نوای استغفار در آسمان خراسان جنوبی پیچید

شب قدر جلوه روشنی از مهربانی و رأفت بی انتهای خداوند است و بنا به روایات مقدرات یک ساله انسان در این شب ها نوشته می شود و نوای «استغفار و الغوث الغوث خلصنا من النار» از جای جای خراسان جنوبی به گوش می رسد.

 خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ شب قدر برتر از هزار ماه و جلوه‌ای روشن از مهربانی و رأفت بی‌انتهای خدای متعال است. حضرت حق همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند. چنان‌که آمدن ماه مبارک رمضان فرصتی برای آمرزش گناهان است. در شب‌های قدر شرایط توبه، ترک معصیت و قرب الهی و بهره بردن از این ماه نمود بیشتری دارد.

شب قدر اوج معنویت و عبادت بندگان در ماه مبارک رمضان است. شبی که قرآن؛ کلام خداوند در آن نازل شده است و مقدرات زندگی بشر تا شب قدر آینده در آن تعیین می‌شود.

امام صادق (ع) در این‌باره می‌فرمایند: ابتدای سال، شب قدر است، در آن شب آنچه از این سال تا سال آینده انجام خواهد گرفت، نوشته می‌شود.

شب قدر شب تجلی میعاد انسان با خداوند و جدا شدن از خود و غرق شدن در دریای رحمت، محبت و مهربانی خدا است. قدر به یکی از شب‌های ماه رمضان گفته می‌شود و برای آن معانی لغوی متفاوتی مانند اندازه و مقدار، شب بزرگ و با عظمت، قدر به معنی با ارزش و پرقیمت ذکر شده است.

لیلة القدر یکی از شب‌های با فضیلت است که اعمال عبادی آن در احادیث و روایات بحث شده است. یکی از الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: خداوند از روزها، جمعه و از ماه‌ها، ماه رمضان و از شب‌ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است.

 در قرآن کریم قدر به معنی منزلت و بزرگی خداوند و کسی که این شب را احیاء بدارد، صاحب قدر و مقام و منزلت می‌شود. شبی است که قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول والامقام به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید. قدر شبی است که مقدر شده قرآن در آن نازل شود و در این شب مقدرات انسان نوشته می شود و به همین منظور مومنان این شب‌ها را احیا داشته و به راز و نیاز با خداوند و عبادت می پردازند.

شب قدر یکی از شب‌های با فضیلت است که مقدرات انسان در این شب‌ها نوشته می شود و در روایتی از امام باقر علیه‌السلام آمده است: هرکس شب قدر را احیا دارد، گناهان‌ او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد. لذا به بیان مرحوم «علّامه مجلسی»، بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش گناهان‌ و دعا برای امور دنیوی و اخروی است.

download-1-.jfif

ساعت ۱۰ شب است و هوا، سرمای جانسوزی دارد اما با این وجود مردم گروه گروه به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) بیرجند می روند. در سنوات گذشته فراهم بودن شرایط جوی باعث حضور مردم در خیابان های منتهی به مسجد بود و امسال سرما باعث هجوم مردم به داخل مسجد شده است.

با وجود سرمای شدید از محل قرار گرفتن اتوبوس تا فلکه اول سجادشهر و مسجد، در هر گوشه و کنار تعدادی از افراد به صورت انفرادی و خانوادگی زیرانداز پهن کرده و آماده شروع مراسم و خواندن دعای جوشن کبیر هستند.

برخی خانوادگی در مهمانی خدا شرکت کرده و برخی تنها. در این جا فخر، غرور، سِمت و ثروت معنایی ندارد همه اقشار با فروتنی و خضوع کنار هم نشسته اند. فضای اینجا معنوی است و هر کسی درگیر راز و نیاز با خدای خود است. شب زنده داران در این شب، باری دیگر اوج بندگی و تضرع خود را در درگاه خداوند متعال به نمایش گذاشتند و در بین اشک و آه هر فرد به روش و با زبان خود به معبود متصل شده است.

در این شب‌ها هر فرد به دور از هیاهوی دنیوی از معبود خود طلب مغفرت و بخشش دارد چرا که همه می دانند که در یکی از این شب‌های قدر مقدرات و کارنامه یک‌ساله شان نوشته می شود و به همین دلیل با تمام توان از خدا طلب کمک و بخشش دارند.

صدای ناله و گریه خانمی توجه ها را به خود جلب می کند بعد از مدتی آرام شده و در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی می گوید: امشب متوجه شدم پسر خاله جوانم از بیماری لاعلاجی رنج می برد و بدتر از آن خانواده او از بیماری اش بی اطلاع است.

او در حالی که اشک هایش را پاک می کند از شرکت کنندگان التماس دعا دارد و از آنها می خواهد برای شفاعت بیمارش دعا کنند.

دیگری از خداوند طلب فرزند دارد و می گوید: حدود ۱۰ سال است که ازدواج کرده و ادامه زندگی اش به داشتن فرزند گره خورده است و امسال از خداوند طلب داشتن فرزندی صالح دارد.

download.jfif

یکی دیگر از شب زنده داران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حدود ۸ سال است شب های قدر در مراسم احیای مسجد امام جعفر صادق(ع) شرکت می کند، می گوید: سال‌ها پیش، بعد از پنج‌سال از ازدواجم به یاری خداوند و شفاعت ائمه صاحب فرزند شدم و بعد از آن هر ساله در شب‌های قدر هر کجای کشور باشم خودم را به این مسجد می رسانم.

یوسفی در حالیکه برای همه آرزومندان طلب برآورده شدن خواسته هایشان دارد، ابراز امیدواری می کند: حاجت همه حاجت مندان روا شود.

یکی دیگر از شب زنده داران سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (عج) را از مهمترین خواسته هایش اعلام کرده و می گوید: عاقب بخیری جوانان، شفای بیماران، ازدواج جوانان، سلامت خانواده ام از خواسته های بعدی من است.

او گریزی به بیماری ناعلاج فرزندش می زند و می گوید: امشب آمده ام تا شفای همه بیماران به خصوص فرزندم را از خداوند و ائمه بگیرم و آنقدر به درگاه خداوند و ائمه ناله می کنم تا شفاعت بیمارم را بگیرم.

یکی دیگر از شهروندان به مشکلات اقتصادی همسرش اشاره کرده و یادآور می شود: همسرم سال گذشته با کمک یکی از دوستانش اقدام به راه اندازی تجارت کرد که متأسفانه شریک همسرم در بین راه اموال همسرم را به تاراج برده و در حال حاضر همسرم با مشکل جدی مواجه شده تا جایی که منزل شخصی خود را فروخته ایم.

او در حالیکه اشک هایش را پاک می‌کند، ادامه می‌دهد: هر چه دارم اول از خدا و دوم از برکات امام جعفر صادق(ع) است. بارها در مشکلات زندگی یاریگر من بوده اند و امسال آمده ام تا از خدا و ائمه بخواهم که مشکل همسرم مرتفع شود و  گره کور زندگی ام باز شود.

شهروند دیگری از خداوند طلب زندگی آرام و عمری با برکت دارد و در حالی که صورت او از اشک های زلالش خیس است سر به سجده آورده و در دل با خدای خود خلوت می کند، می گوید: بارها و بارها معجزات شفای ائمه را در زندگی ام دیده ام و از حدود ۱۰ سال گذشته برای احیای شب‌های قدر به این محله و مسجد می آیم.

فضای معنوی مسجد با صدای «بک یا الله» بیشتر و صدای گریه و ناله های جانسوز شرکت کنندگان برای رسیدن به عرش به پرواز در می آید. همه خداوند را شفیع قرار داده و با چنگ زدن به ریسمان الهی از معبود طلب بخشش دارند. یکی از خداوند همسر متدین طلب می کند و دیگری تذکره کربلا و مکه و آن یکی هم شفای بیمارش را می طلبد و دیگری طلب بخشش، عاقبت بخیری، ظهور آقا امام زمان(عج) و... دارد.

کد خبر 1756625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha