امیرالمومنین(ع) تنها مشاور حل مشکلات بود

حجت الاسلام فلسفی راد از امام علی (ع) به عنوان تنها مشاور مورد اعتماد برای حل مشکلات مختلف نام برد.

حجت الاسلام حسین فلسفی راد- مدیر ستاد زکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی گفت: هنگامی که دستگاه خلافت در مسائل سیاسی و پاره ای از مشکلات با بن بست روبرو می شد، امام علی(ع) یگانه مشاور مورد اعتمادی بود که با واقع بینی خاصی، مشکلات را از سر راه برمی داشت و مسیر کار را معین می کرد و برخی از این مشاوره ها در نهج البلاغه و کتاب های تاریخ وارد شده است.

وی عبادت، تفسیر قرآن و تربیت شاگردانی مانند عبدالله بن عباس به عنوان سرآمدترین مفسر قرآن در میان اصحاب، پاسخگویی به سؤالات مسیحیان و یهودیان و دفع خطر شبهات آنان از جامعه اسلامی، بیان احکام شرعی پدیده های نوظهور، تلاش برای تأمین زندگی نیازمندان و بینوایان، مشورت دادن به خلفای وقت برای رفع کردن مشکلات سیاسی روز را از جمله فعالیت های امام علی(ع) برشمرد.

حجت الاسلام فلسفی راد یکی از مهمترین اقدامات امیرالمومنین(ع) را عبادت و بندگی خدا برشمرد و گفت: عبادت حضرت به نحوی بود که امام سجاد(ع) عبادت و تهجد عجیب خود را در برابر عبادت های جد بزرگوارش، ناچیز می داند.

وی تفسیر قرآن، پاسخ به پرسش های دانشمندان ملل جهان بالاخص یهود و مسیحیان که پس از درگذشت پیامبر برای تحقیق و پژوهش درباره آیین وی، رهسپار مدینه می شدند و سئوالاتی را مطرح می نمودند را از دیگر فعالیت های امیرالمومنین برشمرد و افزود: در این راستا پاسخگویی، جز حضرت علی(ع) با توجه به تسلط ایشان بر تورات و انجیل، نبود و اگر این خلا توسط ایشان پر نمی شد جامعه اسلامی در سرشکستگی شدیدی فرو می رفت.

این کارشناس دینی بیان حکم شرعی و رویدادهای نوظهور که در اسلام سابقه نداشت و یا قضیه چنان پیچیده بود که قضات از داروی درباره آن ناتوان بودند توسط حضرت علی(ع) را از نقاط حساس زندگی امام برشمرد و گفت: اگر در میان صحابه شخصیتی مانند علی(ع) نبود که به تصدیق پیامبر گرامی داناترین امت و آشناترین آنها به موازین قضا و داوری به شمار می رفت، بسیاری از مسائل درصدر اسلام به صورت لاینحل و گره کوری باقی می ماند.

به گفته وی، علم وسیع و گسترده او امت را از گرایش های نامطلوب و عمل به قیاس و گمان باز داشته و این موهبت بزرگ به تصدیق تمام یاران رسول خدا(ص) جز امیر المومنین(ع) در کسی نبود.

وی تربیت و پرورش گروهی که ضمیر پاک و روح آماده ای برای سیر و سلوک داشتند تا در پرتو رهبری و نفوذ معنوی امام بتوانند قله های کمالات معنوی را فتح کنند و آنچه را که با دیده ظاهری نمی بینند با دیده دل و چشم باطنی ببینند را از دیگر فعالیت های امام علی (ع) ذکر کرد و افزود: امیرالمومنین در کنار همه فعالیت‌ها، کار و کوشش برای تامین زندگی بسیاری از بینوایان و درماندگان را در دستور کار داشت تا آنجا که امام با دست خود باغ احداث کرده و قنات حفر می نمود و آن را در راه خدا وقف می کرد.

کد خبر 1756778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha