دستاوردهای کانون‌های مساجد برای فرهنگ و سبک زندگی/ فضای مساجد باید جذاب سازی شود

حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآن، گفت: راه اندازی ۴ هزار پایگاه قرآنی و ۱۴۰۰ کانون تخصصی خواهران در مسیر لبیک به مطالبات رهبری انجام شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «کمال الدین خداداده»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور شامگاه(۱۶ اسفندماه) با حضور در برنامه «قرارگاه» شبکه قرآن و معارف سیما به تشریح فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در آستانه سالروز تاسیس کانون های مساجد در ۱۸ اسفند پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین«کمال الدین خداداده»، با اشاره به فلسفه شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد در کشور گفت: در دهه ۷۰ با توجه به دغدغه ای که نسبت به تهاجم فرهنگی و اتفاقاتی که در عرصه فرهنگ عمومی و سبک زندگی در حال وقوع بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد عرصه خدمت رسانی در موضوعات کتاب و کتابخوانی، فرهنگ و هنر شد، به همین منظور پیشنهاد تاسیس کانون های مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، تا در حوزه فرهنگ و هنر عملیات های مختلفی با محوریت مساجد انجام شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری با تقاضای امام جماعت تاسیس می شوند، بیان کرد: ساختار و هویت کانون فرهنگی بر این مبنا است با مدیریت امام جماعت، فعالیت هنری، فرهنگی،کتابخانه، گروه سرود و تئاتر در این مجموعه ها برپا و از طرفی کانون های مساجد، می توانند از خدمات وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه ها استفاده کنند.

ثبت ۲۸ هزار کانون در کشور

وی با اشاره به اینکه تا به امروز حدود ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در کشور ثبت شده است، گفت: این به معنای این نیست همه این کانون های مساجد فعال هستند، برخی از این کانون ها، فعالیت های گسترده ای در طول ۳۰ سال داشته اند و اکنون نیز فعالیت هایشان ادامه دارد و برخی نیز فعالیت هایشان فراز و فرود داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده در ادامه خاطر نشان کرد: نیروهای مومن و انقلابی که از کودکی در مساجد فعالیت داشته اند، لازم است، بحث جانشین پروری  را در فعالیتهایشان مورد توجه قرار دهند، تا شبکه تربیت و حضور نیروهای مومن و متعهد در مساجد ادامه  یابد و مسجد هیچ گاه خالی از کودک، نوجوان و جوان نشود، چراکه خاستگاه تربیت انسان مسجد بوده است و در نظام تربیت توحیدی هم نمی توان مسجد را حذف کرد.

وی با اشاره به جایگاه مهم امام جماعت در مسجد گفت: مقام معظم رهبری مدیر طبیعی مسجد را امام جماعت دانسته اند و مشروعیت همه ارکان و مصوبات هیأت امنای مسجد با تایید امام جماعت صورت می گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به اینکه ضرورت دارد که شبکه امامت بویژه ائمه جمعه نسبت به مساجد اهتمام ویژه ای داشته باشند و برای حل مشکلات خانه های خدا تلاش کنند، اضافه کرد: از طرفی لازم است ائمه جمعه از نرم افزار مدیریت صحیح در مسجد یعنی امام جماعت حمایت داشته باشند، جایگاه امام مسجد به قدری مهم است که در اساسنامه کانون فرهنگی هنری مساجد نیز تقاضای تاسیس کانون توسط امام جماعت امضا و مدیر کانون توسط وی معرفی و تایید می شود.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه زن در جامعه اسلامی اظهار کرد: ما آن گونه که باید مفهوم زن و خانواده را به جامعه معرفی نکرده ایم و بسیاری از مطالبی که توسط دشمنان پیرامون مکتب و مذهبمان در مورد زن گفته شده است، تهمت و افترا است، اسلام  و انقلاب اسلامی محدویتی برای زنان ایجاد نکرده اند، بلکه بسیاری از شکوفایی های علمی و اخلاقی،عرفانی و الهی زنان در بستر همین مکتب و انقلاب شکل گرفته است. از طرفی جمعیت تحصیلکرده، دانشمند و نخبه زنان در ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست.

 حجت الاسلام والمسلمین خداداده ابراز کرد: مقام معظم رهبری در برابر دو نگاه(تحجر و تجدد) نسبت به زنان، الگوی سومی را مطرح  کردند که برگرفته از نگاه ائمه معصومین(ع)، بزرگان دین و امام خمینی(ره) است، از نگاه اسلام، اتفاقا زنان در بزنگاه ها نقش تاریخی داشته اند، اما ما به درستی نتوانسته ایم، جایگاه زن را تبیین نماییم، به همین جهت مورد هجمه قرار گرفته ایم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: در کانون های فرهنگی هنری عمومی رابط خواهران دایر است که فعالیتهای مرتبط با خواهران از طریق آنها دنبال می شود، اما اخیرا اقدام به ایجاد کانون های تخصصی خواهران نمودیم که مدیران این کانون ها از طریق امام جماعت معرفی و مصاحبه شدند.

۱۴۰۰ کانون تخصصی خواهر

وی ادامه داد: برای ۱۴۰۰ مدیر کانون تخصصی خواهر که از شخصیت های تاثیرگذار محلات هستند، اخیرا دوره مجازی و حضوری برگزار و گنگره ای نیز در تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید برجسته برپا گردید، از طرفی شخصیت های برجسته زنان نیز در این کنگره مورد تقدیر قرار گرفتند و در حال حاضر این کانون ها تحت عنوان «لشگر فرشته ها» در استان هایشان فعالیت می کنند.

وی در ادامه  سرود را بخش دیگری از فعالیت های کانون های مساجد برشمرد و گفت: سه هزار گروه سرود در مساجد فعالیت می کنند که ۱۵۰۰ گروه سرود بچه های مسجد آثارشان را برای ما ارسال نموده اند.

راه اندازی ۴ هزار پایگاه قرآن 

حجت الاسلام والمسلمین خداداده با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی گفت: امسال بیش از چهارهزار مسجد تقاضای برگزاری کرسی های تلاوت در مساجد را داشته اند و در شهر سنندج که میزبان برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان بود، سی هزارمین کرسی تلاوت را در مسجد جامع سنندج برگزار کردیم و در این راستا  از همکاری شبکه قرآن و معارف سیما به جهت پخش زنده جشنواره مدهامتان تشکر می کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین برگزاری دوره آموزشی و توانمندسازی برای مدیران کانون های تربیت محور کشور با همکاری سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در حرم امام خمینی(ره) را از دیگر برنامه های مورد توجه در ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین خداداده با اشاره به اثرگذاری مساجد در جذب همه اقشار به معنویت گفت: مسجد محل قرار،آرامش،پناه آوردن است، متاسفانه دشمن در جنگ ترکیبی علیه جوانان تلاش دارد نگاه جوانان را نسبت به مسجد تغییر دهد لازم است، فضای معنوی مسجد گیرا باشد تا همه را جذب کند، امروز دشمن با ترویج عرفان های نوظهور به دنبال جذب نوجوانان وجوانان به عرفان های کاذب است، در حالی که اگر ما محتوای خوب به جوانان ارایه کنیم، جذب مسجد و معنویت می شوند.

وی هنر را یکی دیگر از جذابیت هایی دانست که می تواند عامل سوق نوجوان و جوان به مسجد شود و تصریح کرد: در اوایل انقلاب خاستگاه تئاتر در مساجد بود و بسیاری از آثار فاخر نمایشی در مساجد تولید می شد، بنابراین از طریق هنرهای تجسمی، نمایس و موسیقی می توان مساجد را جاذبه مند کرد.

اختتامیه تئاتر مساجد

وی به اثر تربیتی تئاتر بر نوجوانان و جوانان و نیز رشد و پرورش نیروی مومن، متعهد و انقلابی از این طریق اشاره کرد و گفت: اختتامیه جشنواره تئاتر مساجد ۱۸ اسفند در تهران برگزار می شود و در حال حاضر ۳۶ گروه نمایشی در ۱۴ مسجد اجراهای خود را به صحنه می برند که با استقبال گسترده بویژه از سوی دانش آموزان روبرو بوده است.

کد خبر 1753681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha