نقش آفرینی زنان در انقلاب را مدیون امام(ره) هستیم/ شرعی و قانونی منعی برای حضور اجتماعی و سیاسی زنان نداریم

خزعلی با بیان اینکه حضور زنان در مشارکت سیاسی انقلاب را مدیون امام راحل هستیم، گفت: هیچ مانعی از نظر دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در دومین نشست زنان و مشارکت سیاسی در ایران  گفت:  اولین تظاهراتی که در قم بعد از خبر شهادت سید مصطفی فرزند حضرت امام خمینی (ره) به راه افتاد در صحن حرم حضرت معصومه بود که مردان شعار سر دادند و ما نیز به همراه چند تن از خواهران دیگر که در کنار صحن ایستاده بودیم شروع به شعار دادن کردیم.

وی افزود: آقایان از شعار دادن ما ناراحت شدند و اقداماتی را برای متفرق کردن ما انجام دادندو تحلیل‌شان این بود که کارِ ما خلاف شرع است؛ در مدتی بعد از آن اعلامیه امام (ره) اعلام شد که زنان نیز هم‌دوش مردان در این نهضت حضور داشته باشند و در واقع ما یک آرامشی پیدا کردیم و حرکتی در میان زنان شکل گرفت، این را مدیون امام(ره) بودیم.

 هیچ مانعی از نظر شرع، دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد

وی تصریح کرد: هیچ مانعی از نظر شرع، دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد، بلکه آن چیزی که ذکر می‌ شود تکلیف است و امام (ره) و رهبر انقلاب این مشارکت سیاسی، فعالیت و همراهی زنان را به عنوان یک تکلیف ذکر کرده‌اند.

خزعلی خاطر نشان کرد: خیلی از این مشارکت‌ها در رأی دادن، مشارکت‌های اجتماعی، همراهی‌هایی که طی جنگ انجام گرفت و در مقاومت‌هایی که در همه عرصه‌ها ، زنان با تمام وجود، زندگی و خانواده‌شان حضور داشتند و نشان دادند پای کار هستند

۷۸ زن در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی کرسی‌هایی را کسب کردند که کم است

وی گفت: اما عواملی برای ضعف در بخشی از این مشارکت‌ها نسبت به زنان وجود دارد؛ ۷۸ زن در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی کرسی‌هایی را کسب کردند که کم است و هنوز فضا برای مشارکت بیشتر نیاز است؛ برخی از این عوامل درونی و بعضی نیز بیرونی بوده است.

خزعلی اظهار داشت: یک بخش عوامل درونی خود خانم‌ها هستند که شاید به آن باور لازم نرسیده‌اند و یا این احساس مسئولیت را در بحث‌های اجتماعی کمتر می‌کنند، همچنین به دلایل و شرایط ویژه‌ای که دارند ترجیح می‌دهند که مسئولیت‌های سنگین را نپذیرند.

وی در ادامه گفت: در بخش‌های بیرونی از نظر عرف و یا فرهنگی که در جامعه ما حاکم است، شاید خیلی از این مسائل برای زنان تعریف نشده و یا مقدماتش فراهم نمی‌شود.

خزعلی یادآور شد:  وجود زنان در مشارکت سیاسی، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور یکی از این جهت که حق آنان بوده، لازم است و از جهت دیگر اینکه حق کشور و ضرورت کشورداری و نیز برای بهبود مدیریت کشور لازم است.

حذف زنان یعنی حذف ظرفیتی عظیم

وی گفت: نمی‌خواهم بگویم که در این صورت تنها زنان از حقشان محروم می‌شوند، بلکه باید گفت جامعه از فکر زن محروم می‌شود و اگر ما زنان را از مدیریت جامعه حذف کنیم، در واقع بخشی از نگاه های مدیریتی را حذف کرد ه ایم.

انتخابات مشارکت آگاهانه در تعیین سرنوشت است

در ادامه این نشست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان در دولت یازدهم گفت: تضارب آرا برای طرح دیدگاه منتقدین باید در تمام دوره‌ها باشد بر اساس قانون این موضوع  حقی است که باید در تمام دوران‌ها به آن توجه شود انتخابات یک تجلی واقعی از مشارکت گسترده معنی‌دار و آگاهانه مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. 

وی افزود: اما امروز متاسفانه تبیین این موضوع برای نسل جوان سخت شده و به سختی می‌پذیرند که انتخابات با مشارکت گسترده آزادانه و آگاهانه آحاد مردم شکل می‌گیرد و هیچ اجباری در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و حضور مردم از زمان شکل گیری تا پیروزی انقلاب نبود و حتی مردمی که در این دوران‌های مختلف حضور داشتند تبعات و هزینه‌های زیادی را در راه انقلاب صرف کردند.

امام,(ره) در برابر جریان تحجر و واپس‌گرایی ایستاد و نقش زنان را نادیده نگرفت

وی تصریح کرد: اما باید بدانیم که موضوع مشارکت سیاسی زنان ذیل بحث کل مشارکت مردم است و اکنون چه اتفاقاتی افتاده و در طی این دوران به کجا رسیده‌ایم از همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب و شکل گیری ان مخالفت‌های زیادی برای مشارکت زنان بود که بدون تردید امام راحل در برابر جریان تحجر و واپس‌گرایی ایستادند و نقش زنان را نادیده نگرفتند.

وی افزود: اما برخی از تفکرات موجب شد تا میزان حضور زنان در مجلس از ۵ تا ۶ درصد بیشتر افزایش نیابد عده‌ای بدون دلیل سیاسی این حضور را رد می‌کردند تا درصد حضور خانم‌ها در پایین‌ترین سطح آن بماند اما در دولت یازدهم میزان حضور زنان در انتخابات ۵۲ درصد و میزان حضور مردان در انتخابات ۵۰ درصد اعلام شد بهترین روش برای بهبود و تعالی صندوق‌های رای هستند.

هنوز نظریه زن تراز جمهوری اسلامی تدوین نشده است 

در ادامه این نشست عاطفه خادمی، مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: ما هنوز نتوانستیم نظریه زن تراز انقلاب اسلامی را تدوین کنیم حوزه در این زمینه مسئولیت دارد فضای مطلوبی که در آن زن تراز نظام اسلامی می‌خواهیم مشخص نشده است الگوی مد نظر منویات رهبر انقلاب بر این اساس طرح‌ریزی نشده است

وی افزود: اولین اقدام در این زمینه آموزش رسمی و غیر رسمی است ما نیازمند زیست بومی برای بانوان و اثربخشی فعالیت‌های آنها هستیم تا بتوانیم با حفظ نیازمندی‌های آنها اهداف این موضوع را محقق کنیم همچنین تشکیل بانک نخبگانی زنان می‌تواند در سطح حکمرانی مورد استفاده قرار بگیرد.

 انقلاب اسلامی حاصل مشارکت جدی زنان است 

بنابراین گزارش زهرا نژادبهرام، پژوهشگر و فعال حوزه زنان نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: انقلاب اسلامی حاصل مشارکت جدی زنان است اگر امام راحل حکم به مشارکت زنان نمی‌دادند یقیناً انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید بسیاری از زنان با فرزندان در آغوش خود به میدان انقلاب آمدند.

وی اظهار داشت: زنان در کنار مردان در جنگ حضور یافتند و دوشادوش آنها حرکت کردند اما امروز تنها در میان دولت‌های مختلف  یک زن وزیر دیده می‌شود در مجلس اول شاهد حضور دو زن بودیم که امروز به ۱۷ زن رسیده‌ایم نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده دو برابر مردان است و ۲۰ درصد زنان با تحصیلات عالیه بیکار هستند و فرصت‌های شغلی به آنها داده نمی‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این زنان باید مشارکت سیاسی را تجربه کنند و عرصه فعالیت آنها فراهم باشد باید مطالبات زنان در حوزه‌های مختلف را بی پاسخ نگذاریم تا امروز بتوانیم زمینه مشارکت زنان را در عرصه سیاسی بیش از گذشته فراهم کنیم.

کد خبر 1748876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha