همه انتخاب می کنند!

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است «همه شما راعی هستید و در قبال رعیت مسئولیت دارید.»

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ حجت الاسلام محمدحسین مدبر

قال رسول اکرم(ص): «کُلُّکُمْ رَاعٍ وَکُلُّکُم مَسؤولٌ عَنْ رَعِیَّتِه».
 همه شما راعی هستید و در قبال رعیت مسئولیت دارید.

ریشه واژه راعی و رعیت هر دو رعی است. رعی آن گونه که راغب اصفهانی در مفرداتش گفته به معنای «حفظ» است. پس راعی یعنی حافظ و نگهبان اگر به چوپان راعی گفته می شود به خاطر این است که حفظ و نگهداری گوسفندان به عهده اوست؛ بنابراین بر خلاف آن چیزی که مشهور شده راعی به معنای چوپان، نیست پیامبر عزیزمان نفرموده که همه شما چوپانید که بعضی ها اعتراض یا سؤال بکنند که مگر مردم گوسفند هستند که احتیاج به چوپان داشته باشند. لذا پیامبر(ص) فرمودند که همه شما در قبال دیگران مسئولید نه چوپانید.

نکته بعدی که از این روایت می شود استفاده کرد این است که از دیدگاه پیامبر اسلام(ص) تقسیم کردن مردم به مسئولین و غیر مسئولین تقسیم دقیقی نیست، چراکه حضرت می فرماید: همه شما مسئولید فقط دایره مسئولیت ها متفاوت است بنابراین مسلمان غیر مسئول نداریم و همه در قبال دیگران مسئولند و باید احساس مسئولیت بکنند، این همان احساس مسئولیت جمعی و اجتماعی است.

بعضی از افراد می گویند که ما نمی خواهیم در انتخابات شرکت بکنیم این روایت می گوید که شما وظیفه شرعی دارید و باید شرکت بکنید این تکلیفی است که شما در قبال مردم، آحاد جامعه، اجتماع و کشور عزیزتان دارید و باید در انتخابات شرکت بکنید وگرنه روز قیامت پاسخگو نخواهید بود.

در اینجا یک نکته قابل توجه است و آن اینکه همه مردمی که واجد شرایط هستند به نحوی در انتخابات شرکت می کنند هر چند رأی ندهند، بدین معنی که آن افرادی که پای صندوق ها حاضر می شوند و رأی شان را به صندوق می ریزند از یک موضع دفاع می کنند که اکثر قریب به اتفاق موضع انقلاب، شهدا و آینده نظام می باشد و کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند هم به نوعی دست به انتخاب می زنند و غالباً موجب تقویت جبهه دشمنان این مرز و بوم و انقلاب می شوند؛ بنابراین نمی شود در انتخابات شرکت نکرد.

یا پای صندوق ها حاضر می شویم که تقویت جبهه خودی است و یا علی الظاهر شرکت نمی کنیم که عملاً تقویت جبهه دشمن را انتخاب کرده ایم. این مثل سیاست است نمی شود کسی بگوید که من در سیاست دخالت نمی کنم و نمی خواهم کار سیاسی بکنم اگر کسی مخالف سیاست هم باشد و در سیاست نخواهد دخالت بکند همین حرفش خودش یک سیاست است؛ بنابراین هیچ کسی نمی تواند کار سیاسی انجام ندهد.

در هر دو صورتش چه سیاسی باشد و کار سیاسی بکند و چه خودش را کنار بکشد در هر دو صورت کار سیاسی است. معلم اول «ارسطو» سخن مشهوری دارد که اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد و اگر نباید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد؛ یعنی اینکه اگر انسان موافق فلسفه باشد که کارش کار فلسفی است؛ اما اگر مخالف فلسفه هم باشد باز خود این مخالف فلسفه بودن خودش یک فلسفه ای است و کار فلسفی انجام می دهد؛ بنابراین کسی نمی تواند بگوید که من اصلا کاری با فلسفه ندارم کاری به سیاست ندارم کاری به انتخابات ندارم نه چه در انتخابات شرکت بکنیم چه نکنیم یک انتخاب است؛ یعنی انتخاب تقویت نظام یا انتخاب تقویت جبهه دشمن.

به نظر می رسد اگر از کسانی که با تأسی به این حدیث شریف پرسیده شود که چرا در انتخابات شرکت می کنند چنین پاسخ خواهند داد که من در انتخابات شرکت می کنم چونکه نمی خواهم دشمن انقلاب و کشورم را تقویت کنم. من در انتخابات شرکت میکنم چون انقلابم را ارزان و آسان به دست نیاوردم که به راحتی از آن دست بردارم. من در انتخابات شرکت میکنم چونکه می خواهم در ساختن کشورم سهیم باشم. من در انتخابات شرکت میکنم چون میخواهم ندای نایب امام زمانم حجت با واسطه ی خدا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای را لبیک بگویم. من در انتخابات شرکت می کنم چون میخواهم ضریب امنیتی کشورم را بالا ببرم و عمق استراتژیک کشورم را افزایش بدهم.

من در انتخابات شرکت می کنم چون معتقدم هر برگ رأی تیری در قلب و تیغی در چشم دشمن است. من در انتخابات شرکت می کنم چون میخواهم حضور حداکثری قدرت دیپلماسی و چانه زنی نمایندگان کشورم را در عرصه بین الملل افزایش دهم. من در انتخابات شرکت می کنم چون میخواهم وظیفه شرعی و ملی خودم را انجام بدهم من در انتخابات شرکت می کنم چون می خواهم بدخواهان را نومید و دلسوزان انقلاب را شاد بکنم من در انتخابات شرکت میکنم چون میخواهم با شهیدان و امام شهیدان بیعت مجدد کنم من در انتخابات شرکت میکنم چون نمی خواهم رفیق نیمه راه باشم.

من در انتخابات شرکت می کنم چون نمی خواهم مقابل دشمن سپر بیندازم و بالاخره من در انتخابات شرکت می کنم چون به آینده کشورم علاقه مندم.

کد خبر 1752085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha