بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

روحانیت استان لرستان در مبارزات دوران رژیم ستم شاهی و حرکت در مسیر انقلاب و امام خمینی(ره) نقش بسزایی ایفا کردند و دوران ۸ سال دفاع مقدس روحانیت استان ۵۴ شهید تقدیم انقلاب کرده است و امروز همواره روحانیت در خط مقدم جبهه جنگ فرهنگی نقش آفرینی می کنند.

خبرگزاری شبستان-  نقش علما و نخبگان دینی این استان در جریان مبارزات ملت ایران علیه رژیم پهلوی و پیروزی و طول عمر انقلاب اسلامی تاثیرگذار بوده است و برخی از علمای لرستان، چهره های بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای می‌باشند که سرآمد آنها آیت‌الله بروجردی است.

مردم این دیار در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز همواره در جبهه های حق علیه باطل نقش آفرینی کردند، از افتخارات استان لرستان تقدیم ۶ هزار و ۵۵۶ شهید در راه انقلاب است.

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

روحانیت استان لرستان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی ۵۴ شهید روحانی تقدیم انقلاب کرده است.

امروز نیز قوم غیور لُر همچنان پیرو خط ولایت و رهبری بوده و در راه انقلاب ثابت قدم ایستاده اند و در صحنه های مختلف انقلاب حضوری چشم گیر دارند.

امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب، ملت ایران را به مبارزه علیه طاغوت زمان دعوت کرد و مردم نیز با لبیک به ندای امام(ره) توانستند طاغوتیان را سرنگون و حکومت اسلامی را به رهبری امام خمینی(ره) بنیانگذاری کنند.

روحانیون پس از پیروزی انقلاب ۸ سال دوران دفاع مقدس نیز در خط مقدم جبهه، همچون دیگر رزمندگان سلاح در دست با دشمن می‌جنگیدند و در زمان های دیگر نیز به وعظ و ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جماعت می پرداختند که در حفظ و ارتقای روحی رزمندگان نقش آفرین بودند.

امروز نیز روحانیت در خط مقدم جبهه جنگ فرهنگی و جنگ نرم در کنار مردم و دیگر مسئولان در حال انجام وظبفه هستند و همواره در کنار مردم نقش آفرین می باشند.

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

حجت الاسلام لطف الله حیات الغیب، مدیر حوزه علمیه کمالیه خرم آباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و آغاز چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در رابطه با اهمیت و نقش حوزه های علمیه در دوران شکل گیری انقلاب اظهارداشت: در آن زمان حوزه های علمیه نقش بسزایی در بصیرت بخشی، روشنگری مردم ایفا می کردند.

مدیر مدرسه علمیه کمالیه خرم آباد با اشاره به اینکه در آن دوران استان لرستان دارای ۲ حوزه علمیه شامل حوزه علمیه آیت الله بروجردی شهرستان بروجرد و حوزه علمیه کمالیه خرم آباد بود، افزود: در دوران قبل از انقلاب در زمان مرجعیت آیت الله بروجردی حوزه علمیه بروجرد پر رونق بود و بعد از مدتی که ایشان به قم می رود به دستور ایشان حوزه علمیه کمالیه خرم آباد در سال ۱۳۲۹ توسط آیت الله کمالوند در مرکز لرستان راه اندازی می شود.

وی عنوان کرد: تا زمانی که آیت الله کمالوند از دنیا می رود ریاست حوزه علمیه کمالیه خرم آباد بر عهده ایشان بوده و پس از رحلت ایشان آیت الله قاضی خرم آبادی و سپس مرحوم آیت الله صادقی ریاست این حوزه علمیه را عهده دار بودند و هم اکنون ریاست این حوزه بر عهده آیت الله نیازی، رئیس مجلس خبرگان رهبری است.

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

حوزه علمیه کمالیه خرم آباد مقرر فرماندهی انقلابیون

حجت الاسلام حیات الغیب حوزه علمیه کمالیه خرم آباد را در دوران قبل از انقلاب مرکز تجمعات، نشست ها و گفتگوی روحانیت در حمایت از حضرت امام راحل عنوان کرد و گفت: در آن دوران بیشتر تجمعات، راهپیمایی ها در حوزه علمیه کمالیه برگزار می شود.   

  

وی ادامه داد: در آن دوران روحانیت با تجمع در حوزه علمیه کمالیه با همدیگر به بحث و گفتگو می پرداختند و با همفکری هم برای آگاه سازی مردم در حمایت از امام راحل نقش آفرینی می کردند و تجمعاتی که این مرکز علمیه برگزار می شد مسیر انقلاب را مشخص کرده بود.

حجت الاسلام حیات الغیب یادآور شد: حوزه علمیه کمالیه خرم آباد در دوران رژیم ستم شاهی بارها مورد حمله نیروهای ساواک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نیروهای ساواک با لباس مبدل در حوزه علمیه کمالیه و تجمعاتی که برگزار می شد نفوذ می کردند، روحانیت و افراد سرشناس را شناسایی و آنها را دستگیر و زندانی می کردند.

مدیر حوزه علمیه کمالیه خرم آباد در ادامه خاطرنشان کرد: ساواک بارها حوزه علمیه کمالیه را تعطیل می کرد ولی روحانیت دست از تلاش و کوشش، مبارزه و حرکت در مسیر امام خمینی(ره) بر نمی داشتند.  

نقش حوزه علمیه در تداوم راه و خط امام راحل

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز مراسم مختلف دینی و مذهبی و تجمعات مختلف در همین حوزه علمیه برگزار می شود، گفت: جایگاه و نقش حوزه علمیه همچنان در بین مردم پر رنگ بوده و حوزه های علمیه تداوم گر مسیری هستند که ما را با اسلام، دین و مکتب امام راحل پیوند می دهند.

حجت الاسلام حیات الغیب در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دستاوردهای مختلف و بزرگی در عرصه های گوناگون داشته است، گفت: در عرصه دینی نیز شاهد این دستاوردها هستیم و امروز اگر مردم استان لرستان صدرصد شیعه و پیرو خاندان اهل بیت(ع) هستند نشان از حضور اثرگذار عالمان بزرگ و شخصیت های علمی هستند که در قم تحصیل می کردند و به عنوان مبلغ و مروج در مسیر اهل بیت(ع) حرکت می کردند و تدین مردم این استان نشان می دهد که روحانیت در این عرصه و انجام رسالتی که بر دوش داشته و دارد، در ترویج احکام دینی و بصیرت افزایی بین مردم دارای کارنامه درخشانی است.

وی شهیدان فخرالدین رحیمی و شهید نورالدین رحیمی، آیت الله صادقی، حجت الاسلام والمسلمین روشن، سید سیف السادات، مرحوم سیدحسن طاهری، آیت الله بروجردی، آیت الله کمالوند و...را از روحانیت مبارز و شخصیت های مبارز دوران انقلاب خواند که همواره در صف اول تظاهرات بودند و بارها شکنجه، زندانی تبعید و اذیت شدند ولی در مسیر انقلاب ثابت قدم ماندند.

مدیر حوزه علمیه کمالیه خرم آباد یادآور شد: روحانیت استان در آن سال ها از سوی رژیم ستم شاهی مورد ظلم و شکنجه قرار می گرفتند ولی در راه آگاه سازی مردم نسبت به انقلاب و قیام علیه رژیم ستم شاهی کوتاهی نکردند و از این مسیر جدا نشدند.

رزم مردم استان لرستان قبل از آنکه شنیدنی باشد دیدنی است

حجت الاسلام حیات الغیب با اشاره به حضور همیشگی مردم استان لرستان در صحنه های انقلاب و نقش رزمندگان، فرماندهان سپاه و ارتش و...ادامه داد: شجاعت و ایثار و مقاومت مردم این استان همواره زبانزد بوده و هست و رهبر معظم انقلاب می فرمایند: رزم مردم استان لرستان قبل از آنکه شنیدنی باشد، دیدنی است.

وی با تاکید بر ضرورت مرور خاطرات روحانیت مبارز در دوران انقلاب و حرکت در مسیر امام راحل گفت: مرور این خاطرات برای بصیرت افزایی و روشنگری بین نسل امروز و مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان ضروری بوده و همواره باید از ظرفیت رسانه ها، صدا و سیما، روزنامه ها و مجلات و ...به بیان خاطرات شهدا، رزمندگان دوران انقلاب و دفاع مقد و روحانیت بپردازیم.

مدیر حوزه علمیه کمالیه خرم آباد با بیان اینکه این حوزه از زمان گذشته تاکنون هم مدرسه علمیه و هم مسجد جامع شهر است، خاطرنشان کرد: طلاب تحصیل کرده این حوزه همواره در صف اول انقلابیون و در کنا دیگر روحانیت مبارز نقش آفرینی کردند.

راه اندازی مدارس علمیه خواهران و برادران در شهرستان های لرستان از دستاوردهای انقلاب است

به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۱۳ مدرسه علیمه برادران و ۱۳ مدرسع علمیه خواهران با تحصیل بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ طلبه در پایه های تحصیلی مختلف در این مدارس راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در سال های اول شکل گیری حوزه علمیه کمالیه خرم آباد بین ۳۰ تا ۵۰ طلبه مشغول تحصیل بودند و هم اکنون به برکت انقلاب حوزه های علمیه رونق یافته اند و در سراسر استان لرستان شاهد فعالیت حوزه های علمیه برادران و خواهران هستیم.  

حجت الاسلام حیات الغیب بیان داشت: هم اکنون ۱۵۰ طلبه درس خارج و فقه و اصول را با حضور آیت الله نیازی در حوزه علمیه کمالیه خرم آباد فرا می گیرند.

در ادامه به فعالیت جمعی از  روحانیون مبارز استان لرستان اشاره می شود...

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

 آیت الله بروجردی، مرجع بزرگ جهان تشیع در آن دوران با سخنرانی‌های آتشین خود علیه دستگاه حکومتی فاسق شاهنشاهی در مساجد شهرستان بروجرد مردم را به مبارزه و روشنگری علیه دستگاه سلطنتی فرامی‌خواند و متحمل فشارها و سختی‌های فراوانی از سوی افراد مختلف شده اما تنگ‌نظری‌ها، معارضه‌ها و حسادت‌ها در یک محیط محدود هرگز نتوانست روحیه مصمم و اراده پایدار ایشان را درهم شکند.

آیت الله بروجردی همواره مسائل کشور را بررسی و در بعضی موارد موضع گیری می کردند، از جمله فعالیت های ایشان در زمان رژیم پهلوی می توان اعتراض به مساله کشف حجاب و حمایت از علما و روحانیون، اعتراض به محدود کردن جلسات مذهبی، مخالفت با اصلاحات ارضی، حمایت از نهضت ملی نفت، برخورد با بهاییان و دستور به تعلیمات آموزش دینی در مدارس می توان اشاره کرد.

شهید فخرالدین رحیمی؛ پرچم‌دار نهضت انقلابی

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

سید فخرالدین رحیمی از دیگر روحانیون مجاهد و مبارز استان لرستان است که در دوران مبارزات خود علیه رژیم طاغوت پرچم‌دار نهضت انقلابی بودند و قبل از انقلاب به‌ مانند یک رهبر مردم لرستان را در مبارزه با رژیم شاهنشاهی هدایت می‌کرد.

شهید حجت‌الاسلام سیدفخرالدین رحیمی اسطوره‌ای از شجاعت و دلاوری بود که به‌ خوبی در مقابله با رژیم طاغوت برخاست و بعد از شکل‌گیری انقلاب نیز در مجلس شورای اسلامی به‌ عنوان یک نماینده الگو و نخستین کسی بود که نطق علیه بنی‌صدر را ایراد کرد، ایشان سیاستمداری مجاهد و نترس بود به‌طوری‌که بیش از ۲۵۰ برگ سند محرمانه از فعالیت‌های آشکار وی در ساواک ثبت‌شده بود و صلابت و اقتدار او در برابر شکنجه‌های آنان سبب شد که رژیم شاهنشاهی لحظه‌ای از مبارزاتش غافل نباشد و ساواک و نیروهای نظامی شاه سعی می‌کردند ارتباط وی را با مردم قطع کنند.

شهید سید فخرالدین پس از سال‌ها مجاهدت، جان‌فشانی و ایثارگری در مسیر حق‌تعالی در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ به هنگام انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به فیض عظیم شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه در شهر خرم‌آباد به خاک سپرده شد.

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

 آیت الله کمالوند؛ مجاهدی روشن بین

آیت الله کمالوند دیگر روحانی مبارز استان لرستان و مجاهدی روشن بین خرم آباد در بسیج مردم علیه گروهک های منحرف(توده ای ها) نقش بسزایی داشت و با سخنرانی های بیدار کننده خویش نقشه های آنان را نقش بر آب می کرد، وی از حامیان و مریدان حضرت امام خمینی(ره) بود و دوشادوش آن مبارز قدم بر می داشت.

علاوه بر این با توجه به اینکه او به واسطه یکی از بستگان نزدیک خود در دستگاه پهلوی نفوذ داشت، رابط دستگاه و حضرت امام به شمار می رفت و هر گاه فرزانه انقلاب مصلحت می دید، پیام نهضت را به دستگاه ظلم می رساند. اعتراض به طرح سربازگیری طلاب و تذکر به شاه درباره رفراندم و غیر قانونی خواندن آن بخشی از کوشش های آیت الله کمالوند در مبارزه با استعمار بود.

بررسی نقش روحانیت استان لرستان در پیروزی انقلاب

امام خمینی از آیت الله صادقی به عنوان ثقه الاسلام یاد می کند

آیت‌الله صادقی در هدایت مردم برای مبارزه با رژیم پهلوی نقش بسزایی داشت، ایشان بارها مورد بازجویی و بازخواست و پیگرد قانونی قرار گرفته و عملکرد ایشان توسط ساواک و دستگاه های امنیت بارها مورد بررسی قرار گرفته است.

آیت‌الله صادقی قهار» در کنار شهید فخرالدین رحیمی در ساماندهی تظاهرات تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۵۷‌ نقش بسزایی داشت و دوشادوش دیگر یاران امام به مبارزه و تلاش خستگی ناپذیر پرداخت و در ۹ رمضان ۱۳۵۷ اسیر و پس از ۲ ماه آزاد شد.

طبق اسناد موجود بیشتر فشارها برای کنترل و جلوگیری از فعالیت‌های ایشان در سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ بوده و در بهار ۱۳۵۷ دستگاه امنیت در یک نظریه پیشنهاد تبعید سه ساله ایشان را برای خروج از استان می‌دهد که به دلیل جایگاه و وجهه‌ای که نزد مردم داشته‌اند این تصمیم عملی نمی‌شود.

آیت الله صادقی در رمضان ۱۳۵۷ خطبه های طوفانی و شدیدالحنی در مسجد جوادالائمه روی منبر بیان می‌کنند که دستگاه امنیت را به این نتیجه می‌رساند که در کنار شهیدان سید نورالدین رحیمی، سید مجید سیف‌السادات، آیت‌الله قاضی و سید جعفر ورامینی دستگیر و به زندان امنیت تهران منتقل شود که در آنجا مورد شکنجه و آزار قرار می‌گیرند.

امام خمینی (ره) در نامه ای به آیت الله کمالوند از آیت الله صادقی به عنوان ثقه الاسلام یاد می‌کنند و ایشان همیشه به این لقب افتخار می‌کرد و بعد از انقلاب نیز بارها خدمت امام رسیده و رابطه خود را با امام حفظ کرده است.

کد خبر 1748714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha