ثبت میراث فرهنگی دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر

معاونت میراث فرهنگی از روز ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد برنامه‌های متنوعی را با شعار «موزه برای آموزش و پژوهش» در سراسر کشور تدارک دیده که از جمله آنها می‌توان به «روز میراث فرهنگی، حقوق عامه و توسعه پایدار»، «میراث دینی، میراث رضوی»، «میراث زنده متضمن تاب آوری و سازگاری»، «میراث فرهنگی الفبای زندگی»، «میراث فرهنگی، همبستگی، اقتدار و «میراث دفاع مقدس» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست رسانه برنامه های هفته میراث فرهنگی پیش از ظهر امروز (سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت) با حضور فاطمه داوری، مدیر کل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی، هادی میرزایی، مدیر کل موزه ها، علیرضا ایزدی، مدیر کل ثبت حریم و آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور، رضا سامه، مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

ثبت میراث فرهنگی دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر

شناسایی ظرفیت میراث ملموس و ناملموس دفاع مقدس به عنوان میراث عصر ما

 در این نشست «فاطمه داوری»، مدیر کل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی و دبیر هفته میراث فرهنگی گفت: ما با عبور از پایان فروردین که روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی بود برای هفته میراث فرهنگی برنامه ریزی کردیم؛  روز ۲۸-۲۹ اردیبهشت ماه روز جهانی موزه ها در ایران آغاز هفته میراث فرهنگی است؛ شورای بین المللی موزه ها همه ساله یک پیام راهبردی را برای روز موزه ها دارد، امسال شعار جهانی روز موزه «موزه برای آموزش و پژوهش» انتخاب شده است و این شعار تاکید جدی بر نقش و اهمیت و کارکردی که جوامع از موزه ها انتظار دارند، دارد.  امیدوارم امسال بتوانیم اقدامات بنیادی را در مشارکت مردم در میراث فرهنگی رقم بزنیم.

 مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی با اشاره به برنامه های روز موزه ها اظهار کرد:  معاونت میراث فرهنگی در روز ۲۹ اردیبهشت  در قالب شعار «موزه برای آموزش و پژوهش» برنامه هایی را در سراسر استان ها تدارک دیده است از جمله این برنامه ها می توان به «روز میراث فرهنگی، حقوق عامه و توسعه پایدار»، «میراث دینی، میراث رضوی»، «میراث زنده متضمن تاب آوری و سازگاری»، «میراث فرهنگی الفبای زندگی»، «میراث فرهنگی، همبستگی، اقتدار و «میراث دفاع مقدس» اشاره کرد.

فاطمه داوری تاکید کرد: یکی از تکالیف نسل حاضر موضوع میراث فرهنگی ناملموس و ملموس دفاع مقدس به عنوان میراث عصر ماست که باید این ظرفیت را بشناسیم و زمینه حفاظت از آن را فراهم کنیم.

مدیر کل حفظ و احیاء بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی با اشاره به مهمترین  اهداف برنامه های هفته میراث فرهنگی گفت: افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی، کمک به ارتقای هویت ملی و تاب آوری و نشاط اجتماعی، مردمی سازی و توسعه مفهوم و رویکردها، شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم، تقویت پیوند با نهادها و دستگاه های ذی مدخل در تحقق تکالیف و مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی، توسعه نقش جوامع محلی در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، توسعه و تبیین گستره مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی، توسعه و تبیین مفهوم حقوق عامه مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی از مهمترین اهداف اجرای برنامه ها در هفته میراث فرهنگی است.

فاطمه داوری با اشاره به رویکرد برنامه های هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: معرفی نشر اقدامات و برنامه های میراث فرهنگی، جلب مشارکت و همراهی کلیه مسئولان استانی، اجرای برنامه های مردم محور، جلب مشارکت سمن ها و نهادهای اجتماعی  از جمله رویکردهایی است که در برنامه های هفته میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر هفته میراث فرهنگی افزود: در روز ۲۵  اردیبهشت بزرگداشت روز زبان و ادبیات فارسی برگزار می شود؛ همچنین در روز ۲۹ اردیبهشت برنامه های  بزرگداشت روز موزه ها، افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی، افتتاح همزمان نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۲۱ استان کشور در موزه ملی، را خواهیم داشت و  در روز ۳۰ اردیبهشت نشست سراسری هیئت های راهبردی پایگاه میراث ملی و جهانی در کاخ گلستان و نشست علمی میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی در دانشگاه هنر برگزار می شود.

فاطمه داوری از برگزاری نشست «وقف میراث فرهنگی» در ۳۱ اردیبهشت خبر داد و گفت: این نشست با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می شود؛ همانطور که می دانید وقف میراثی است که کارکردهای اجتماعی گسترده ای را در حوزه حفاظت از میراث ماندگار کشور دارد.

وی اظهار کرد: در روز یکم خرداد پروژه حفاظت و مرمت رونمایی و سپس افتتاح همزمان نمایندگی های استانی انجمن خیرین میراث فرهنگی با حضور وزیر میراث فرهنگی در وزارتخانه برگزار می شود. همچنین در این روز نشست «بررسی آیین های شادمانه موفق میان ایران و کشورهای آسیای غربی» در کاخ گلستان برگزار می شود.

 فاطمه داوری تصریح کرد: روز دوم خرداد هم پاسداشت میراث جهانی تذهیب در شیراز برگزار می شود.

دبیر هفته میراث فرهنگی از برگزاری جشنواره میراث مقاومت و روایتگری در روز ۳ خرداد در خرمشهر خبر داد و گفت: در همین روز نشست «روایت نو دفاع مقدس از منظر میراث فرهنگی» در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می شود.

ثبت میراث فرهنگی دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر

موزه ها حافظ تمام جلوه های فرهنگ ایرانی است

در ادامه این نشست «هادی میرزایی»، مدیر کل امور موزه ها گفت: مهمترین رکن معرفی میراث فرهنگی موزه هاست، از سال ۱۹۷۷ ایکوم اقدام به برپایی روزی برای تجلیل از بهترین های موزه ای در جهان کرده است و از سال ۱۹۹۹ در تقویم رسمی  ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی نامگذاری شده است، امسال شعار روز موزه  (موزه برای آموزش و پژوهش) نامگذاری شده است، بر اساس همین شعار موزه ها با هدف ارتقای آگاهی عمومی در توسعه آگاهی عمومی و ایجاد امکان گفت و گو متخصصان موزه پیرامون آن و موزه های دنیا خود را با این شعار هماهنگ می کنند.

مدیر کل امور موزه ها، اظهار کرد: اگر باورها و ارزش ها و نگرش ها را هسته فرهنگ بدانیم و آثار ملموس و ناملموس را بخشی از آن بدانیم، موزه تجلی فرهنگ نه تنها جلوه گاه بیرونی فرهنگ بلکه حافظ تمام جلوه های فرهنگ است و نقش آن حفاظت و تداوم روح فرهنگ پایایی میراث ملی ماست.

هادی میرزایی اظهار کرد: ما روز جهانی موزه‌ها را با تجلیل از برترین موزه‌ها برگزار می‌کنیم و در ۱۱ استان آثار کمتر دیده شده  را در معرض نمایش قرار می‌گیرد. آثار دیده نشده جیرفت بعد از ۵۰ سال برای مردمی که حافظ آن بوده‌اند، به نمایش در می‌آید.

وی همچنین گفت: در روز سوم خرداد ویژه برنامه «پاراتور» را با همکاری انجمن‌های معلولان داریم. قرار است در روز چهارم خرداد برای تجلیل از کسانی که در حوزه نشر آثار دفاع مقدس فعالیت کرده‌اند میزبان ریاست جمهوری باشیم ولی هنوز این برنامه نهایی نشده است.

ثبت میراث فرهنگی دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر

مشارکت دادن کودکان و نوجوانان در معرفی میراث فرهنگی

در ادامه این نشست «رضا سامه»، مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی نیز بیان کرد: هفته میراث فرهنگی فرصت مغتنمی است و در همین راستا باید از ظرفیت تخصصی اهالی رسانه برای ترویج و معرفی میراث فرهنگی و مطالبه نیازمندی ها از دستگاه های اجرایی رسمی کشور برای تقویت زیرساخت ها  استفاده کنیم.

مدیرکل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی با اشاره به تمرکز برنامه های پایگاه ها بر توجه به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: ایام هفته میراث فرهنگی با پایان کلاس های درس مدارس و آغاز تابستان  همراه است و با توجه به همین پایگاه های میراث ملی و جهانی  برنامه ای را در جهت مشارکت پذیری کودکان و نوجوانان اجرا می کند. در واقع هدف ما این است که جامعه کودک و نوجوان را به امر میراث فرهنگی آگاه کنیم.

رضا سامه از برگزاری جشنواره سراسری عکس کودک با یادگارهای تاریخی خبر داد و گفت: در این جشنواره قرار است کودک بهترین تصویر یادگاری را با بنای تاریخی ثبت کند، ضمن اینکه مسابقه عکس برگزار می شود، پس از جشنواره آثار منتخب بر یک دیوارنگاره به نمایش عمومی در می آید.

مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی  با اشاره به برگزاری نشست «سراسری هیئت های راهبردی میراث فرهنگی» در روز ۳۰ خرداد در کاخ گلستان، گفت: حدود ۹۵ هیئت راهبردی در سال ۱۴۰۲ تشکیل شد و اعضای حقیقی و حقوقی بیش از ۷۰۰ نفر است؛ در مدیریت پایگاه های تاریخی از نظر آنها در تصمیماتی که لازم بود بهره بردیم، ۴۵ مصوبه موثر در سال گذشته داشتیم که در حال پیگیری  هستند. همچنین یکی دیگر از برنامه های این روز  تقدیر از ۱۰ مدیر پایگاه برتر است.

رضا سامه تصریح کرد: در هفته میراث فرهنگی ۱۴ عنوان کتاب شناخت نامه پایگاه میراث فرهنگی رونمایی می شود.

ثبت میراث فرهنگی دفاع مقدس همزمان با سالروز فتح خرمشهر

سواد میراثی باید در کشور افزایش یابد

در ادامه این نشست «علیرضا ایزدی»، مدیر کل ثبت حریم و آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: ۳۶۵ روز سال برای ما روز میراث فرهنگی است و این روز چون در تقویم گنجانده شده، مورد توجه قرار می گیرد، ما هدفمان دیده شدن است و می خواهیم  مردم را با فرهنگ و آثار ملموس و ناملموس در قالب پایگاه ها، محوطه ها و آیین ها بیشتر آشنا کنیم و این کار با مشارکت اهالی رسانه ممکن می شود.

مدیر کل ثبت حریم و آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور اظهار کرد: سواد میراثی کشور ما افزایش چشمگیری پیدا کرده ولی تا رسیدن به ایده آل اهل تفکر در این حوزه فاصله زیادی دارد، برنامه های ما در این عرصه است.

علیرضا ایزدی گفت: ما تفاهم نامه های متعددی را با دستگاه های مختلف داریم، یکی از سازمان هایی که با ما مشترکات زیادی دارد، سازمان اوقاف است که گاهی در تعامل گاهی در مقابل هم قرار گرفتیم؛ برای پایش توافقنامه و تفاهم‌نامه با این سازمان برنامه‌ای خواهیم داشت.

مدیر کل ثبت حریم و آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور، افزود: یکی از بی نظیرترین هنرهای ما تذهیب است که سال گذشته ثبت جهانی شد و از آنجا که شهر شیراز خاستگاه این هنر است با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برنامه‌ای در حرم حضرت شاهچراغ(ع)  برگزار می شود.

علیرضا ایزدی با اشاره به ثبت آثار دفاع مقدس به عنوان میراث فرهنگی دفاع مقدس، گفت: یادگاران دفاع مقدس از میراث های ماندگار ماست که در همین راستا برنامه ثبت را در خرمشهر داریم، این برنامه با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و منطقه اروند، وزارت ارشاد در روز آزادسازی خرمشهر برگزار می شود.

 مدیران میراث فرهنگی سپس به سئولات خبرنگاران پاسخ دادند.

رضا سامه درباره بحران فرونشست در محوطه ها و بناهای تاریخی، توضیح گفت: ستاد بحران در مورد بناهای در معرض خطر با مشارکت دستگاه های اجرایی، موسسه زلزله شناسی و ژئو فیزیک مجموعه های حاکمیتی تشکیل شده است، در گام نخست مواردی که به عنوان یک تهدید بالقوه برای آثار تاریخی  دسته بندی می شود  و رویکردها در اینباره زیربنایی است و به آسیب های کنونی نخواهیم پرداخت. آسیب شناسی در سطح ملی است. آسیب ها در سطح معلول مورد توجه حوزه میراث فرهنگی است ما انتظار داریم تکالیف دیگر دستگاه ها در چهارچوب اقدام و عمل توسط دولت مصوب و به مرحله عمل برسد.

 فاطمه داوری درباره پایین آمدن نرخ بازدید از موزه ها توضیح داد: در دوره کرونا موضوع بازدید از موزه ها به صفر رسیده بود و حسب ملاحظات بهداشتی این اماکن پذیرای مردم نبودند. در سال گذشته ظرفیت جامعه سازی موزه ها بود. در واقع یکی از پایگاه های جامعه سازی موزه بود؛ خوشبختانه رشد قابل ملاحظه ای در این حوزه بوجود آمد و نوروز امسال حتی به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان شاهد کاهش بازدید موزه ای نبودیم.

مدیرکل موزه ها در تکمیل صحبت های فاطمه داوری افزود: ما به آمار پیش از دوران کرونا رسیده ایم و در سال گذشته ۲۲ میلیون بازدید از موزه ها داشتیم. نرخ رشد که پیش بینی کردیم سال گذشته ۳ برابر بود.

فاطمه داوری طرح جدید برای بافت تاریخی شیراز و عدم ابلاغ ضوابط ثبت بافت به مسئولان استانی توضیح داد: ما دریافت های تاریخی  دو وجه ابلاغی و ثبتی داریم بافت تاریخی شیراز یک بافت تاریخی ابلاغی بود، بنابراین تمام تلاش ها در سطح ستاد و استان طبق تقاضای استان نحوه مواجهه تاریخی که ضوابط حقوقی مترتب خود را دارد؛ بر همین اساس سال گذشته بافت تاریخی شیراز ثبت شد و  در اینجا نظام بافت تاریخی نیاز است در همه دستگاه ها شکل بگیرد  که تکالیف ما یک بافت ثبتی است و ضابطه برای بافت ثبتی متفاوت است و ملاحظات جدی تر دارد. الان در موقعیتی هستیم که طرح ریزی قبلی الزاما نمی تواند منطبق بر نیاز یک بافت ثبتی باشد، ثبت بافت شیراز ناشی از یک درخواست جمعی بوده است.

هادی میرزایی درباره تفاهم نامه های همکاری های ایران و روسیه در موضوع برپایی نمایشگاه گفت: تفاهم نامه ایران و روسیه جاری است. رایزن فرهنگی ایران در روسیه در صدد احیای آن بوده در سال آینده نمایشگاهی در موزه  آرمیتاژ خواهیم داشت؛ ما برای بیمه آثار دچار محدودیت های بین المللی هستیم و در حال رایزنی  با چند کشور برای برپایی نمایشگاه هستیم و یکی  از این کشورها هم روسیه است.

پایان پیام/

کد خبر 1763429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha