ترک امر به معروف از عوامل نزول بلا است

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه شیعه بر اساس روایات صحیح معصومین عقلگرا و عملگرا است، گفت: یکی از چیزهایی که بلا را بر جامعه نازل می‌کند ترک امر به معروف و نهی از منکر است. هر کس در جای خود باید در خصوص آن به صورت صحیح تذکر بدهد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در ماه مبارک رمضان طی سخنانی درباره حکمت ۱۵۰ نهج‌البلاغه گفت: در زمینه اخلاق به دوگونه بایدها و نبایدها می شود عمل کرد، این حکمت علوی به نبایدها می‌پردازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه این کلام نورانی حضرت مربوط به جامعه ایمانی است و آسیب‌های مومنین و متدینین را بیان می‌کند، تصریح کرد:  افرادی که اهل دین هستند ممکن است به این آسیب‌های چهل‌گانه مبتلا شوند. در سوره انعام خداوند تبارک و تعالی ۱۰ فرمان را بیان می‌کند که همان صراط مستقیم است، بیش از نیمی از این فرمان ها با نباید شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اخلاق اعتقاد بر این است که انذار از بشارت موثرتر است چرا که در آن صراحت وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه اخلاق نبایدها موثرتر است چراکه نهی بر حوزه آسیب‌ها اثر می‌گذارد. شخصی نزد امیرمومنان امام علی(ع) آمد و از ایشان خواست که او را موعظه کنند، حضرت(ع) فرمودند: ای مردم از کسانی نباشید که امیدوار هستند اما امید آنها بدون تلاش و کوشش است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حکمت ۱۵۰ نهج‌البلاغه برگرفته از آیات قرآن است، تأکید کرد: آیات زیادی در قرآن وجود دارد که می فرماید امید بدون تلاش و کوشش بیهوده است، آیه ۲۱۸ و ۲۱۴ سوره بقره و ۱۱۰ کهف، از جمله این آیات هستند. شخصی نزد امام صادق(ع) گفت که ما یک گروهی داریم که هر گناهی را انجام می‌دهند و باز هم به خداوند امید دارند و هیچ کاری هم انجام نمی‌دهند و آنها تا روزی که می‌میرند اینگونه رفتار می‌کنند، امام(ع) فرمودند آنها غرق در آرزوهای غلط خود هستند دروغ می‌گویند آنها اصلاً امیدوار نیستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه ما دو نوع امید صادق و کاذب داریم، ابراز کرد: از امید کاذب پرهیز کنید چرا که شما را در ترس صادق قرار می‌دهد، فرمایش امیر مومنان امام علی (ع) در آغاز حکمت ۱۵۰ به اصل عملگرایی اشاره دارد، شیعه بر اساس روایات صحیح معصومین عقلگرا و عملگرا است. در صدر اسلام گروهی به نام مرجئه بودند که ائمه(ع) آنها را لعنت کردند، آنها می‌گفتند دل پاک باشد کافی است و عمل مهم نیست و امید کاذب به مردم می‌دادند. امروز هم بسیاری از کسانی که خطا مرتکب می‌شوند این صحبت را دارند. برخی هم فرافکنی می‌کنند و هنگام تذکر درباره حجاب می‌گویند جلوی اختلاس را بگیرید و به حجاب کار نداشته باشید. باید از او پرسید آیا کسی که سرما خورده به دکتر نیاز ندارد و فقط باید دکتر به سرطانی‌ها بپردازد. یکی از چیزهایی که بلا را بر جامعه نازل می‌کند ترک امر به معروف و نهی از منکر است. هر کس در جای خود باید در خصوص آن به صورت صحیح تذکر بدهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امید قطب نمای حرکت و اساس زندگی است، خاطرنشان کرد: یاس و ناامیدی عامل بازدارنده و سبب توقف است، ائمه (ع) با ناامیدی و یأس مخالف بودند و به کسانی که گناه و خطا کرده بودند، می‌فرمودند که مأیوس نباشید، باید در جامعه درباره امید بسیار کار شود، رهبر انقلاب هم بارها نسبت به این مسئله تاکید کردند که ناامیدی به کشور صدمه و لطمه می زند.

کد خبر 1754959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha