نسل‌کُشی در غزه با ساکت کردن مناره‌ها

رژیم صهیونیستی در چارچوب سیاست نسل‌کُشی خود به عمد به مساجد غزه که نماز در آنها برپا می‌شود، حمله می‌کند، زیرا می‌داند مساجد، کارخانه هویت‌سازی و اراده‌سازی ملت فلسطین هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: نزدیک به ۲۰۰ روز از ادامه جنگ نسل کشی اسرائیل در نوار غزه می گذرد، این جنگ ویرانگر نه تنها هزاران شهید و هزاران خانه ویران برجای گذاشته است، بلکه مساجد و عبادتگاه های غزه نیز در مرکز اهداف صهیونیست‌ها قرار دارند.

 در این نسل کشی که بیش از نیم سال است، ادامه دارد، اشغالگران از ارتکاب هیچ جنایتی تا امروز چشم نپوشیدند. به طوری که نزدیک به ۳۴ هزار غیرنظامی از جمله ۱۴ هزار کودک و ۱۰ هزارر زن شهید و ۷۷ هزار نفر زخمی شدند، همچنین این جنگ عامل  آوارگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم غزه و تخریب صدها مسجد است.

 بر اساس گزارش دفتر رسانه های دولتی در غزه، اشغالگران ۲۳۳ مسجد را به طور کل تخریب کردند و ۳۰۱ مسجد نیز به طور جزئی خسارت دیده است و سه کلیسا نیز به طور کامل تخریب شده است.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

 در شانزدهم آوریل ، هواپیماهای اشغالگر به مسجد شهدای الفاخوره در غرب اردوگاه جبالیا حمله بردند، این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان غزه شد.

 سرویس دفاع مدنی در آن زمان اعلام کرد: نیروهای دفاع مدنی در تلاش بودند تا اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون بیاورند.

در همان روز، هواپیماهای اشغالگر به مسجدی در محله البروک در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه حمله کردند؛ این بمباران منجر به ویرانی کامل در این مکان شد.

امام جماعت این مسجد در بیانیه ای اعلام کرد: اشغالگران صهیونیستی این مسجد را بدون هیچ توجیهی تخریب کردند، زیرا این مسجد تنها محل عبادت است، به طوری که تخریب آن منجر به تخریب گسترده خانه های اطراف شد.

او با اشاره به اینکه مردم شهر خود را با وجود نسل کشی ترک نخواهند کرد، تاکید کرد: اشغالگران به هرچیزی در نوار غزه حمله می‌کنند، به سختی یک روز از این نسل کشی را می بینیم که مساجد سهم خود را از تخریب و بمباران صهیونیست ها در سراسر نوار غزه نداده باشند.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

 جنگ مذهبی

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام در یک سخنرانی خود، به هدف قرار دادن عمدی مساجد توسط اشغالگران اشاره و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به عمد مساجد را هدف قرار می دهد تا بیشتر آنها ویران شوند. این مسئله عامل توقف اذان که علامت آغاز نماز است، شده است.

ابوعبیده می گوید: ما وظیفه جهادی و دینی خود می دانیم که به دو میلیارد مسلمان جهان اطلاع دهیم که دشمن صهیونیستی در عرض صد روز بیشتر مساجد نوار غزه را ویران کرد، به هتک حرمت، سوزاندن و تخریب آنها با بولدوزر اقدام کرد. اذان و نماز درجنگ آشکار مذهبی به دلیل ادامه جنگی که  گروه های مذهبی صهیونیستی علیه مسجد الاقصی  به راه انداختند، متوقف شد.

او می گوید: تخریب مسجد جامع عمری در مرکز شهر غزه در دسامبر گذشته توسط صهیونیست ها یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخ رخ داد. وزارت گردشگری و آثار باستانی در آن زمان اعلام کرد که اشغالگران صهیونیستی مسجد جامع عمری در نوار غزه را به عنوان بخشی از طرح خود برای محو و نابودی میراث ملی فلسطین، تخریب کرده است.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تخریب حمله مستقیم به اموال فرهنگی فلسطین به شمار می‌آید که نقض کلیه معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و کنوانسیون‌های یونسکو در مورد حفاظت است.

این وزارتخانه تاکید کرد: تخریب مسجد عمری که مساحت حیاط آن ۱۱۹۰ متر مربع است، جنایت علیه میراث به شمار می‌آید، زیرا این مسجد یکی از مهم‌ترین اماکن باستانی و مذهبی در نوار غزه است. تاریخ آن مربوط به صدها سال است، به طوری که این مسجد در ابتدا به شکل یک صومعه بیزانسی در قرن پنجم میلادی تأسیس شد و سپس به یک مسجد تبدیل شد تا بخشی از بافت فرهنگی مردم فلسطین باشد و شاهدی بر ارتباط فرد فلسطینی با سرزمینش است.

 این وزارتخانه اعلام کرد: این جنایت علاوه بر جنایات دیگری است که رژیم صهیونیستی درحملات خود به فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است. کلیسای پورفیریوس، بندر قدیمی غزه، مسجد جبالیا و بسیاری از بناهای تاریخی، موزه ها از جمله مکان و آثار قدیمی تخریب شده هستند.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

قتل عام در مساجد

گزارش های مطبوعاتی حاکی از آن است که جنگنده های اشغالگر مساجد را بر سر نمازگزاران در مناطق مختلف نوار غزه بمباران می‌کنند که منجر به شهادت صدها نمازگزار شده است.

منیر ابوالعطا (۶۵ ساله) ساکن نوار غزه می‌گوید: هواپیماهای اشغالگر ۱۴ اکتبر گذشته  پس از پایان نماز غروب به مسجد السلام در دیرالبلح حمله کردند.

 او می‌گوید: قبل از حمله رژیم صهیونیستی، از این مسجد خارج شد، اما تنها دو پسرش، علی و مصطفی، در زمان بمباران در مسجد بودند که این دو به همراه ۲۵ نمازگزار شهید شدند.

ابوالعطاء با اشاره به اینکه مسجد به طور کامل روی سر نمازگزاران تخریب شد گفت: روند خارج کردن پیکر شهدا روزها به طول انجامید، در فواصل زمانی پیکر پسرانم را خارج کردیم و لحظاب رعب آور و دردناکی غیرقابل وصفی بود.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

تخریب مساجد در چارچوب نسل کشی

دکتر محمد رنتیسی، نویسنده و استاد فلسطینی می گوید: صلیبی‌ها، مساجد زیادی را ویران کردند، همانگونه که انگلیسی ها مساجد زیادی را در هند ویران کردند، اما تخریب ۵۳۳ مسجد در بخش کوچکی مانند نوار غزه سابقه ای در تاریخ حمله به مساجد در طول جنگ‌ها یا درگیری‌های مسلحانه به شمار می‌آید، این مسئله، فرآیند سیستماتیک را تایید می کند که ناشی از اصرار و قصد آشکار است.

رنتیسی  در مقاله ای تاکید کرد: تخریب مساجد با فرآیند نسل کشی که اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به آن متهم شد، مرتبط است، زیرا مساجد نیز در نسل کشی در جنگ بوسنی تخریب شدند.

رنتیسی می گوید: شکی نیست که اشغالگران اسرائیل اهمیت مسجد و جایگاه آن در زندگی فلسطینی‌ها را می‌دانند که بخش جدایی ناپذیر از هویت آنهاست، زیرا در آن نماز می خوانند و در آن هویت مبارز فلسطینی ساخته می شود و حافظان کتاب خدا از زن و مرد از آن فارغ التحصیل می شوند. در مساجد حق را اعلام می‌کنند و در آن صبر و استقامت را آموزش می دهند بی عدالتی و ظلم را نفی می‌کنند و تمام ارزش ها را نشر می‌دهند، به همین دلیل است که اشغالگران تصمیم گرفتند مساجدی را که آنها را کارخانه ارزش ها و اراده می دانند، هدف قرار دهند.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

احمد منصور، روزنامه‌نگار شبکه الجزیره قطر در پستی در حساب کاربری خود در پلتفرم X نوشت: ‌هنگامی‌که اسرائیل به طور مستقیم مساجد مسلمانان را تخریب می کند، آیا این مسئله که جنگ مذهبی علیه اسلام و مسلمانان است،را تایید می کند؟

در شهر خانیونس در جنوب نوار غزه پس از عقب نشینی ارتش اشغالگ پس از گذشت بیش از ۴ ماه از حمله همه جانبه زمینی، خبرنگار مرکز اطلاع رسانی فلسطینی اعلام کرد: اشغالگران مسجدی را بدون ایجاد فساد و تخریب ترک نکردند.

وی با بیان اینکه تمامی مساجد به طور کامل یا جزئی تخریب شده و این بدان معناست که برای عبادت مناسب نیستند، اعلام کرد: مردم غزه روی خرابه‌های مساجد ویران شده خود نماز می‌خوانند و صدای اذان را بالاتر از صدای وزوز کردن هواپیماها می‌برند.

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

سکوت مناره‌ها؛ تخریب مساجد غزه به عنوان سیاست نسل کشی صهیونیسم

کد خبر 1759749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha