نمایشگاه کتاب سرخس آغاز به کارکرد

بیستمین نمایشگاه کتاب سرخس با حضور ۵۰ ناشر از سراسر کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در مشهد، بیستمین نمایشگاه کتاب سرخس صبح امروز دوشنبه (۳۰ بهمن ماه) با حضور جمعی از مسئولین، اصحاب رسانه ، فعالین حوزه کتاب و با مشارکت ۵۰ ناشر از سراسر کشور آغاز بکار کرد. 

 حجت الاسلام والمسلمین بختیاری، امام جمعه سرخس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تصریح کرد: نمایشگاه کتاب فقط کتابفروشی صرف نباشد و در این نمایشگاه باید فعالیت های فرهنگی و گفتمان فرهنگی نیز شکل بگیرد. 

وی اظهار کرد: جبهه حق باید با جهاد تبیین وارد میدان شود، یکی از مصادیق جهاد تبیین برگزاری نمایشگاه کتاب است. 

به گفته وی، مردم در ۲۲ بهمن ثابت کردند پای نظام هستند، مشکلات ممکن است در معیشت وجود داشته باشد اما مردم در تحلیل هایشان دچار تردید نشدند. 

وی ادامه داد: توجه به دستاوردهای انقلاب اسلامی دارای اهمیت است و  آزمونی بزرگ در ۱۱ اسفند پیش روی ماست، دشمنان تحریم، تضعیف و ناامنی انتخابات را در دستور کار دارند، لایه های نفوذ را شروع کرده اند و خوب است به مساله مهم انتخابات در این نمایشگاه کتاب پرداخته شود.

*نمایشگاه کتاب جایگاه گفتمان فرهنگی باشد

سیده فاطمه حسینی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: در ۳۲ شهرستان خراسان رضوی سالانه حداقل یک نمایشگاه کتاب برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ناشران تهرانی در این نمایشگاه حضور فعال دارند، افزود: هدف تقویت حوزه کتاب در شهرستان های استان است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: کتابفروشی در شهرستان ها کم است و این نمایشگاه ها برای دسترسی بهتر مردم به کتاب در طول سال در شهرستان های مختلف برگزار می شود. 

وی با اشاره به اینکه شهرستان هایی مانند  سرخس کتابفروشی نداشته و در این شهر بتازگی یک کتابفروشی راه اندازی شده است،  افزود: این نمایشگاه ها مسیر دسترسی سالانه شهروندان به محصولات فرهنگی و کتاب را فراهم کرده است. 

به گفته حسینی، راه اندازی کتابفروشی در شهرستان های فاقد کتابفروشی با حمایت ارشاد در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: دولت به دنبال ایجاد عدالت فرهنگی است و در شهرهایی که کتابفروشی ندارند، دولت از امکانات دولتی برای ایجاد کتابفروشی استفاده خواهد کرد.  

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در توضیح بیشتر گفت: کتابفروشی در شهرهای کوچک، صرفه اقتصادی ندارد و دولت با هدف افزایش سطح فرهنگ در شهرستان ها پیگیر این طرح است و فضا و امکانات دراختیار افراد علاقمند قرار می دهد. 

وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب هم با هدف عدالت فرهنگی در شهرستان ها راه اندازی می شود، افزود: از دیدگاه ما نمایشگاه کتاب یک باشگاه فرهنگی است که در حاشیه آن دیدار شاعران و صاحبان قلم، شب شعر و محفل ادبی اتفاق خوبی است. 

حسینی معتقد است، در طول برگزاری نمایشگاه باید رویدادهای نقد و بررسی، ورکشاب داستان نویسی هم برگزار شود تا از فروشگاه صرف خارج و به باشگاه فرهنگی تبدیل کند. 

وی همچنین تاکید کرد، در شهرستان ها در فرصت نمایشگاه استعداد های نهفته و کمتر دیده شده معرفی می شوند و مدیران فرهنگی برای تربیتشان برنامه ریزی می کنند. 

وی در پاسخ عدم برگزاری نمایشگاه مشهد در سال اخیر گفت: در حال برنامه ریزی برای سال آینده هستیم؛ نمایشگاه جشنواره فرهنگی یک شهر است و هیچ رویدادی جایگزین آن نمی شود، تمام پتانسیل های فرهنگی پای کار می آیند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی تاکید کرد: نمایشگاه کتاب مشهد بزرگترین رویداد فرهنگی است، باوجود مشکلات فراوان امیدواریم برگزار شود.

بیستمین نمایشگاه کتاب سرخس با شرکت ۵۰ ناشر 

رضا نظام نامی، معاونت مدیرکل و رئیس اداره ارشاد سرخس نیز در افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد: بیستمین نمایشگاه کتاب سرخس به همت و همکاری پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد با استقبال خوب ناشران برگزار می شود. 

وی افزود: پنج هزار عنوان کتاب در حوزه های دفاع مقدس، تاریخی، رمان، روانشناسی، کودک در این نمایشگاه عرضه می شود. 

رئیس اداره ارشاد سرخس گفت: ۵۰ ناشر از سراسر کشور در این نمایشگاه، کتاب های خود را عرضه می کنند. 

به گفته وی، این نمایشگاه بمدت ۱۰ روز  در نوبت صبح از ۸ تا ۱۲ و در نوبت عصر ۱۶ تا ۲۰ فعال خواهد بود.

پایان پیام/

کد خبر 1750730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha