رفع کمبود سرانه مسجدی از الزامات نظام اسلامی است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکید بر مسجدمحوری در برنامه هفتم توسعه، گفت: رفع کمبود سرانه مسجدی از الزامات نظام اسلامی است لذا در سال‌های اخیر بسیج و سپاه رفع این کمبود را در برنامه سالانه خود دنبال می‌کنند.

سردار «علی فدوی» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره نقشی که مساجد در ایجاد و ترویج روحیه مقاومت در جامعه دارند، اظهار کرد: از طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن و نیز در طول این ۴۵ سالی که از عمر انقلاب با همه فراز و فرودها می‌گذرد، امامین انقلاب بر محوریت مسجد و مسجدمحوری در امور مختلف تصریح و تأکید داشته‌اند و این تأکید در ابلاغیه‌ها نیز مشخص است که مسجد محوریت دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: همسو با نگاه امامین انقلاب، سپاه پاسداران نیز به ویژه در برنامه هفتم توسعه بر مسجدمحوری تأکید دارد و به بسیج هم ابلاغ شد تا این محوریت در مصوبه مجلس هم دنبال و فعالیت‌های بسیج، مسجدمحور طراحی و اجرا شود.

سردار فدوی با بیان اینکه در حکومت اسلامی همه امور محله و اهالی آن باید مسجدمحور باشد، گفت: چنان که راهبرد پیامبر اکرم(ص) اینگونه بود و در نخستین اقدام پس از هجرت به مدینه، ابتدا مسجد قبا و بلافاصله مسجدالنبی(ص) را بنا کردند و همه امور امت و حاکمیت اسلام را در مسجد سامان دادند. این یعنی مسجدمحوری عمری همپای حیات اسلام دارد و بتبع در انقلاب اسلامی ایران نیز آغاز و حیات نهضت از مسجد و با مسجد بوده است.

وی با اشاره به پیوند ناگسستنی بسیج و مسجد، بیان کرد: در مسجد همه آنچه برای زندگی به آن نیاز داریم، قابل عرضه و تعلیم و آموزش است وقتی نیروی بسیج کنار این ظرفیت قرار می‌گیرد می‌تواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند. چون مسجد به سبب برکتی که خدا و پیامبر(ص) در آن قرار داده‌اند، بالذات بر همه ابعاد حیات بشر تأثیرگذار است.

سردار فدوی درباره برنامه سپاه پاسداران در حوزه حمایت، تقویت و تجهیز مسجد، ابراز کرد: با توجه به آنکه تعداد مساجد در حکومت اسلامی باید بالا باشد و عموم مردم به مساجد دسترسی داشته باشند، در سال‌های اخیر رفع کمبود سرانه مسجدی به عنوان برنامه سالانه در بسیج سازندگی، قرارگاه‌های مختلف بسیج و سپاه مطرح و دنبال شده است.

وی اضافه کرد: چون در بسیاری از کشورهای مسلمان که حکومت اسلامی ندارند، تعداد مساجدشان بالا و به ازای هر ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر یک مسجد ساخته‌اند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: اما... متأسفانه ما هم در حوزه ساختمان و بنای مسجد دچار کمبود هستیم و هم در تأمین عناصر و کارگزاران مسجد کمبود داریم و آن‌ها هم که هستند بعضاً آن طور که باید، فعال نیستند و کامل ایفای نقش نمی‌کنند. برای مثال امام به عنوان مدیر باید در مسجد حضور داشته باشد، اما هستند برخی از مساجد که امام ندارند.

وی با بیان اینکه مشکلات مساجد باید حل شود، خاطرنشان کرد: از الزامات مسجد خانه عالِم است که باید تأمین شود علاوه بر این، امام باید در مسجد مستقر بوده و حضور دائم داشته باشد تا بتواند نقش‌هایی را که برایش تعریف شده ایفا کند.

کد خبر 1753552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha