رویکردهای آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) در محرومیت زدایی و اشتغال زایی

قائم پناه با اشاره به کسب رتبه برتر آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) در اجرای طرح شمیم خدمت، قرار دوازدهم و شناسایی نیازمندان گفت: از جمله برنامه های این آستان مقدس برپایی خیمه های معرفت در این بقعه متبرک است.

 خبرگزاری شبستان، گروه دین و اندیشه، مقبره و بنای تاریخی امامزاده خواجه ابورضا(ع) در ۱۰ کیلومتری جنوب زرند در روستای مطهرآباد قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب اسلامی تاج آباد بود. از سال ۱۳۸۰ شمسی بناهای ساختمان قدیم که خشت و گلی بود تخریب و با زیربنای ۲۵۰۰ متر مربع با نظر مهندسین در حال بازسازی است.

در جریان حفاری در اطراف حرم امامزاده ظروف قدیمی کشف شد که بعضاً با کند و کاری وقف امامزاده شده اند. قبرهای سه طبقه قدیمی از دیگر دلایل سابقه امامزاده است.

در خصوص زندگینامه ایشان روایات مختلف نقل شده است. نسب ایشان با ۶ واسطه به امام هفتم (ع) می رسد. این آرامگاه دارای صحن و گنبدی قدیمی است و گنبد آن با کاشی خشتی تزیین شده است. قدمت این بنا را برخی هزار سال تخمین می زنند. بنایی است باشکوه که سراسر با کاشی‌های فیروزه ای در زمینه گلی و بوته و با آیات قرآن و اشعار تزیین یافته است.

احمد قائم پناه، تولیت آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) زرند کرمان که در نخستین جشنواره سلاله (ویژه معرفی فعالیت‌ها و خدمات آستان امامزادگان بقاع متبرکه) رتبه اول در بین بقاع سطح دو کشور را کسب کرد، در رابطه با اقدامات فرهنگی و اجتماعی که در این بقعه انجام می‌شود، گفت: آستان امامزاده خواجه ابورضا(ع) یکی از امامزادگان شاخص شهرستان است که هر ساله برنامه‌های ملی و مذهبی در این مکان مورد توجه مردم و هیئت‌های مذهبی قرار دارد. تمامی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مناسبت‌های ملی و اجرای برنامه‌های سازمانی اوقاف طی ایام سال در این مکان مقدس به همت خادمان اجرا و برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: از دلایل کسب رتبه برتر در جشنواره سلاله، موفقیت در خصوص اجرای برنامه‌های ۲۰ گانه بود که از سوی سازمان اوقاف ابلاغ شده بود و تقریبا ۹۰ درصد شاخص ها که در جشنواره مطرح شده بود در این امامزاده دنبال می شود.

تولیت آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) به اطلاع رسانی به موقع در خصوص اقدامات صورت گرفته و تهیه آرشیوی از این اقدامات گفت: از جمله خلاقیت‌هایی که در زمینه اجرای برنامه‌های مختلف به کار گرفته‌ایم، توجه به قشر نوجوان و جوان در اجرای برنامه‌هاست. در همین راستا کلاس‌هایی در قالب نشاط معنوی در ایام تابستان در این آستان مقدس برگزار شد که دانش‌آموزان دختر و پسر شرکت کردند.

وی عنوان کرد: برگزاری جلسات جزءخوانی قرآن در شنبه شبها در منازل خدام، برگزاری زیارت عاشورا در کوچه‌ها به یاد شهدا به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن، برپایی محافل انس با قرآن در جوار ضریح مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) از جمله برنامه های قرآنی در این آستان مقدس به شمار می آید که قاریان قرآن با نوای ملکوتی خویش فضا را عطرآگین می‌کنند .

قائم پناه با اشاره به کسب رتبه برتر آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) در اجرای طرح شمیم خدمت، قرار دوازدهم و شناسایی نیازمندان گفت: از جمله برنامه های این آستان مقدس می توان به اجرای طرح آرامش بهاری ویژه ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد که تا ۱۴ فروردین‌ماه ادامه دارد و امسال برای هشتمین سال متوالی همراه با برپایی خیمه های معرفت در این بقعه متبرکه برگزار ‌شد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح ها در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی برتبدیل اماکن متبرکه به قطب‌های فرهنگی و گردشگری و از جمله اهم برنامه‌های راهبردی سازمان اوقاف جهت معرفی امامزادگان عظیم‌الشان در جامعه است.

قائم پناه در رابطه با برنامه های این آستان مقدس در ایام محرم عنوان کرد: اربعین امسال نذورات مردم این منطقه، برای برپایی موکب امامزاده خواجه ابو رضا (ع)، به منظور تأمین مایحتاج زائران اربعین به ارزش ۷۰۰ میلیون تومان در قالب ۴ دستگاه خودرو به کربلای معلا ارسال شد و ۵۰ خادم حسینی موکب خواجه ابورضا(ع) از ششم شهریور در کربلای معلا مستقر شدند و روزانه با وعده‌های صبحانه، ناهار و شام از مشتاقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پذیرایی کردند.

تولیت آستان مقدس امامزاده خواجه ابورضا(ع) با بیان اینکه حمایت از نیازمندان با کمک خیرین صورت می پذیرد، اظهار کرد: در بحث عمرانی در این بقعه، پیشرفت های خوبی حاصل شده و اکثر کمکها مردمی است. در حوزه فرهنگی برگزاری نماز جماعت، زیارت عاشورا، دعای کمیل و جزءخوانی قرآنی به مدت دو روز در هفته برگزار می شود. همچنین برگزاری مراسم دعای ندبه و سه شنبه های مهدویت از جمله برنامه های این آستان مقدس به شمار می آید که با حضور گسترده جوانان و نوجوانان برگزار می شود.

وی افزود: عمده نیازمندی های مردم در بحث اقتصادی است. باید با بهره مندی از درآمد وقف ایجاد اشتغال کنیم تا خانواده های بی بضاعت بتوانند کسب درآمد داشته باشند. در این راستا در آستان مقدس خواجه ابورضا(ع) به بیش از ۱۲۰ خادم خانم در زمینه پتودوزی، شال‌دوزی و تولید کیف و کفش و محصولات محلی مثل شیرینی و ترشیجات کمک کردیم و آنها را به میراث فرهنگی برای دریافت وام معرفی کردیم.

قائم پناه با بیان اینکه در کنار اوقاف در خصوص ترویج فرهنگ وقف همیشه همکاری داشته ایم، تصریح کرد: وقف، در صورتی که به خوبی اجرا شود، تأثیر زیادی روی توسعه فعالیت های بقاع متبرکه دارد.

یادآور می شود؛ در شهرستان زرند ۱۶ امامزاده واجب التعظیم و ۱۳ بقعه متبرکه وجود دارد که وجود با سعادت این بزرگواران مایه خیر و مباهات مردم این شهرستان است.

کد خبر 1748298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha