افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران

رمضانی از افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک تا پایان هفته در مرکز کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی رمضانی- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز عصر (۱۳ اسفند) در جمع اصحاب رسانه در خراسان جنوبی اظهار کرد: در آستانه بیستمین سالگرد تأسیس نهاد کتابخانه های کشور و با هدف توسعه خدمات، در اواخر هفته جاری اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران افتتاح می‌شود و این مهم به تدریج به دیگر نقاط کشور راه اندازی می شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه بعد از مسجد و مدرسه گسترده ترین شبکه فرهنگی در کشور است، افزود: در کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر عضور کتابخانه های عمومی هستند و حدود سه میلیون نفر عضو فعال در کتابخانه هستند.

رمضانی یادآور شد: به جز کتابخانه های مساجد و دانشگاه‌ها بیش از سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه‌ عمومی در کشور فعال است که از این تعداد هزار مورد مشارکتی و مابقی به صورت مستقیم زیر نظر اداره‌کل کتابخانه‌ها اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی، مرکزی فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در مجموع بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌های عمومی برای کودک و نوجوان، ناشنوایان، نابینایان، سالمندان و...ارائه می‌شود.

وی احداث کتابخانه مرکزی در استان را مسئله مهم و قابل پیگیری اعلام کرد و گفت: به زودی با حضور استاندار، وزیر فرهنگ و ارشاد و نهاد کتابخانه‌ها جلسه ای برای پیگیری و تعیین تکلیف این پروژه بر زمین مانده در تهران برگزاری می شود و اصحاب رسانه به دنبال این مطالبه گری از استاندار باشند.

وی با بیان اینکه در ۱۳ مرکز استان کتابخانه مرکزی داریم، یادآور شد: در ۱۱ استان مانند تهران کتابخانه مرکزی نداریم و در برخی از این استان ها زمین تأمین شده و خراسان جنوبی جزو استان هایی است که زمین کتابخانه تأمین شده است.

 وی گفت: با همه تنگناها در خراسان جنوبی شهر فاقد کتابخانه نداریم و در استان ۲۵ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار فعالیت دارد و با توجه به حضور و مشارکت حداکثری مردم این استان در انتخابات می بایست برای مردم ولایی و پای کار نظام در این استان خدمات بهتری ارائه کرد و امید است در تسهیل ظرفیت کتابخانه سیار، بتوانیم تعدادی برای این استان قائل شویم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در کشور ۳۰۰ پروژه نیمه تمام و در خراسان جنوبی ۱۲ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد، افزود: قول استاندار برای تسریع و تکمیل این پروژه‌ها اخذ شده و پس از تکمیل عملیات تجهیز را انجام می دهیم.

رمضانی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه های نیمه تمام کشور را ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یکصد پروژه به بهره برداری رسیده و امید است تا قبل از پایان دولت ۸۰ پروژه به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در طراحی نسل جدید کتابخانه‌ها در کشور، بازطراحی می‌شود، اظهار داشت: با پیگیری و تلاش های به عمل آمده امید است حداقل یک کتابخانه در خراسان جنوبی بازطراحی شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به این مهم که مقام معظم رهبری در هیچ حوزه ای مانند کتاب ورود تخصصی نکرده اند، گفت: نگاه رهبر به کتاب نگاهی تمدنی است.

رمضانی با بیان اینکه کتابخانه باید به مدرسه متصل شود، گفت: وضعیت کتابخوانی در کشور بحرانی نیست و ثبت روزانه ۱۲۰ هزار امانت در کتابخانه‌ها مؤید این مهم است.

وی افزود: سال گذشته ۱۱۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است و امسال میزان انتشار بیشتر از این رقم بوده و حدود ۷۰ هزار کتاب منتشر شده در سال گذشته عمومی و تخصصی بوده و مابقی درسی و کمک درسی است.

به گفته وی یکی از سیاست‌های فرهنگی دولت تقویت ظرفیت‌های هر منطقه و استان است و بر این اساس تأکید داریم که از ظرفیت آثار ناشران هر استان در کتابخانه‌های استان و در صورتی که قابل ترویج باشد پس از بررسی در کمیته‌ای در مرکز، در سطح ملی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

محمود حاجی - مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برخی پروژه ها در استان از ۷ تا ۸ سال گذشته راکد مانده است، گفت: پروژه هایی مانند قلم چی فردوس، کتابخانه مرکزی قاین و... جزو این پروژه ها می باشد که در اختیار اداره نوسازی مدارس بوده که به دلیل محدودیت‌های اعتباری و عدم برخی همکاری‌ها پیشرفت چندانی نداشته و برای ادامه کار تحویل بسیج سازندگی داده شده است.

وی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌ها در بحث عمرانی، بودجه و اعتباری برای ساخت پروژه‌ها ندارد و باید دولت پروژه را احداث و برای تجهیز تحویل نهاد کتابخانه دهد.

کد خبر 1753088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha