اعتکاف فرصتی برای خودشناسی و خودسازی است 

حجت الاسلام خسرو پناه اعتکاف را فرصتی برای خودشناسی و خودسازی خواند و گفت: از این فرصت استفاده شود تا فضایل و رذایل خود را شناسایی کرده و در همان زمان برای رفع رذیلت‌ها تلاش کند.

 به گزارش خبرگزاری شبستان در خرم آباد، امروز(۲۸دی)، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی اعتکاف که در سالن ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان با حضور چهره‌های بین المللی از کشورهای هند، پاکستان، لبنان و آفریقا و همچنین مهمانان ملی و استانی برگزار شد، اظهارداشت: اعتکاف عبادتی قرآنی است که خداوند در آیه ۱۲۵ سوره بقره به آن اشاره کرده است.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی به سه کارکرد مهم اعتکاف اشاره کرد و افزود: کارکرد اول اعتکاف تمرین زیست جمعی است که بنابر احکام این فریضه باید در مساجد جامع که جمع مسلمین است برگزار شود.  

وی کارکرد دوم اعتکاف را خودشناسی و خودسازی عنوان کرد و گفت: اعتکاف بهترین فرصت برای انسان است تا فضایل و رذایل خود را شناسایی کرده و در همان زمان برای رفع رذیلت‌ها تلاش کند.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی در ادامه خودسازی در اعتکاف را شامل خودسازی بینشی، منشی و کنشی دانست که خودشناسی بینشی به معنای رشد عقلانیت و با عقل عمل کردن، خودسازی منشی بررسی فضایل و رذایل و خودشناسی کنشی حاصل دو خودشناسی بینشی و منشی است که در اعمال انسان نمود پیدا می‌کند.  

حجت الاسلام خسروپناه کارکرد سوم اعتکاف را تمرین خلوت گزیدن در جمع دانست که معتکفان می‌توانند با بهره گیری از آن یاد بگیرند چگونه در کثرت‌ها و در زندگی روزمره همواره خداوند را ناظر بر اعمال خود دانسته و به وظایف خود به خوبی عمل کنند.  

وی گفت: اعتکاف برای مسئولان نظام از توده مردم مهمتر است، چون پس از خلوت‌گزینی، کارآمدی و کارایی در خدمت به مردم مضاعف می‌شود.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی با اشاره به فرموده رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر رشد معنویت گفت: تاثیر انقلاب اسلامی در جهان امروز به مثابه معنویت بوده است.

کد خبر 1744991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha