برای تبدیل قرآن به گفتمان علمی باید مجموعه های قرآنی-تفسیری را اجتماعی سازی کنیم

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه برای تبدیل قرآن به یک گفتمان علمی درجامعه باید مجموعه های قرآنی تفسیری را اجتماعی سازی کنیم بیان کرد: باید مجموعه پیام هایی که قرآن کریم برای سبک زندگی در سنین، جنسیت ها و نیازهای مختلف افراد دارد را ساده سازی کنیم.

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری، مدیر کل تبلیغ بین الملل سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به تاثیر برگزاری مسابقات قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: هر کار تبلیغی- ترویجی با موضوع قرآن، توجهات اقشار مختلف جامعه از جمله کودکان و نوجوانان را نسبت به یک سند مشترک وحیانی و اینکه قرآن یک امر زنده و اثرگذار است را بیشتر می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه این مسابقات قرآن هم بین المللی است قطعا نگاه بین المللی هم دارد. یعنی در جوانب مختلف می تواند این اثرگذاری را داشته باشد ضمن اینکه خود پیام های قرآنی هم وحدت آفرین و انسجام آفرین است و هم تا حدودی تلطیف کننده فضاهای جدی زندگی می باشد. بنابراین فضاهای قرآنی به ترویج و توسعه در بخش های مختلف جامعه مانند حوزه های تربیتی، پرورشی، آموزه های دینی و اخلاقی بسیار کمک کننده است.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما در مسابقات بین المللی قرآن کریم به دنبال پیدا کردن نخ تسبیح ارتباطمان با کشورهای اسلامی دیگر هستیم و لذا موضوعی بهتر از قرآن برای این ارتباط و این شبکه سازی وجود ندارد. چون اگر هر موضوع دیگری جز قرآن به میان بیاید ممکن است قرائت های دیگری از آن برداشت شود که درست نیست. بنابراین تنها متن و سندی که قرائت واحد، متن واحد و گفتمان واحد دارد، قرآن کریم است و این هم بسیار تاثیرگذار است.

مدیر کل تبلیغ بین الملل سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی با بیان اینکه برای تبدیل قرآن به یک گفتمان علمی درجامعه باید مجموعه های قرآنی - تفسیری را اجتماعی سازی کنیم بیان کرد: باید مجموعه پیام هایی که قرآن کریم برای سبک زندگی در سنین، جنسیت و نیازهای مختلف افراد دارد را ساده سازی کنیم ضمن اینکه قرآن هم می فرماید:" تبیانا لکل شیء" ( این کتاب را نازل کردیم که روشنگر هر چیز است ) در این صورت ما هر کجا هر سوال و مشاوره ای داشته باشیم می توانیم از قرآن بهره مند شویم. بنابراین در این مواقع یا باید سراغ پیام های مخلوق برویم یا پیام های خالق؛ که به اندازه فاصله بین خالق و مخلوق کیفیت پیام های قرآنی بیشتر و بهتر است از پیام هایی که منهای قرآن یا منهای وحی، تفسیر می شود.

کد خبر 1750362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha