نقد ما از وزرای گذشته نقد روندها است/ در آینده نه چندان دور من هم شامل نقد خواهم شد

صحرایی گفت: نقد ما از وزرای آموزش و پرورش نقد افراد نیست، بلکه نقد روندهاست و در آینده نه چندان دور شامل من هم می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، رضا مراد صحرایی در دومین رویداد ملی مدارس آینده در دانشگاه تهران گفت: پیوند عمیقی میان این همایش با آموزش و پرورش وجود دارد. آینده هر کشور از توجهی که به آموزش و پرورش می کند، ترسیم می شود. از ویژگی های آموزش و پرورش آینده نمایی است، آینده ای که گذشته ما را به خوبی نشان می دهد. این آینده را می توان بدون تحقیق در آینه دید؛ آینده تعارفی با ما ندارد.

آینده و آموزش و پرورش دو عنصر غیر قابل تفکیک هستند

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آینده و آموزش و پرورش دو عنصر غیر قابل تفکیک هستند و برای کسانی که بسیار دقیق آن را جست و جو می کنند، بسیار حایز اهمیت است.

صحرایی خاطرنشان کرد: میزان اهتمام تمام ارکان کشور به آموزش و پرورش نسبت مستقیم به میزان اعتقاد آنها به آینده دارد. ما از روز اول ایران قوی را در پرتوی مدرسه قوی ترسیم کردیم و بر این باور پایبندیم که قوی شدن از مسیر مدرسه ها می گذرد و بذر آینده در تمام عرصه ها در آن کاشته می شود.

وی با بیان اینکه مفهوم آینده نگاری جدید در نظام آموزش و پرورش با توجه به محتویات بیرونی مورد توجه است، خاطرنشان کرد: رشد سریع و پیچیده فناوری ها و نامشخص بودن آینده ما را دایما در مسیر آینده پژوهشی قرار می دهد. مدرسه آینده جایی است که باید قوه تخیل دانش آموزان در آن تقویت و یادگیری مشارکت برای آنها رخ دهد و این دانش آموزان تبدیل به شهروندانی متعهد و پاسخگو باشند و این فرآیند را رقم بزنند.

مدرسه تنها سیما و دالان دانشگاه نیست بلکه دالان زندگی است

وی در مورد زیرساخت های زیست محیطی در مدرسه گفت: زیرساخت های زیست محیطی به کالبد مدرسه مربوط می شود. نظام یادگیری ما مبتنی بر آینده نکته دیگری است که باید در آن شایستگی عمومی و آموزش را مد نظر قرار دهد. مدرسه تنها سیما و دالان دانشگاه نیست بلکه دالان زندگی است.

صحرایی یادآور شد: ۱۲ سال از بهترین دوران طلایی دانش آموزان در آموزش و پرورش صرف می شود. چقدر از این ۱۲ سال صرف شده در ۱۲ سال پیش رو برای آنها مفید است؟ مدرسه نقطه تولید قدرت، نشاط، آرامش اجتماعی و توسعه کشور است. مدرسه قوی تضمین کننده ایران قوی است.

نقش معلم در تعلیم و تربیت مانند نخ تسبیح در نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش در مورد جهت گیری مدارس آینده گفت: نقش معلم در تعلیم و تربیت مانند نخ تسبیح در نظام تعلیم و تربیت است. معلم اصلی ترین کسی است که آینده کشور توسط او رقم می خورد و مورد توجه است. در مدرسه آینده چه نقش و جایگاهی باید برای معلم تعریف کنیم. آیا معلم فقط کنترل گرا است و فرزندن ما را نگه می دارد که متاسفانه این رویکرد امروز وجود دارد و یا معلم تسهیل گر یادگیری است و خود نیز در هر لحظه می آموزد.

وی با اشاره به جایگاه مدیران در مدارس گفت: تحول در هر عنصری از سر آغاز می شود و هر گاه جایگاه مدیران تحول شود، جایگاه مدرسه نیز متحول خواهد شد. توسعه گفتمان خلاقیت و تبدیل آن به گفتمان خلاق برای ترویج این گفتمان باید از بسیاری از هنجارها بگذریم و آنها را بشکنیم.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: گفتمان در ساختن مدارس نیازمند بازطراحی کلاس های جدید است. خلاقیت در صندلی های متمرکز و نشستن دانش آموزان روبروی یکدیگر از رویکردهای مدرسه آینده است. احیای رسالت مدرسه با تلفیق واقعی و به دور از شعار با پرورش و آموزش و عبور از کلیشه ها رخ می دهد. در این امر مهم پرورش باید روح نظام آموزشی باشد و نه تنها جزیی از آموزش.

تمام مسایل باید حول پرورش باشد

صحرایی خاطرنشان کرد: تمام مسایل باید حول پرورش باشد. اگر دانش آموز معدل ۲۰ دارد، آیا در تمام ساحات سند تحول دانش آموز نمره اش بیست است که باید این گونه باشد.

وی با اشاره به اینکه معماری اسلامی ایرانی باید در ساخت مدارس مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: بازآرایی محیط مدارس از دیگر اولویت های مدارس آینده است. امروز همان گونه که خانه های ما تغییر کرده است، مدارس نیز باید بازطراحی شوند و این بازطراحی با خلاقیت و احیای هویت ایرانی اسلامی صورت گیرد.

مدرسه جایی است که بیانیه گام دوم در آن محقق می شود

وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با اشاره به بیانیه دوم گام انقلاب خاطرنشان کرد: مدرسه جایی است که بیانیه گام دوم در آن محقق می شود و تمام نهادها نقش فرعی دارند و باید تمام همکاری و پشتیبانی خود را در مدرسه به نمایش بگذارند. بیانیه گام دوم انقلاب مسیر پیش روی آینده کشور را ترسیم کرده است و امیدستان هر کشور مدارس آن هستند.

وی با اشاره به دلایل عملی نشدن سند تحول آموزش و پرورش گفت: روح سند تحول بازطراحی نظام تعلیم و تربیت است که به دنبال بازطراحی این نظام معماری کلان نظام تعلیم و تربیت صورت نگرفته است. روح این سند تعهد به آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش مجری این سند است و نیازمند تلاش و همکاری همگان در تحقق اهداف آن است.

روح سند تحول ائتلاف برای اعتلای آموزش و پرورش

صحرایی گفت: روح این سند ائتلاف برای اعتلای آموزش و پرورش است. بزرگترین چالش ما و دلیل عدم تحقق اهداف این سند فاصله گرفتن از روح سند تحول است. مدارس آینده باید روح تراز سند تحول را محقق کنند.

وی گفت: مدرسه محلی است که هویت آینده دانش آموزان در آن شکل می گیرد و باید در کانون توجه تمام مردم قرار بگیرد و کانون فعالیت اعتباربخشی در اجتماع باشد. در مدرسه سیاست و سیاسیون باید همه چیز را کنار بگذارند. مدرسه جایی است که تمام مردم از هر خط و ربطی در آن حضور دارند و فرزندان خود را به حاکمیت می سپارند. این مدرسه باید بتواند اعتماد مردم را کسب کند. این اعتماد باید در مدارس بیش از هر زمان دیگر وجود داشته باشد.

نقد ما از وزرای آموزش و پرورش نقد افراد نیست

وزیر آموزش و پرورش در مورد نقد وزرای گذشته آموزش و پرورش یادآور شد: نقد ما از وزرای آموزش و پرورش نقد افراد نیست. مجاهدتی باید در آموزش و پرورش انجام  شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. کارهای خوب آنها را می بینم البته اگر به شکل مستند درآمده باشد. خاطرات یک وزیر را در دست گرفته ام و مطالعه می کنم البته در جاهایی اختلاف سلیقه با آنها دارم.

نقد در آینده نه چندان دور شامل من هم است

وی گفت: همان نقد گذشته که امروز انجام می شود در آینده نه چندان دور شامل من هم است. نقد ما نقد روندهاست و نه افراد که البته قدردان زحمات دوستان هستیم اما معدل دیپلم که امسال عنوان می شود، حاصل یک دهه است و نه در طی دو سال گذشته. اگر شفاف معدل را در اختیار مردم بگذارید، مستمسک قرار نمی دهند.

صحرایی تصریح کرد: ما نقد روند می کنیم و نه افراد. در نقد امید را نمی شکنیم که مهمترین نیاز جامعه امروز ما امیدآفرینی است.

کد خبر 1744693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha