وتوی جدید آمریکا در شورای امنیت علیه آتش‌بس در غزه!

آمریکا با وتوی جدی خود مانع تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی۲۱، ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه(یکم اسفند) بار دیگر از حق وتو خود علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ بین اسرائیل و حماس استفاده کرد و به این ترتیب مانع از درخواست آتش بس فوری در نوار به دلایل بشردوستانه شد.

پیش نویس قطعنامه با مخالفت یک عضو، یعنی آمریکا و رای ممتنع  انگلیس و حمایت ۱۳ عضو شورای امنیت برخوردار شد.

کاخ سفید در توجیه اقدام وتو خود اعلام کرد: واشنگتن قادر به حمایت از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه نبود، زیرا این قطعنامه «مذاکرات حساس» را به خطر می اندازد.

 کاخ سفید روشن نکرد که آیا این گفتگوها همان مذاکرات آتش‌بس جاری است که قطر و مصر میانجی‌گری بین اشغالگران و جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را برعهده دارند یا مذاکرات دیگر است.

پیش نویس قطعنامه ای که هفته ها پیش توسط الجزایر تهیه شد، خواستار آتش بس «فوری» در غزه است. پیش نویس قطعنامه جابجایی اجباری غیرنظامیان فلسطینی را رد می کند و از همه طرف های جنگ در نوار غزه می خواهد که به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی عمل کنند.

شورای امنیت از سال‌ها پیش شاهد اختلافات بسیار درباره مسئله اسرائیل- فلسطین است. از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تنها دو قطعنامه تصویب شد که هر دو چارچوب انسان دوستانه دارد.

در مقابل، آمریکا پیش قطعنامه ای را به امنیت سازمان ملل پیشنهاد دارد که بر خلاف در خواست الجزایر مبنی بر آتش بس جامع فوری، بر حمایت شورای امنیت بر آتش بس موقت در غزه در اسرع وقت تاکید دارد.

کد خبر 1751038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha