاونت هنری به اجراهای بالای هزار، مجوز می‌دهیم و رقم پایین تر از آن‌ها در استان‌ها مجوز می‌گیرند. ارقام در این جزوه شفاف است زیرا سامانه و تهیه کننده وجود دارد و میزان استقبال مردم مشخص است. آن رقم اعلام شده شبهه ای بود که همکارانم صوت آن را پخش کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد حاشیه های روزهای اخیر در مورد  دعوت از یک خواننده به کشور گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران در موضوع ایرانیان خارج از کشور کاملا فضای مساعدی برای همه کسانی که دلشان برای ایران و ایرانی می تپد را فراهم کرده ایم، این حقی نیست که به ما آنها بدهیم آنها شهروند محترم ایرانی هستند این حقی نیست که ما بتوانیم از آنها سلب کنیم هر کس در هر موقعیتی هست می تواند بیاید. در مورد مجوز هر کس بیاید با فرایند مجوز مواجه می شود؛ آیت الله رییسی  در همان ابتدای تشکیل دولت مردمی بحث بازگشت ایرانیان به کشور را مطرح کردند ، هیچ هنرمندی نبوده که درخواست نکند ما شرایط اجرا را برایش فراهم نکنیم، البته هنرمندی بود که ۴۰ سال خارج از کشور بود و اجازه اجرا نداشت که ما در این دولت اجازه اجرا دادیم. حتی ایشان از ما تقدیری هم آماده کردند که اعلام کردم منتشر نشود زیرا کار ما تبلیغات نیست. ما نسبت به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه متعهد هستیم و اگر یک شهروند ایرانی هر زمان که اراده کند، ایران کشور و خاکش است و ما به عنوان مسئول، خادم هر ایرانی داخل و خارج از کشور هستیم.

مرز سیاسی بین اهالی فرهنگ و هنر فاصله بندازد

اسماعیلی  درباره فعالیت افغانستانی‌ها در سینمای ایران، اظهار کرد: ما و افغانستان دو کشور با اشتراکات تاریخی هستیم و مرز سیاسی نمی تواند بین اهالی فرهنگ و هنر فاصله بیندازد هر نقطه ای از افغانستان برای هر ایرانی آکنده از میراث فرهنگی و ادبی است و ما به این میراث مشترک افتخار می کنیم. هنرمندان افغانستانی مثل هنرمندان ایرانی در خلق و آفزینش فعالیت های هنری مورد حمایت ما هستند. همکاری رسانه ای آغاز شده است ما به دنبال عادی سازی تعاملات فرهنگی و هنری و رسانه ای با افغانستان هستیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع تنظیم گری در فضای مجازی توضیح داد: ما معتقد هستیم که فضای تنظیم گری به صورت روشن در اختیار وزارت ارشاد است و ما به لحاظ قانونی همه مسئولیت های حکمرانی فرهنگی را بر عهده داریم. در سال های اخیر با پدیده نوینی مواجه شدیم و آن هم نوع انتشار آثار فرهنگی است و همین سوالاتی را در زمینه تنظیم گری به وجود می آورد؛  من معتقدم وزارت ارشاد می توانست متناسب با فناوری های نوین زیرساخت های تنظیم گری خود را به درستی پیش بینی کند امروز با این ابهام مواجه نبودیم؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد که ماده یک آن تصریح می کند وزارت ارشاد کلیه مسئولیت های خود در حوزه حقیقی را حوزه مجازی می داند، در مورد مجموعه های نمایشی مصوبه شورا این است که دبیرخانه و محل این کار و نظارت در صدا و سیما باشد و وزیر ارشاد نمایندگانی در شورای مجوز ساخت داشته باشد و برنامه های تلویزیون کلیه صوت و تصویر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

اسماعیلی درباره وضعیت تشکل های زیر مجموعه خانه موسیقی سینما گفت: دو سال و نیم گذشته است اما شرایط موسیقی چطور است؟ در مورد خانه سینما رویه ما قانونی است و ما با دوستانمان جلساتی داشتیم که مسائل حقوقی خودشان را حل کنند. هر زمان مدیران خانه سینما نیاز داشتند با من صحبت کنند من درخدمتشان بودم. ما در وزارت فرهنگ در بحث تنظیم گری و کار نظارتی خود تلاش می‌کنیم در مرز قانون پیش برویم،  می‌دانید بخشی از افراد سال گذشته دچار مشکل شدند که ما آن‌ها را برطرف کردیم. ما در وزارت فرهنگ خود را پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و رسانه می‌دانیم. فیلمی داشتیم که دارای اشکالاتی بود و پس از یک سال اشکالات آن برطرف شد و سپس به نمایش در آمد.

وی درباره حمایت از موسیقی نواحی و موسیقی ملی و تلفیقی اظهار کرد: بحث حمایت از موسیقی نواحی و اقوام در دستور کار جدی ماست؛ چند شب پیش شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد و از خوانندگان آن تجلیل به عمل آمد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خودکفایی کاغذ گفت:ما زمانی که کار را در وزارتخانه آغاز کردیم میزان تولید کاغذ تحریر ۵ هزار تن بود و در طی یک فرایند در کارخانه چوب و کاغذ مازندران ۴۵ هزار تن برای کتاب درسی تولید شد  و ماهیانه  پنج هزار تن به ناشران کاغذ ایرانی می دهند و نیازها به سمت خودکفایی در کاغذ فرهنگی و تحریری هست، تولیدی ما در مرز ۸۰ هزار تن است و مجموعه مهمی که در ماه های آینده در شیراز افتتاح می شود، ۵۰ هزار تن به آن اضافه می کند چند مجموعه دیگر هم در حال راه اندازی است.

اسماعیلی درباره تولیدات نمایش خانگی گفت: نمایش خانگی با قدرت دارد کار می کند و میزان کار نشان می دهد که در این حوزه ثبات وجود دارد.

وی درباره مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: مکان برگزاری فیلم فجر با رایزنی هایی که انجام می شود به زودی مشخص می شود و تلاش داریم بهترین کار انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره هوش مصنوعی و استفاده از این فناوری در تولید فیلم، گفت: در حوزه هوش مصنوعی موضوع با جد دارد پی گیری می شود، امسال برای این موضوع سه نشست علمی پیش بینی شده است و کار در بخش های مختلف به صورت عملیاتی انجام می شود.

گسترش زبان فارسی ماموریت جدی وزارت فرهنگ

اسماعیلی درباره دغدغه هایی که برای زبان فارسی وجود دارد، گفت: کارهای بسیار خوبی درباره زبان فارسی صورت  گرفته است؛ جشن تغییر نام از مجموعه‌های تجاری و تغییر کلمات انگلیسی به فارسی را خواهیم داشت که در شهرها و اقصی نقاط کشور ابلاغ شده تا بررسی شود. موضوع صیانت و گسترش زبان فارسی از ماموریت های جدی ما در وزارت فرهنگ وزارت و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره همکاری های فرهنگی  با اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: اخیرا یک مشاور از اهل سنت انتخاب کرده‌ام. ما حوزه کردستان را یک حوزه تمدنی مشترک می‌دانیم و ان‌شاءالله بتوانیم برنامه‌های خوب مشترکی را در ایام پیش رو داشته باشیم.

اسماعیلی درباره وضعیتی که برای حجاج عمره در روزهای اخیر پیش آمده بود، توضیح داد: بیش از ۵ میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند که باید این مسأله را در نظر داشت. اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می داد اعم از رزرو هتل ها و ...‌  عملی شده است. بتعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم؛ بر اساس قراردادهایی که با طرف مقابل وضع شده است، شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود منتظر هستیم مسأله فعلی هم سریع تر حل شود.

وی درباره بیمه خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر گفت:  در صندوق اعتباری هنر تعداد خبرنگاران تحت پوشش چند برابر شده است، مدیران مسئولان روزنامه ها موظف هستند که خبرنگاران را بیمه کنند.

وی درباره بخش بین الملل فیلم فجر و کشورهای شرکت کننده در این رویداد گفت: جشنواره فجر با استقبال تولیدکنندگان خارجی مواجه شده است و نزدیک ۶۳۰ فیلم در بخش بین الملل حضور دارند،  تعداد کشورهای شرکت کننده در جشنواره  در ذهنم نیست.

پایان پیام/

کد خبر 1744168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha