شکوفایی دل ها همانند طبیعت در ماه رمضان

حجت الاسلام خراسانی گفت: همان گونه که بهار طبیعت زندگی دوباره گیاهان را به دنبال دارد، ماه مبارک رمضان هم جان تازه ای به انسان ها می دهد در این زمان زنگارها از بین میرود تا دل ها همانند طبیعت شکوفا شود.

حجت الاسلام والمسلمین لطف الله خراسانی، پژوهشگر علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن گفت: یکی از برکات و فرصت‌های ماه مبارک رمضان تلاوت و انس با قرآن است لذا ماه مبارک رمضان فرصتی برای شست‌وشوی روح و جان انسان از گناه و پلیدی است، خداوند در هر بهار، طبیعت را زنده  می کند و پس از مرگ نیز انسان‌ها را بار دیگر زنده می‌کند، امسال هم ماه مبارک رمضان و عید نوروز با هم تقارن دارد و ماه مبارک رمضان باعث پاکی انسان از گناه و تولد دوباره او می‌شود بنابراین باید نهایت استفاده را از آن داشته باشیم.

وی اظهار کرد: تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن هر دو در یک راستا قرار دارند. بیدار شدن طبیعت (گیاهان) از خواب زمستانی در فصل بهار نوید زندگی پس از مرگ (قیامت) را به انسان می دهد. در واقع خداوند با فرا رسیدن فصل بهار به انسان می فهماند که پس از مرگ دگر باره زنده خواهید شد و زندگی شما فقط محدود به این دنیای مادی نیست ضمن اینکه در روایت هم از مرگ تعبیر به خواب شده است.

وی در ادامه افزود: خداوند در تمام ادیان توحیدی و آسمانی این مسئله را به عنوان یک اصل قرار داده که ای انسان ها شما بعد از مدتی همانند بهار طبیعت دوباره زنده می شوید. در واقع اصل فلسفه وجودی انسان در ماه مبارک رمضان براندازه شدن دلهاست، همان گونه که بهار طبیعت زندگی دوباره گیاهان را به دنبال دارد، ماه مبارک رمضان هم جان تازه ای به انسان ها داده و بر سر سفره ضیافت الهی حاضر می شوند که در این زمان باید زنگارها از بین برود تا دل ها همانند طبیعت شکوفا شود.

حجت الاسلام خراسانی با بیان اینکه ابتدا ما باید توفیق بهره برداری بهتر از این ماه مبارک را از خداوند متعال داشته باشیم بیان کرد: مهم این است که ما تصمیم بگیریم که در این ماه بهترین بهره برداری را داشته باشیم. اگر بخواهیم بهترین بهره برداری را داشته باشیم ابتدا باید کمی نظم در کارهای خود داشته باشیم، یعنی یک بخشی از کارهای خود را برای استفاده های شخصی، بخش دیگر را برای بهره برداری جمعی مانند حضور در مساجد و مجالس مذهبی و بخشی را هم به شب زنده داری در ماه مبارک رمضان اختصاص دهیم.

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی  است خاطر نشان کرد: با توجه به تقارن این ماه پر فضیلت با عید نوروز و بهار طبیعت، لازم است تا بهترین استفاده را از این ایام داشته باشیم.

کد خبر 1755039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha