اعتکاف، گامی در مصاف فرهنگی و اعتلای جامعه است/مُعتکِف، همه گناهان را در بند می کشد

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه اعتکاف سنت حسنه‌ی نبوی است گفت: اعتکاف، گامی در مصاف فرهنگی و اعتلای جامعه دینی و معنوی است.

زینب بهجت‌پور در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ایام ماه رجب به خصوص ولادت امام علی(ع) و آغاز ایام اعتکاف اظهار داشت: گرچه همه زمان‌ها، مخلوق خداست، لیکن برخی از آنها از شرافت و ویژگی خاصی برخوردار است و ماه رجب آغاز پرفضیلت ترین سه ماه سال شامل رجب، شعبان و رمضان بوده که هر سه ماه از مقام والایی در میان دیگر ماه های سال برخوردارند.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران افزود:گویا این ماه، حتی در جاهلیت نیز مورد احترام زیادی بوده و آن را حرام می‌نامیدند، زیرا جنگ و کارزار را نیز در این ماه ناروا و ممنوع می دانستند.

وی در مورد فضیلت‌های رجب بیان کرد: همچنین به احترام ماه رجب تمام سلاح‌ها بر زمین گذاشته می شد و از این رو آن را «اصم» نیز نام گذاری کرده‌اند

بهجت‌پور عنوان کرد: رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در فضیلت این ماه چنین می‌فرماید:«الا ان رجب شهر الله الاصم و هو شهر عظیم و انما سمی الاصم لانه لایقارنه شهر من الشهور حرمه و فضلا عند الله تبارک و تعالی» و «إلا و من صام من رجب یوما ایمانا و احتسابا استوجب رضوان الله الاکبر و إطفی صومه فی ذلک الیوم غضب الله» که در این بیانات، جایگاه این ماه به خوبی آمده است.

این استاد و صاحب مقالات و آثار قرآنی و پژوهشی تصریح کرد: این ماه آمیخته با یاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به دلیل روی دادن بعثت و یاد امیر مؤمنان(علیه السلام) به مناسبت میلاد مبارک آن حضرت در سیزدهم ماه و خاطره شهادت موسی بن جعفر(علیه السلام) در بیست و پنجم ماه و روزهای مهمّ تاریخی دیگر است،از این نظر یکی از ماههای بسیار پرخاطره اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد:یکی از کارهای مهم و شایسته در ماه رجب، کمک به مستمندان است، در این باره امام صادق(علیه السلام) از پدران گرامیش از امام علی(علیه السلام) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود:...هرکس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وی را آنچنان اکرام فرماید که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلب انسانی خطور کرده باشد.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران همچنین در مورد دیگر فضیلت‌های ماه رجب گفت:رجب، عید اولیاء الهی، بهار راز و نیاز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهی، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالی است و  پیامبر گرامی و جانشینان به حق حضرتش سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فراوان پاس می داشتند و این سه ماه را به روزه می گذراندند.

وی افزود:مرحوم «شیخ صدوق» به سند معتبر از امام صادق (ع) نقل می‌کند که یکی از یاران آن حضرت در اواخر ماه رجب خدمت‌شان رسید. چون نظر مبارک امام (ع) به او افتاد، فرمودند: آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ عرض کرد: نه. فرمودند: آن قدر ثواب از تو فوت شده است که اندازه آن را کسی جز خدا نمی‌داند؛ این ماه، ماهی است که خداوند آن را بر سایر ماه‌ها برتری بخشیده و احترام آن را عظیم شمرده و برای روزه داشتن آن، پاداش‌های مهمی قرار داده است.

بهجت‌پور بیان کرد:آن مرد عرض کرد: آیا اگر در بقیه این ماه روزه بدارم، به بخشی از ثواب می‌رسم؟ امام (ع) فرمودند: آری. سپس ثواب‌های مهمی برای کسی که فقط روز آخر ماه یا دو روز آخر ماه یا سه روز آخر ماه را روزه بدارد، بیان فرمودند؛ مانند نجات از سکرات مرگ، عذاب قبر و لغزش بر صراط و شداید قیامت و نایل شدن به برائت و رهایی از آتش دوزخ.

وی در ادامه پیرامون اعتکاف نیز عنوان کرد:انسان طبق وعده الهی در آیه ششم سوره مبارکه انشقاق، سرانجام به دیدار معبود نایل خواهد شد، او برای رسیدن به محبت خداوند، باید راه عبادتِ حقیقی را در پیش بگیرد و گاهی در اُنس با پروردگارْ به گوشه ای خلوت پناه بَرَد و دور از همه عنوان ها و تعلقات دنیایی، لَختی در حالِ خود بیندیشد و با سوزِ دل و اشک چشم، زنگار و سیاهی را از چهره جان خود بزداید و در زاد و توشه آخرت تأمّل کند.

این استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد:ادیان الهی با توجه به این نیاز روحی، با آن که انسان را به حضور در جامعه و شرکت در فعالیت های اجتماعی فرا می خوانند، فرصت هایی را نیز برای خلوت کردن او با خداوند فراهم ساخته اند که یکی از این فرصت ها، «اعتکاف» است.

وی خاطرنشان کرد:«اعتکاف» از واژه عَکَفَ گرفته شده و به معنای توقّف در مکانی و ماندن در آن مکان است. این واژه در اصطلاح، به معنای ماندن و توقف سه روزه و بیش تر از آن درمسجد جامع، به قصد بندگی و راز و نیاز با خالق بی همتاست و به کسی که چنین عمل عبادی را انجام می دهد، «مُعتَکِف» گویند.

بهجت‌پور اظهار داشت:اعتکاف از نظر زمان، محدود به وقت خاصی نیست، ولی چون لازمه اعتکاف روزه گرفتن است، در دو روز عید فطر و عید قربان که روزه حرام است، نمی توان معتکف شد، البته بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان و روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب است که در کشور ما، اعتکاف در سه روز ماه رجب رواج دارد و این سه روز، از چندجهت دارای اهمیت است.

وی در مورد اهمیت آن گفت: اول این که ماه رجب، ماه حرام است و مطابق روایات، اعتکاف در ماه های حرام از فضیلت بیش تری برخوردار است و دوم این که روزه در ماه رجبْ فضیلت خاصی دارد.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد:پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، در بیان فضیلت اعتکاف، در سخنی گران بها فرمودند: «مُعتکِف، همه گناهان را در بند می کشد»؛ یعنی آن که خویشتن را برای مدتی در مکانی محبوس کرده تا به توفیق انس با خداوند و رسیدن به لذت مناجات نایل آید، انسان می کوشد تا در مدت اعتکاف، گناه و خطایی از او سر نزند و اینْ مقدمه و شروع خوبی برای چشم پوشی از گناهان در بقیه روزهای زندگی اش خواهد شد.

وی گفت:آخرین فرستاده الهی، که از ایشان به عنوان الگوی نیکو برای جامعه انسانی در قرآن نام برده شده است، نه تنها در کلام و سخنْ مردم را به انجام اعتکاف تشویق می کردند، بلکه در عمل نیز، سرمشق و راهنمای راهیان راه فضیلت و کمال بودند، تا آن جا که بنا بر نقل روایات، آن بزرگ وار، در دهه آخر ماه مبارک رمضان، در مسجد معتکف می شدند. ایشان درون خیمه ای مویینه که برایشان آماده کرده بودند، به عبادت و اعتکاف می پرداختند.

بهجت‌پور افزود: شدت اهتمام پیامبر صلی الله علیه و آله به اعتکاف به قدری بود که اگر چنان چه در یک سال به علتی موفق به انجام آن نمی شدند، در سال بعد به جبران آن مدت، اعتکافی بیست روزه به جا می آوردند.

وی تصریح کرد:امامان معصوم علیهم السلام، این پیشوایان راستین مردم، از راه های گوناگون بر اهمیت اعتکاف تاکید می ورزیدند و جامعه اسلامی را برای شرکت در آن، تشویق می کردند تا دراین سنت اسلامی، پیرو پیامبر خویش گردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت:امیرمؤمنان، علی بن ابی طالب علیه السلام، در پاسخ به نامه یکی از زمام داران منصوب خود در مصر، که از ایشان درباره نحوه برپایی اعتکاف پرسشی داشتند، ضمن تأکید بر اهمیت روزه در این برنامه، درباره شیوه اعتکاف پیامبر صلی الله علیه و آله به وی و تمامی مسلمانان یادآوری می کنند که رسول خدا صلی الله علیه و آله در سخت ترین شرایط، هر ساله مراسم اعتکاف را به جا می آوردند. امام حسن و امام حسین علیهماالسلام نیز به جدّ بزرگ وار خویش اقتدا کرده و در مسجد معتکف می شدند.

وی خاطرنشان کرد:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رونق اعتکاف در کشور را یکی از رویشهای انقلاب اسلامی میدانند و آن را یکی از نشانه‌های گسترش معنویت در جامعه ذکر میکنند: «روحیات معنوی در جامعه در حال تعمیق است. البته در این زمینه ممکن است برخی با استناد به رفتار تعدادی معدود درباره‌ی فضای کلی جامعه دچار قضاوتی اشتباه شوند، اما حضور پرمعنای قشرهای مختلف مردم به‌ویژه جوانان دانشگاهی در مراسمی نظیر اعتکاف نشان می‌دهد حرکت معنوی ملت نیز رو به جلو است.»

بهجت‌پور بیان کرد:اعتکاف سنت حسنه‌ی نبوی است؛ این سنت هم که ریشه در تاریخ بشریت و تاریخ مکاتب آسمانی دارد و خداوند متعال در قرآن کریم در سوره بقره آیه‌ی ۱۲۵ به حضرت ابراهیم و اسماعیل مأموریت بسترسازی اعتکاف را محول فرمودند؛ وَ عَهِدْنا إِلی‌ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ. خانه‌ی مرا برای نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان و رکوع و سجود بجای‌آورندگان بیارایید.

وی ادامه داد: لذا این یک مأموریت آسمانی بر دوش پیامبران عظیم الشأن است. اما ترویج این سنت حسنه با توجه به اینکه به صورت موسمی در ایام خاصی برگزار میشود ضروری و لازم است.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران گفت:جامعه اسلامی ایران، به دلیل تکیه بر ارزش های دینی و اسلامی، به ذائقه بسیاری از ابرقدرت های جهان خوش نیامده و آن ها را بر آن داشته تا تمام توان خود را برای جلوگیری از گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی بگمارند.

وی تصریح کرد:در این راستا، تهاجم فرهنگی، یکی از ابزارهای دشمنان در چند سال اخیر بوده که به دنبال تغییر فرهنگ دینی و ملی و جایگزین کردن فرهنگ غرب می‌باشند که اینْ خود جهادی فرهنگی را در ایران می طلبد؛ جهاد و کوششی برای تقویت باورهای دینی که با ایجاد محافل معنوی و مجالس انس با خدا و شناخت بیش‌تر حضرت باری تعالی می توان گامی در راه مَصاف فرهنگی برداشت.

بهجت‌پور ادامه داد:بر این اساسْ اعتکاف می تواند برنامه سودمندی در مقابله با این تهاجم باشد؛ چرا که این برنامه عبادی، علاوه بر تأثیرات فردی، به دلیل دعوت جامعه به خداپرستی و دین مداری، می تواند آثار سازنده ای وی را به دنبال داشته باشد.

وی گفت:اعتکاف فرصت مهم و عظیمی برای کشور است؛ دستگاه های فرهنگی باید امکانات خود را در برگزاری اعتکاف هدایت و ااین فریضه را ترویج کنند تا ان‌شاءالله این بستر معنوی بیش از پیش گسترش پیدا کند.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خواهران افزود: همچنین گسترش فضاهای معنوی از دیگر ظرفیت‌های برپایی اعتکاف است؛ در این باره از علما، مراجع و بانیان خیر و دست‌اندرکاران بناهای دینی تقاضا می‌کنم، مساجد بزرگ با امکانات خوب تدارک ببینند و مصلاها را برای استفاده حداکثری مهیا کنند.

وی عنوان کرد:انتظار می‌رود که تمامی برگزارکنندگان اعتکاف یک جلسه پیش درآمد بگیرند و داوطلبانی که راه پیدا کرده‌اند، قبل از اعتکاف دور هم جمع شوند و آداب اعتکاف را برایشان بگویند.

این استاد و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد:از طرفی رسانه‌ها نیز باید به موضوع اعتکاف بپردازند، البته رسانه فقط صدا و سیما نیست و رسانه‌های مکتوب یا فضای مجازی باید در ترویج اعتکاف نقش ایفا کنند.

وی اظهار داشت:همه معتکفان سراسر کشور عرض می کنیم «اغتنم الفُرَص»، فرصت‌ها را باید غنیمت شمرد، معلوم نیست این فرصت زیبا تکرار شود، خواهش می‌کنم که همه پیرایه‌ها را کنار بگذاریم و فقط در خدمت عبادت و ارتباط با ذات اقدس الهی باشیم.

کد خبر 1746309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha