وجود ۲۵۰ خانه تاریخی ثبت شده در مشهد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد گفت: در مشهد ۲۵۰ خانه ثبتی وجود دارد که از میان آن‌ها ۶۰ خانه تاریخی در هسته مرکزی مشهد قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حسین امیر کلالی در بازدید خبرنگاران از خانه ها و بافت تاریخی مشهد گفت: بحث توسعه اماکن اقامتی با تم سنتی یکی از محورهای اصلی ماست. در حال حاضر ۱۶۸ اقامتگاه بوم گردی سنتی و بوتیک هتل داریم که با هدف توسعه گردشگری در مشهد با تم خاص هستند و چون گردشگران عمدتا فضای سنتی را می پسندند محفوظ مانده اند. 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ما نگهداری از فضای تاریخی و حفظ آن است افزود: در شهرستانها نیز اتفاقات خوبی در حال وقوع است مثلا در شهرستان سبزوار که خانه‌های قدیمی را مرمت کردند و مراسمات نیز در آنجا برگزار می شود. در شهرستانها فضای سنتی بازسازی شده زمینه خوبی است تا تورهای گردشگری به مقصد شهرستانها داشته باشیم.

وی ادامه داد: از اصحاب رسانه قدردانی میکنیم که مارا حمایت میکنید تا بتوانیم این اماکن را معرفی کنیم زیبایی های شهر را به همه معرفی کنیم. از شهرداری هم بابت حمایت هایی  که دارند تشکر می کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد عنوان کرد: زنده سازی بناهای تاریخی یکی از ماموریت سه گانه وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی است که نمود آن را در خانه های احیا شده میتوانید مشاهده کنید. میخواهیم تمامی سرمایه گذاران را دعوت کنید. ما طرح پایش آثار تاریخی را داشتیم. از ۲۵۰ اثر تاریخی حدود ۶۰ اثر  خانه تاریخی است که ظرفیت با زنده سازی و احیا را دارند؛ از بخش خصوصی دعوت میکنیم که در این حوزه جدید قدم بگذارند چرا که معافیت های قانونی خوبی نیز دارد.

سید جواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در این بازدید عنوان کرد: مشهد داشته هایی دارد که بازگو نشده است به همت تعدادی از سرمایه داران مثل آقای عباس زادگان که سال گذشته مطرح شد و ایشان اولین قدم را در احیای خانه تاریخی برداشتند.

وی با تاکید براینکه در مشهد ظرفیت هایی است که نهفته بوده و برگرفته از فرهنگ رضوی است، افزود: با کمک شهرداری مشهد مسیرهای تشرف به حرم را احیا می کنیم، که دو  مسیر است، کوچه باغ حسن خان ۱۵ اثر تاریخی برنامه ریزی شده در آن است و قرار شده که سنگ فرش شود. مسیر بازار سرشور هم احیا شده است. مسیر بازار فرش مسجد شاه، حمام شاه برای تشرف به حرم  مطهر هم در برنامه کاری است.

پایان پیام/

کد خبر 1745621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha