همکاری موثر کتابخانه‌های عمومی و کانون‌های مساجد در ترویج کتابخوانی

رمضانی، با اشاره به فعالیت‌های مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با سایر کتابخانه‌های عمومی، گفت: تعامل و همکاری خوبی بین ما و کانون‌های مساجد در راستای گسترش اقدامات و برنامه‌های کتابخانه‌ای در جریان است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان: همنشینی «مهدی رمضانی» دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه، ظهر روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در غرفه این نهاد واقع در شبستان اصلی مصلی امام خمینی (ره) ذیل سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.  

رمضانی در ابتدای مباحث خود ضمن تاکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید به مردم شناسانده شود، افزود: این مساله باید به جامعه منتقل شود که نهاد ذیل فعالیت های خود در خدمت مردم است؛ البته ما اقدامات متعددی از درون سازمانی تا مواجهه با مسوولان داریم تا بتوانیم ذیل آن کتابخانه را که از آن به عنوان خانه سوم یاد میکنیم تبدیل به برطرف کننده طیف نیازهای گسترده تری از مردم کنیم.  

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: ما در تلاش هستیم که اگر کسی وقت خالی در روزمره اش پیدا کرد به کتابخانه به عنوان مأوا و جایگاهی برای مطالعه و همچنین محلی برای استفاده و بهره اجتماعی نگاه کند، ما نیز در این مسیر گام برداشتیم؛ از سوی دیگر باید به این مساله توجه داشت که رئیس جمهور کتابخانه را یکی از ارکان ایجاد عدالت اجتماعی می داند، که این اتفاق مهمی است و خوشخبتانه ما توانسته ایم در این مسیر پیش برویم.

وی با اشاره به بحث سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، افزود: در این سند تقریبا همه محورهایی که در حوزه ترویج کتابخوانی باید مورد توجه واقع شود وجود دارد.

رمضانی تصریح کرد: طی بازدیدی که مقام معظم رهبری از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب داشتند به دو محور اساسیِ تولید کتاب و ترویج کتابخوانی تاکید کردند؛ این مساله در سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مورد توجه قرار گرفته است بنابراین سند مذکور سندی کاربردی و عملیاتی است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: یکی از مسایلی که در این سند مورد توجه واقع شده اختلالات خواندن است که تکلیف وزارت آموزش و پرورش است که در مورد این مساله پیمایش و آزمایش انجام دهد، لذا مجموعه ای از اتفاقات از حاشیه تا متن مساله در این سند دیده شده است.

وی در مورد اهتمام دولت به تکمیل زیرساخت ها و تلاش بر ایجاد کتابخانه سیار افزود: در راستای تقویت این عرصه نیاز به سخت افزار و نرم افزار هست که در سند ارایه شده است؛ از سوی دیگر سازماندهی فعالیت ها در فضای مجازی نیز اقدام دیگری است که مورد توجه قرار داده ایم که امسال به مرحله اجرا می رسد.

رمضانی ادامه داد: در گذشته می گفتند نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابدار محور؛ عضومحور یا کتابخانه‌محور است؛ در حالی که هر سه این اضلاع مورد توجه ماست، لذا در این توسعه، فعالیت در فضای مجازی مورد توجه و اولویت ما قرار دارد؛ ضمن اینکه در حال پیگیری اتصال مدارس به کتابخانه‌ های عمومی هستیم.

وی در مورد تقویت همکاری نهاد کتابخانه های عمومی با کتابخانه های کانون های مساجد کشور گفت: نگاه ما اساسا به سایر کتابخانه‌هایی که خدمات عمومی ارائه می دهند در دو محور است، یک مساله از حیث آمایش سرزمینی است؛ ما به عنوان یک دستگاه عمومی همواره در راستای پیشبرد آمایش سرزمینی تلاش می کنیم که لایه اول آن کتابخانه‌های عمومی است و لایه بعدی سایر کتابخانه ها که از اولین این کتابخانه ها می توانیم به کتابخانه کانون‌های مساجد اشاره کنیم؛ البته ما ارتباط خوبی با کانون های مساجد داریم اما از حیث فنی معتقد هستیم که باید فضای کتابخانه ای استانداردسازی و تخصصی سازی شود و من اعلام آمادگی کردم به مواردی که استاندارد کتابخانه ای دارند کمک کنیم و سایر موارد را هم بعد از رسیدن به تعریف مشخص و امکاناتی که می توانیم اختصاص دهیم اطلاع رسانی کرده و پیش ببریم.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: شبکه کتابخانه های عمومی کشور بعد از مساجد و مدارس گسترده ترین و پررنگ ترین است؛ در همین دولت از ابتدا تاکنون کتابخانه‌های سیار به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و تاکید وزیر فرهنگ بر گسترش و رشد این عرصه است؛ در این راستا طبق شرکت زامیاد تقریبا پنج خودرو نیسان اعلام آمادگی کردند البته در اعلام اولیه ۲۰۰ دستگاه گفتند اما باید دید که در نهایت چه می‌شود؛ برنامه این است که تا پایان دولت به تعداد کتابخانه های سیار اضافه شود.

وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد تهیه کتاب خوب در نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ما خودمان در تهیه کتاب، بهره بردار هستیم، حمایت ما در این تامین می تواند شکل بگیرد؛ به بیان دیگر وقتی این کتاب ظرفیت قرار گرفتن در کتابخانه عمومی را داشته باشد مورد حمایت قرار می‌گیرد، ما نیاز به یک اقدام منسجمِ هدفمندِ حساب شده داریم که تدارک آن اقدامات را انجام دادیم و امیدوارم به نتیجه برسد تا فضای ترویج کتاب می‌خواهیم متحول شود.  

کد خبر 1763418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha