مسجد کمبریج؛ شاهکار معماری سبز+عکس

مسجد مرکزی کمبریج در انگلیس به عنوان یک شاهکار معماری مدرن محسوب می‌شود که تجسم هماهنگی بین هنر اسلامی و طراحی معاصر است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: مسجد کمبریج در انگلیس، اولین مسجد دوستدار محیط زیست در اروپا محسوب می شود و نمادی از هماهنگی و همزیستی بین ادیان در این شهر باستانی است.

ساخت این مسجد به صورت رسمی در سال ۲۰۰۸ آغاز شد و افتتاح مسجد کمبریج به سال ۲۰۱۹ باز می گردد و نشان دهنده یک رویداد تاریخی مهم برای جامعه مسلمانان در بریتانیا و نمادی از تساهل و تفاهم بین فرهنگ‌های مختلف است.

طراحی منحصر به فرد

مهندس مارکس بارفیلد، طراح این مسجد گفت: ما نمی‌خواستیم کپی یا کتیبه‌ای دقیق از چیزی که در جای دیگری وجود داشت، ایجاد کنیم و برای همین این مسجد به سبک گوتیک اروپایی و لمس مدرن با الهام از محیط طبیعی ساخته شده است.

آیاتی از قرآن کریم از بیرون مسجد را زینت داده است و به گنبدی که از شیشه‌های رنگی ساخته شده است، شهرت دارد. پنجره ها به شکل گنبدی در سقف مسجد قرار گرفته‌اند تا هم نور و هم گرمای خورشید به داخل مسجد انتقال بدهند و به زیبایی با محیط و درختان اطراف در آمیخته‌اند.

در مورد فضای داخلی، عناصر معماری چشمگیرتر هستند که در عین زیبایی، سادگی دارند. ستون‌ها داخل مسجد با منبت‌های چوبی نقش بسته شده است. کف مسجد با اشکال به سبک اسلامی تزئین شده است. محراب بزرگ آن با رنگ‌های قهوه‌ای و طلایی، با آیات قرآن به خط عثمانی مزین شده است و این مسجد برای یک هزار نمازگزار ظرفیت دارد.

این مسجد به عنوان یک نمونه منحصر به فرد از پایداری محیطی در معماری مذهبی طبقه بندی می شود، زیرا به شدت به انرژی خورشیدی متکی است و دارای تهویه طبیعی و سیستم ذخیره آب باران است و ابزارهای سازگار با محیط زیست را برای حرکت در اطراف خود فراهم می کند.

نماد تسامح

این مسجد فضایی برای نماز و عبادت و همچنین امکانات آموزشی و اجتماعی دارد که مسلمانان را دور هم جمع می‌کند. کمبریج آن را مرکز فرهنگی برای ترویج گفتگوی بین ادیان و بین فرهنگی در این شهر می‌داند. مسجد کمبریج یک سالن اجتماعات دارد که میزبان سمینارها و رویدادهای گفتگوی بین ادیان است.

مسجد کمبریج؛ شاهکار معماری سبز+عکس

کارکرد مسجد کمبریج

این مسجد همچنین دارای یک حیاط، بخش ورودی با ستون‌های بلند، وضوخانه، محل اقامه نماز و غسال‌خانه است.

در طراحی حیاط این مسجد سنن اسلامی رعایت شده و با اصول محیط زیست سالم سازگار است.

این مسجد از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ مرمر ساخته شده و ویژگی تولید کمترین میزان کربن را نیز دارد.

مسجد کمبریج؛ شاهکار معماری سبز+عکس

علی حوث، امام جماعت این مسجد در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اظهار داشت: باران زیادی در انگلستان می‌بارد. ما آب باران را روی بام مسجد ذخیره و از آن برای آبیاری نهال هایی که در حیاط کاشته ایم و همچنین شستشوی دستشویی‌ها استفاده می کنیم. به این ترتیب آب باران نیز به هدر نمی‌رود.

وی با اشاره به نصب پنل‌های انرژی خورشیدی روی بام مسجد، گفت: ما انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنیم که حدود ۳۰ درصد برق مصرفی مسجد است. این میزان در تابستان تا ۴۰ درصد خواهد رسید که به کاهش هزینه برق مسجد کمک می کند وهوای گرم ذخیره شده و برای گرم کردن آب استفاده می‌شود.

معماری منحصربفرد و نقش اجتماعی مسجد به دریافت جوایز بسیاری کمک کرد که مهمترین آنها جایزه «کنترل کربن» از انجمن معماران در سال ۲۰۱۹ و جایزه بهترین مسجد جدید از شورای اسلامی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ است.

کد خبر 1754303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha