انتخابات مجرای تحقق اراده الهی/ عمل صالح قصد غربت می‌خواهد

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اینکه در اصول اساسی قانون اساسی جمهوری اسلامی بزرگترین مجرای تحقق اراده الهی، انتخابات است گفت: حقیقا انتخابات مصداق عمل صالح است و حفظ، تقویت و التزام عملی به نظام دقیقا مساوی با حقوق شهروندی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا؛ رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: مقوله انتخابات به این شکلی که هم اکنون وجود دارد، از پدیده های نویی محسوب می شود. در قرآن آیاتی داریم که به صورت کلی ناظر به انتخابات است مثلا آیه ۱۱ سوره رعد خداوند می فرماید «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خداوندسرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان اراده کنند برای تغییر یعنی انتخاب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: انتخابات در ایران به صورت جدی با انقلاب اسلامی ایجاد و مطرح شد شاید در فاصله مشروطه تا انقلاب هم چیزی به نام انتخابات در قانون وجود داشت اما عملی نمیشد، انتخابات به صورت درست با انقلاب اسلامی مطرح شد چرا که انتخابات پدیده بسیار مهمی است.

رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی گفت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات مصداق عمل صالح است کاملا درست است. ببینید اصل نظام جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین مصداق عمل صالح و معروف محسوب میشود، چون خداوند در قرآن امر به معروف یا نهی از منکر می کند، بزرگترین معروفی که متصور است ایجاد حاکمیت الهی بر روی زمین است و ایجاد حکومت اسلامی، فضایی برای تجلی انتخاب و گزینش مردمی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا خاطرنشان کرد: این نظام در واقع بزرگترین چیزی است که ملت ایران انتخاب کرده است بنابراین اینکه مقام معظم رهبری فرموده اند مصداق عمل صالح است در حقیقت همین طور است چرا که نظام اسلامی بزرگترین معروف را محقق می کند. به هر صورت انتخابات بسیار مهم است در اصول اساسی قانون اساسی جمهوری اسلامی بزرگترین مجرای تحقق اراده الهی را انتخابات می دانند.

وی گفت: در اصل ۵۶ قانون اساسی می فرمایند حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداوند است و هم او یعنی خداوند این حاکمیت را به انسان ها داده است تا خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند و از طریق انتخابات مختلفی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، روی آن تاکید شده است.

بنابراین اصل حاکمیت ذاتی از آن خداوند است و خداوند این حق را به انسان ها داده است که انسان ها انتخاب کنند انسان ها سرنوشت خود را در قالب انواع نظامات سیاسی اجتماعی  فرهنگی انتخاب کنند و به ملت ایران این حق داده شده است که جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را جایگزین حاکمیت طاقوت کنند بنابراین انتخابات روش و منهجی برای تعیین سرنوشت و انتخاب سبک زندگی و برای تعیین نوع حکومت و حاکمیت در جامعه می باشد همه اینها از طریق انتخابات محقق می شود.

رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی گفت: انتخابات به دلایل زیادی بسیار مهم است. انتخابات مجرای تحقق اعمال صالح است در دنیای امروز که از مردم سالاری ها و دموکراسی های بسیار صجبت می شود می توان گفت اصولا انتخابات تحقق بخش و نماد بسیاری از حقوق انسانی است یعنی اگر انسان ها آزاد هستند، این آزادی باید در انتخابات خود را نشان دهد. وقتی می گوییم یک ملت آزاد است یعنی حق انتخاب دارد حق دارد خود سرنوشت خود را تعیین کند و کارگزاران و حکومت خود را تعیین کند و سیستم های مختلف را خود تعیین کند بنابراین تحقق آزادی در انتخابات صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم یک ملت مستقل است یعنی خود انتخاب می کند و تحت سلطه و اجبار دیگران نیست و دیگران برای او تصمیم نمی گیرند بلکه خودش تصمیم می گیرد و انتخاب می کند. همه شعارهای دموکراسی در دنیا به مقوله انتخابات ختم می شوند بنابراین این که می گویند همه سرنوشت از مجرای صندوق انتخابات می گذرد این یک حالت نمادین است و یک جمله و گذاره ای است که نشان دهنده این است که انتخابات بسیار مهم است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر مقام معظم رهبری فرموده اند که انتخابات مصداق عمل صالح است حقیقتا همینطور است. به همین دلیل این عمل صالح قصد غربت می خواهد ببینید در قرآن آمده است: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ای کسانی که ایمان آوردیدو عمل صالح انجام دادید. یعنی ایمان به تنهایی کافی نیست این که شما بگویید به جمهوری اسلامی ایمان و باور دارید، کافی نیست و وفاداری و التزام به تنهایی به این نظام کافی نیست و عمل صالح هم می خواد یعنی باید در استقرار و انتخاب کارگزاران و نمایندگان آن تلاش کرد و در همه ساختارها باید این حقی که خداوند و قانون اساسی جمهوری اسلامی به شما داده، اعمال شود تا عمل صالح تکمیل بشود.

وی ادامه داد: ایمان و وفاداری به نظام در کنار رفتارهایی که سبب تقویت می شوند مانند انتخابات، باعث می شود بگوییم کسی التزام عملی دارد. این التزام عملی و اعتقادی معمولا در مورد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی استفاده می شود. خیلی جالب است وفاداری به اصل نظام یعنی شما اعتقاد داشته باشید و به چنین سیستمی را باورداشته باشید و از آن طرف تاکید می کند التزام نظری کافی نیست و التزام عملی هم می خواهد یعنی پایبند باشیم یعنی در جایی که لازم است باید در صحنه حضور داشته باشید، نکته بسیار مهمی که در سیستم حقوقی جمهوری اسلامی وجود دارد این است حفظ و تقویت و التزام عملی به نظام دقیقا مساوی با حقوق شهروندی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: وقتی گفته می شود التزام داشته باشید بعضی فکر می کنند این بار سنگینی است که بر دوش نامزدها گذاشته می شود که می گویند حتما شما باید التزام داشته باشید، خیر، التزام داشتن یعنی به حقوق شهروندی خود پایبند باشی یعنی حق و منزلت اجتماعی که قانون و نظام به شما داده است این را اعمال کنید و از آن گذشت نکنید بلکه به آن پایبند باشید. وقتی به شما می گویند شما آزاد هستید و از حق آزادی خود استفاده کنید. یکی از حقوق این است که در سرنوشت خود مشارکت داشته باشیم و در همه عرصه ها و میادین حضور داشته باشیم. بنابراین حقوق شهروندی مثل انواع حقوق طبیعی، فطری و قراردادی که انسان دارد، مساوی با التزام عملی و التزام اعتقادی است.

رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی گفت:با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد و هم اکنون با توجه به شرایط بسیار پر تنشی که در منطقه وجود دارد از جنگ اسرائیل و تجاوز و جنایات اسرائیل علیه مردم مسلمان غزه و آشوبی که در این منطقه وجود دارد و حضور خط مقدمی جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها و پشتیبانی از جبهه مقاومت از یمن تا لبنان و سوریه و عراق و در همه منطقه در واقع این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی در شرایط بسیار حساسی وجود دارد ما در اتاق عملیات اندیشه ورزی برای تعیین سرنوشت آینده منطقه قرار داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجر نیا ادامه داد: ما در تقابل با دنیای استکبار هستیم و در این شرایط نیاز هست که اگر می خواهیم منافع ملی ما در بیرون از مرزها تامین شود نیازمند قدرت داخلی، مشروعیت و مقبولیت نظام هستیم و نیاز به حضور مردم برای تقویت دستاوردها، ارکان و ساختارها داریم در این شرایط حقیقا حضور مردم در پای صندوق هیا رای فارغ از اینکه به چه جناهی به چه گروهی و به چه افرادی رای بدهند بسیار اساسی و مهم و باعث تقویت نظام است.

وی خاطرنشان کرد: اگر امام راحل فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و مقام معظم رهبری می فرمایند مصداق عمل صالح است حقیقا امروز بارزترین و شفاف ترین مصداق عمل صالح، حفظ نظام و حضور در پای صندوق های رای می باشد و در این شرایط که انواع توطئه ها می شود و مردم را به عدم حضور تشویق می کنند، اگر مردم پای صندوق ها نیایند و حق و حقوق شهروندی خود را اعمال نکنند، گویا مشروعیت نظام مخدوش می شود این در حالی است که در هیچ کجای دنیا این حرف را نمیزنند. در این روزها انتخابات فرانسه مطرح است آنجا وقتی تعداد محدودی مشارکت داشته باشند از این صحبتها صورت نمی گیرد ولی در جمهوری اسلامی انواع تحلیل و خبر پراکنی ها وجود دارد که اگر مردم پای صندوق پرشور حاضر نشوند، تحلیلشان این خواهد بود که جمهوری اسلامی پشتوانه و پایگاه مردمی خود را از دست داده است.

رییس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: ما در طول ۴۰ سال گذشته در گام اول انقلاب اسلامی تجربه کرده ایم که حضور مردم چقدر موثر است هر جا مردم حضور دارند هر جا به این عمل صالح عمل می کنند جمهوری اسلامی قوی و سربلند در دنیا می تواند در مقابل دشمنانش قد علم کند و اگر خدای نکرده مردم سستی و کندی کنند و در پای صندوق ها نیایند این از کارهایی است که طبق گفته مقام معظم رهبری عمل صالح را ترک کرده اند و ترک عمل صالح یعنی اینکه ما به وظیفه خود عمل نکرده ایم و اگر خدای نکرده این نظام ضربه ای بخورد و تضعیف شود همه کسانی که در این عمل صالح مشارکت نداشته اند مسئول خواهند بود.

کد خبر 1751937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha