خراسان جنوبی مهیای انتخابات پرشور

خراسان جنوبی با همت مسئولان و مردم از اقشار مختلف جامعه مهیای خلق یک حماسه پرشور انتخاباتی در روز ۱۱ اسفند است تا بار دیگر عزت و اقتدار ایران اسلامی را به اثبات برسانند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی ؛ زهرا مهرور: جمعه ۱۱ اسفندماه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود. تبلیغات نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه (۱۰ اسفند) پایان یافت و پس از این زمان تبلیغات ممنوع است. بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ داوطلب در سراسر کشور با تأیید شورای نگهبان نامزد انتخابات مجلس شده‌اند و بستر مشارکت و رقابت میان همه جریان‌های سیاسی فراهم شده است.

رقابت ۱۱۴ نامزد در خراسان جنوبی برای تصاحب چهار کرسی مجلس

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که حوزه‌های انتخابیه «بیرجند، درمیان و خوسف»، «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه»، «قاینات و زیرکوه» و «نهبندان و سربیشه» هر کدام یک نماینده دارند. پس از بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم در هیات‌های اجرایی و نظارت و با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان، ۱۱۴ نامزد با گرایش‌های فکری و سیاسی مختلف در خراسان جنوبی وارد گود رقابت شدند.

همچنین از مجموع ۲۴۴ داوطلب که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی ثبت نام خود را نهایی کردند، پنج نفر سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف را داشتند به روایت دیگر ۲۳۹ نفر معادل ۹۸ درصد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی اولین بار وارد عرصه رقابت شدند. از مجموع نامزدهای تایید صلاحیت شده در استان ۱۱۰ نفر مرد و چهار نفر زن هستند که بانوان سهم چهار درصدی از مجموع نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی را دارند.

همچنین از مجموع ۲۴۴ داوطلب که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی ثبت نام خود را نهایی کردند، پنج نفر سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف را داشتند به روایت دیگر ۲۳۹ نفر معادل ۹۸ درصد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان جنوبی اولین بار وارد عرصه رقابت شدند.

۷۸ نفر از نامزدهای انتخابات معادل ۶۸ درصد مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۹ نفر معادل ۱۷ درصد دارای مدرک دکتری، ۹ نفر معادل هشت درصد مدرک کارشناسی و هشت نفر (هفت درصد) مدرک حوزوی دارند. نامزدهای با سن ۴۰ تا ۴۵ سال با تعداد ۲۴ نفر (۲۱ درصد) بیشترین سهم را در این دوره از رقابت‌ها دارند، ۴۵ تا ۵۰ سال (۲۰ نفر) و ۵۰ تا ۵۵ سال (۲۱ نفر) سهم ۱۸ درصدی در این آمار دارند، ۳۵ تا ۴۰ ساله‌ها و ۵۵ تا ۶۰ ساله‌ها با آمار ۱۴ نفری سهم ۱۲ درصدی را دارا هستند.۱۰ نفر از افراد با رده سنی ۳۰ تا ۳۵ سال (۹ درصد)، ۶ نفر با رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال (پنج درصد) و پنج نفر با رده سنی ۶۰ تا ۶۵ سال (چهار درصد) هستند.

خراسان جنوبی مهیای انتخابات پرشور

انصراف ۳۱‌ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان

اما در حال حاضر بنا بر اعلام دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی، ۳۱ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی استان از ادامه روند رقابت انتخاباتی انصراف دادند و تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، به ۸۳ نفر رسید. بیشترین آمار انصرافی‌ها مربوط به حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه با انصراف ۱۲ نفر بود که اکنون تعداد نامزدهای نهایی در این حوزه انتخابیه ۲۰ نفر است. 

موسی سلیمی در ادامه آمار کنونی نامزدهای تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه را ۲۰ نفر اعلام کرد و گفت: همچنین آمار نامزدهای تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف از ۴۰ نفر به ۳۳ نفر رسیده است. در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه، تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت شده ۱۴ نفر بود که در حال حاضر با انصراف چهار نفر، کل نامزدهای نهایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه به ۱۰ نفر رسید.

آماده سازی ۷۶۶ شعبه اخذ رای در خراسان جنوبی

تاکنون ستاد انتخابات خراسان جنوبی به صورت مستمر برگزار شده و مشکلات منتقل و مورد بررسی قرار گرفته است. روز گذشته نیز استاندار خراسان جنوبی در ستاد انتخابات استان از پیش‌بینی ۷۶۶ شعبه اخذ رای در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۱۳ شعبه ثابت است و انتظار می‌رود زیرساخت ارتباطی، گاز و برق آنها به نحو احسن پایدار باشد.

جواد قناعت با بیان اینکه ستاد انتخابات استان روز رای‌گیری در محل دفتر استاندار تشکیل می‌شود، افزود: انتظار این است که دست اندرکاران انتخابات همچنان که تاکنون به عنوان مجریان انتخابات، بی‌طرفانه و هوشمندانه عمل کرده‌اند از این پس هم بی‌طرفی خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه این انتخابات یک انتخابات معمولی در استان نیست بلکه میدان جنگ با دشمن است و باید کاری کنیم که همه ما نمره قبولی را کسب کنیم در ادامه از فرمانداران خواست تا زیرساخت‌های برق، گاز، تلفن و اینترنت شعب اخذ رای را به صورت موردی بررسی کنند تا مشکل خاصی در این زمینه قبل از آغاز روند رای‌گیری نباشد.

قابل ذکر است که از مجموع شعب اخذ رأی پیش‌بینی شده، ۲۹۱ شعبه ثابت و سیار در مدارس سطح استان مستقر خواهند بود. چهار شعبه ثابت در مراکز بهداشتی و درمانی استان و تعداد ۱۱۷ شعبه ثابت و سیار نیز در مساجد و حسینیه‌ها مستقر می‌شوند. برای این دوره از انتخابات، ۲۸۵ شعبه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف (۱۶۷ ثابت و ۱۱۸ سیار)، ۱۸۹ شعبه در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه (۱۲۰ ثابت و ۶۹ سیار)، ۱۲۶ شعبه در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه (۴۰ ثابت و ۸۶ سیار) و ۱۶۶ شعبه در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه (۸۶ ثابت و ۸۰ سیار) پیش‌بینی شده است.

خراسان جنوبی مهیای انتخابات پرشور

آمادگی ۱۰۰ درصدی برای برگزاری انتخابات باشکوه

همچنین رئیس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: برای برگزاری انتخابات باشکوه آمادگی ۱۰۰ درصدی داریم و تمامی تمهیدات لازم اندیشیده شده‌ است و با توجه به بارش برف و باران و برودت هوا، سوخت مصرفی شعب أخذ رأی تأمین شده است و به مقدار کافی و لازم در اختیار شعب قرار خواهد گرفت.

سید محمدرضا طالبی افزود: باید تمامی خودروهای قابل استفاده در ستاد انتخابات استان با توجه به بارش برف در برخی مناطق مجهز به زنجیر چرخ باشند و از روز قبل در فرمانداری‌ها مستقر شوند. در نقاط صعب العبور و برف گیر استان هم خودروهای کمک‌دار و شاسی بلند پیش‌بینی شد تا بتوانند صندوق‌ها را به موقع در محل شعب اخذ رای مستقر کنند تا تاخیر در روند اخذ رای مردم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: براساس ابلاغ از مرکز و تاکید استاندار خراسان جنوبی باید صندوق‌های اخذ رای ۲ ساعت قبل از اخذ رای در شعب جانمایی شود و رای گیری هم راس ساعت هشت صبح آغاز شود از طرفی مردم در شعب منتظر نشوند. همچنین با توجه به برودت هوا باید فرمانداران از قبل وسایل گرمایشی را پیش‌ بینی کنند تا مجریان و ناظران به خصوص مردم در سرمای هوا دچار مشکل نشوند.

طالبی بیان کرد: بیش از ۱۸ هزار نفر در امر برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند.

۷۶۶ بازرس بر سلامت انتخابات استان نظارت می‌کنند

بنابر اعلام دبیر هیات بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی، ۷۶۶ بازرس، ۴۹ سربازرس و ۱۲ بازرس ویژه در انتخابات امسال داریم که برای هر شعبه اخذ رای یک بازرس و برای هر شهرستان هم یک بازرس ویژه خواهیم داشت.

 عباسعلی ملکی با بیان اینکه تمامی فرآیندهای انتخاباتی از زمان ثبت نام نامزدها تا پایان شمارش آرا تحت نظارت قرار دارد، گفت: امسال اولین بار مراحل بازرسی انتخابات الکترونیکی است و بازرسان به یک سامانه در وزارت کشور دسترسی دارند لذا رصد و پایش‌ها به موقع انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه موارد حین، قبل و بعد از انتخابات را تحت نظارت داریم و تا مرحله ارسال نتایج شمارش آرا که به صورت الکترونیکی است هم بازرسی‌ها انجام می‌شود، افزود: مردم بهترین ناظران انتخابات هستند و اگر مردم گزارشی را در این خصوص داشتند، می‌توانند به هیات بازرسی انتخابات شهرستان یا دبیرخانه هیات بازرسی انتخابات استان با شماره ۳۲۳۸۶۵۲۱ گزارش دهند. سامانه ۱۱۱ (سامد) هم در روز ۱۱ اسفند قبل از شروع رأی‌گیری فعال خواهد شد و افراد می‌توانند تخلفات و جرایم انتخاباتی را منعکس کنند تا پیگیری شود.

فعالیت ۶۵۰۰ پلیس برای امنیت انتخابات

سردار حسن شجاعی‌نسب- فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز از آماده‌باش و بکارگیری بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان پلیس برای برقراری امنیت انتخابات در جای جای استان خبر داد و گفت: پلیس در سطح استان با همراهی و همکاری دیگر دستگاه‌های امنیت ساز، آمادگی لازم برای تامین نظم و امنیت انتخابات را دارد، پشتیبانی‌های هوایی و زمینی نیز برای مرزها و دورترین نقاط روستایی پیش‌بینی شده است.

خراسان جنوبی مهیای انتخابات پرشور

وی به عملکرد درخشان پلیس در انجام ماموریت‌های مهم اشاره کرد و افزود: به حول و قوه الهی مانند سنوات قبل مدال افتخار مراقبت و صیانت از حوزه‌های انتخاباتی با سلامت این ماموریت به سرانجام خواهد رسید.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی، وضع امنیتی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پلیس همه تلاش خود را انجام خواهد داد تا مردم در فضای امن پای صندوق‌های رای حاضر شوند و در انتخابات شرکت کنند و سامانه فوریت‌های پلیس ۱۱۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این زمینه است.

۳۴ هزار رأی اولی آماده حضور پای صندوق رأی

ایران اسلامی به ویژه استان خراسان جنوبی فردا جمعه ۱۱ اسفند ماه برای دوازدهمین بار شاهد برگزاری انتخابات است، انتخاباتی که مردم برای تعیین سرنوشت کشور نمایندگانی را برای قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون برای چهار سال به مجلس شورای اسلامی می فرستند و زمینه شکل‌گیری مجلس ششم خبرگان رهبری فراهم می‌کنند. طبق آمارها خراسان جنوبی امسال ۳۴ هزار نفر برای انتخابات رای اولی دارد که پنج هزار و ۲۰۰ نفر آنان دانش‌آموز هستند که می توانند با مشارکت در انتخابات نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

تعیین سن افراد واجد شرایط برای رای دادن در انتخابات در کشور در چند دهه گذشته با تغییراتی همراه بوده است، ابتدا سن ۱۶ سال تمام برای رای دادن اعلام شده بود اما در دو دهه اخیر میزان سن واجدین رای دادن به ۱۸ سال تمام افزایش یافته است، این موضوع در آیین‌نامه انتخابات مجلس که اخیرا از سوی دولت ابلاغ شده، نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بر این اساس تمامی متولدین ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، یعنی افرادی که در روز رای‌گیری ۱۸ سال آن‌ها تمام شده باشد می‌توانند به عنوان رای اولی در انتخابات مجلس و خبرگان شرکت کنند.

خراسان جنوبی مهیای انتخابات پرشور

«محمدرضا» یکی دیگر از رأی اولی‌های بیرجندی با اشاره به اینکه با شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رأی آینده ایران عزیزمان را خودمان رقم می‌زنیم، می‌گوید: با حضور حداکثری در انتخابات و لبیک به رهبر معظم انقلاب تمام توطئه‌ها و تبلیغات منفی دشمن برای کاهش مشارکت را در نطفه خفه خواهیم کرد.

شوق انتخاب در میان رای اولی ها آنان را وادار می کند که از هر طریقی از جمله فضای مجازی و دنبال کردن اخبار، نسبت به کاندیداهای مورد نظر خود آگاهی پیدا کنند چرا که می خواهند اولین مشارکت سیاسی‌شان همراه با بهترین انتخاب باشد. این جوان ۱۹ ساله هم تنها خواسته‌اش این است که هر کسی به عنوان نماینده انتخاب می‌شود به فکر جوانان باشد؛ زیرا همین جوانان هستند که باید آینده کشور را تأمین کنند و اگر ناامید و سرخورده شوند دیگر سخت بتوان اعتماد آنان را جلب کرد.

یکی دیگر از نوجوان بیرجندی که در پایه دوازدهم مشغول تحصیل است در توصیف هیجان و علاقه‌اش برای مشارکت در انتخابات می‌گوید: سعی کردم با دیدن مناظرات تلویزیونی و تبلیغات فضای مجازی با نامزدها و اهدافشان آشنا شوم و با علم و آگاهی انتخاب کنم البته برای تصمیم نهایی با خانواده‌ هم مشورت خواهم کرد.

«سجاد» معتقد است حضور ما رای اولی‌ها در پای صندوق‌های رای، مشوقی برای مشارکت دیگران در انتخابات است و می‌افزاید: من به همراه دوستانم، قرار گذاشتیم فردا در این انتخابات سرنوشت‌ساز برای استان شرکت کنیم چرا که کوتاهی در این وظیفه برابر با غفلت در رقم زدن سرنوشت آینده کشور است.

گفتنی است، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود. استان خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی، چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

کد خبر 1752135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha