دادگاه بین المللی دادگستری: باید اسرائیل تدابیر فوری برای جلوگیری از نسل کشی در غزه اتخاذ کند

دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد: باید رژیم اسرائیل، همه تدابیر را برای جلوگیری از ارتکاب اقداماتی که در چارچوب ماده دو توافقنامه نسل کشی است، اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، دیوان بین المللی دادگستری در جریان جلسه امروز (جمعه ششم بهمن ۱۴۰۲) در شهر لاهه هلند برای تصمیم گیری درباره درخواست آفریقای جنوبی برای اتخاذ تدابیر احتیاطی در شکایت نسل کشی علیه اسرائیل، اعلام کرد: هرگز پرونده نسل کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل را رد نمی کند و شرایط برای اعمال تدابیر موقت فراهم است.

این دادگاه که بالاترین دادگاه در سازمان ملل است، به اسرائیل دستور داد تا تدابیری برای جلوگیری و مجازات مستقیم بر نسل کشی در جنگ خود در نوار غزه اتخاذ کند.

دادگاه اعلام کرد: باید رژیم اسرائیل، همه تدابیر را برای جلوگیری از ارتکاب اقداماتی که در چارچوب ماده دو توافقنامه نسل کشی است، اتخاذ کند.

اکثریت بیشتر اعضای کمیته دیوان بین المللی دادگستری متشکل از ۱۷ قاضی به  اقدامات فوری که بیشتر درخواست‌های آفریقای جنوبی را دربرمی گیرد، رای مثبت دادند، به استثنای دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه.

این دادگاه به اسرائیل دستور دارد از هرگونه اقدامی که ممکن است در چارچوب کنوانسیون نسل کشی باشد، خودداری کند، همچنین تضمین عدم ارتکاب نیروهایش به اعمال نسل کشی در غزه را داده شود.

همچنین این دادگاه به اسرائیل دستور داد که گزارشی را در طول یک ماه نه در طول یک هفته که آفریقای جنوبی درخواست کرده بود، ارایه کند.

جوآن داناهیو، قاضی آمریکا و رئیس دیوان بین المللی دادگستری در سخنرانی خود در این جلسه گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که صلاحیت قضایی داریم و آفریقای جنوبی حق شکایت علیه اسرائیل را دارد. درخواست اسرائیل برای رد شکایت پذیرفته نمی شود.

وی گفت: برخی از موارد حقوقی که آفریقای جنوبی درباره پرونده نسل کشی به دنبال آن است، منطقی است.

وی افزود: حق فلسطینی‌ها در غزه به رسمیت شناخته می شود تا از اقدامات نسل کشی محافظت شود.

داناهیو افزود: فلسطینی‌ها گروهی هستند که به موجب توافقنامه نسل کشی از حمایت برخوردارند.

استقبال آفریقای جنوبی و فلسطین

پس از رای دیوان بین المللی دادگستری به نفع شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی حکم دیوان بین المللی را " پیروزی قاطع" دانست.

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین نیز از اقدامات موقتی که دیوان بین المللی دادگستری درباره جنگ اسرائیل علیه غزه دستور داده است، استقبال کرد.

المالکی دربیانیه‌ای اعلام کرد: ما از همه کشورها می خواهیم اجرای همه تدابیر موقت را که این دیوان به آن دستور داده است، تضمین کنند. این تعهد قانونی الزام آور است.

وی ادامه داد: باید کشورهای درحال حاضر تعهدات قانونی مشخص برای توقف نسل کشی که اسرائیل علیه ملت فلسطین در غزه آغاز کرده است، داشته باشند و تاکید کنند که همدست آنها نیستند.

وزیر امور خارجه فلسطین تاکید کرد: دستور دیوان بین المللی دادگستری به عنوان یادآوری مهم است که هیچ دولتی فراتر از قانون نیست. باید به عنوان زندگ خطری برای اسرائیل و بازیگرانی باشد که می توانند از مجازات فرار کنند.

وی افزود: فلسطینی دوباره از مردم و دولت آفریقای جنوبی برای برداشتن این گام جسورانه برای همبستگی فعال تشکرمی کند و همکاری مستحکم با آفریقای جنوبی و کشورهای دیگربرای اطمینان از تحقق عدالت را ادامه می دهد.

همزمان با این دادگاه، دهها نفر در خارج از دیوان بین المللی دادگستری لاهه برای دنبال کردن تصمیم آن درباره پرونده نسل کشی رژیم صهیونیستی تجمع کردند.

تظاهرکنندگان شعارهای «کشتار جمعی متوقف شود»، «اکنون آتش بس» و «فلسطین آزاد خواهد شد» سردادند.

رای این دادگاه درحالی صادر شد که واشنگتن وبرخی از کشورهای اروپایی و اسرائیل برای جلوگیری از ارتباط دادن رویدادهای غزه با قانون نسل کشی براین دادگاه فشار آوردند.

این حکم که امروز دیوان بین المللی دادگستری به اتهام اصلی در این پرونده یعنی نسل کشی تشکیل شد، نپرداخت، اما بر دخالت فوری آفریقای جنوبی در این زمینه متمرکز شد.

در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳، آفریقای جنوبی درخواستی مبنی بر اقامه شکایت علیه اسرائیل درباره نقض ادعایی اسرائیل نسبت به تعهداتش تحت کنوانسیون جلوگیری از نسل کشی و مجازات جنایت در نوار غزه ارایه کرد.

کد خبر 1746356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha