مسابقات مدهامتان بستر شناسایی نخبگان قرآنی در مساجد است

مقدسی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی منسجم در کانون های مساجد گفت: مسابقات قرآنی مدهامتان بستر مناسبی برای شناسایی نخبگان قرآنی در مساجد فراهم کرده است.

زهره مقدسی، عضو هیات داوران شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش مساجد از صدر اسلام تاکنون اظهار کرد: بنا به فرموده امام راحل، مساجد سنگر است و در اوایل مساجد بالاخص در هشت سال دفاع مقدس شاهد احیای کارکردهای مساجد بودیم.

وی با اشاره به اینکه با گذشت زمان بسیاری از این کارکردها مغفول ماند و ارتباط بین جوانان با مساجد کمرنگ تر شد، گفت: علیرغم تاسیس پایگاه های قرآنی و کانون های مساجد این ارتباط تقویت نشد و در برهه ای شاهد بودیم که برگزاری دوره های آموزشی و مسابقات قرآنی به سمت دارالقرآن ها و موسسات قرآنی سوق پیدا کرد و همین موضوع نیز مزید به علت شد تا از رونق مساجد کاسته شود.

مقدسی با یادآوری اینکه در دهه چهارم انقلاب و با تاکید مقام معظم رهبری بر نهضت بازگشت به مساجد شاهد رونق دوباره مساجد بودیم، تصریح کرد: با تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی و رونق گرفتن دوره های آموزشی قرآن شاهد حضور پرشور جوانان و نوجوانان در مساجد هستیم.

عضو هیات داوران شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان ادامه داد: با تقویت کارکردهای کانون های مساجد، پایگاه های مقاومت بسیج و برنامه هایی که به همت ارکان مساجد در مسجد برگزار می شود تغییراتی خوبی در ارتباط با جوانان و نوجوانان در مساجد شکل گرفت و برگزاری مسابقات قرآنی نیز می تواند این ارتباطات را تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه خانواده ها با اطمینان خاطر فرزندان خود را برای شرکت در کلاس های آموزشی و قرآنی راهی مساجد می کنند، گفت: اینکه فضای امنی در مساجد حاکم است و خانواده ها این اطمینان خاطر را دارند جای خرسندی است من به عنوان یک مادر از حضور فرزندم در مسجد شادمان هستم و مطمئنم فرزندم از دوره های آموزشی و قرآنی که در مساجد دایر است بهره مند می شود.

مقدسی به تاثیر مسابقات قرآنی بر حضور جدی تر بچه ها در مساجد نیز اشاره کرد و گفت: درست است که مسابقات قرآنی فضای رقابتی در بین بچه ها ایجاد می کند ولی باید با برنامه ریزی درست و اصولی و حمایت، نخبگان قرآنی تشویق شوند و همین موجب می شود تا ارتباط فعالان قرآنی با مساجد مستحکم تر شود.

وی با یادآوری اینکه متولیان نباید فقط به برگزاری مسابقات قرآنی اکتفا کنند، افزود: در کنار آن دوره های آموزشی در مساجد تقویت شود و از آموزش به بچه های مسجد غافل نشد چرا که مسابقات قرآنی شامل جمعی از نخبگان قرآنی می شود ولی آموزش تمام جوانان و نوجوانان مسجدی را در برمی گیرد.

به گفته عضو هیات داوران شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، پیامبر عظیم الشان اسلام نیز در صدر اسلام هر آیه ای که از سوی خداوند نازل می شد در مسجد قرائت و احادیث و تفاسیر آن را برای مومنان بیان می کردند ما باید قرآن کریم و درس های آن را به صورت داستان برای بچه ها بیان کنیم تا درس زندگی بیاموزند.

مقدسی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم نیز گفت: تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در هر زمینه ای نشان می دهد ایشان چند دهه از زمان خود جلوتر هستند و مطالبی را بیان می کنند که مسئولان و مردم بعدها به اهمیت آن پی می بردند و در مورد تربیت حافظ قرآنی نیز بعد از چندین سال تازه به اهمیت آن پی برده ایم.

وی با یادآوری اینکه برگزاری مسابقه قرآنی مدهامتان مقدمه ای برای تربیت حافظ قرآنی در مساجد خواهد بود، گفت: لازم است تا متولیان آماری از حافظان قرآنی در کشور تهیه کنند تا برای رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور برنامه ریزی کنیم. همچنین کانون های فرهنگی هنری مساجد مکان مناسبی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در این زمینه است.

به گفته مقدسی، سنین ۴ تا ۶ سال بهترین زمان برای تقویت حافظه کودکان است و خانواده ها می توانند از این فرصت برای حفظ قرآن توسط فرزندان خود استفاده کنند. در این بازه زمانی مطالبی که به حافظه کودک سپرده می شود ماندگار و تثبیت می شود و خانواده ها با توجه به این مهم می توانند در راستای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی اقدام کنند.

وی در پایان خطاب به خادمان قرآنی خواستار برنامه ریزی مناسب برای حضور فعالان قرآنی در دوره های آموزشی و مسابقات قرآنی شد و گفت: مسابقات قرآنی مدهامتان در طول برگزاری نقاط قوت بسیاری داشته است و گام مهمی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برداشته و زمینه ای برای جذب جوانان و نوجوانان فراهم ساخته است؛ برگزاری مسابقات برای دختران نیز یکی از نقاط قوت این دوره از مسابقات است چرا که با شناسایی دختران مستعد در مساجد زمینه برای حضور پررنگ تر این قشر در مسجد فراهم شده است.

کد خبر 1752268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha