رشد خیره کننده و مستمر دین اسلام در فرانسه

داده‌های آماری حاکی از رشد مستمر دین اسلام در فرانسه دارد که این مسئله نگرانی محافل سیاسی و نهادهای دولتی را درپی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، داده های آماری درباره نقشه ادیان در فرانسه حاکی از رشد مستمر دین اسلام در این کشور اروپایی با بیش از ۶۵ میلیون نفر جمعیت است؛ این مسئله نگرانی محافل سیاسی و نهادهای دولتی را برانگیخته است.

گزارش اخیر منتشر شده توسط مجله فیگارو نسبت به سرعت گسترش اسلام هشدار داده و اعلام کرده است: این امر تهدیدی برای ارزش‌های جمهوری و اصل جدایی دین از امور دولتی است که در متن قانون اساسی آماده است.

بر اساس داده های پلتفرم «INCI» برای آمار دولتی، نزدیک به ۱۰ درصد از ساکنان فرانسه دین اسلام را دارند که بزرگ‌ترین اقلیت مسلمان در اروپا در فرانسه زندگی می کنند. مسلمانان پس از پیروان کلیسای کاتولیک که ۲۹ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در رتبه دوم قرار دارند.

 با این حال، ۵۱ درصد از ساکنان جمعیت مناطق اصلی فرانسه خارج از هر طبقه بندی مذهبی هستند.

اما قدرت و نفوذ اسلام در فرانسه مشهود است، به طوری که ۵۸٪ از اعضای این اقلیت مایل به ادای شعائر دین خود هستند، در حالی که تنها ۱۵٪ در میان کاتولیک ها و ۳۱٪ در میان پیروان سایر مذاهب مسیحی شعائر دین خود را انجام می دهند.

مهاجرت مهم‌ترین عامل

مهاجرت اقتصادی معاصر از اواسط قرن بیستم، میلیون ها نفر  برای رسیدن  تا به قاره کهن کمک کرده است تا در پروژه های بازسازی و احیای اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم کار کنند.

 بر اساس تحلیل های آماری ارائه شده توسط رصد خانه «مهاجرت و جمعیت» در فرانسه، عوامل متعددی وجود دارد که رشد اسلام و نفوذ بیشتر آن را در جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد.

 رصدخانه مهاجرت فرانسه پیش بینی می کند که در صورت توقف مهاجرت، درصد مسلمانان در سال ۲۰۵۰ به ۱۲.۷ درصد  برسد و در صورت ادامه مهاجرت به ۱۸ درصد می رسد.

 داده های آماری تهیه شده توسط «ژروم فورکه» و «سیلوین مانترناخ» برای بنیاد «آرچیبال فرانسه» حاکی از افزایش تعداد مسلمانان در فرانسه در سال های آینده است، باوجود اینکه زیرا مقامات برای سازماندهی شرایط هزاران مهاجر غیرقانونی تلاش کردند.

 این داده‌ها نشان می دهد که دارندگان اولین مجوز اقامت ۱۷۲ درصد در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است. این تعداد در سال گذشته به بیش از ۳۲۳ هزار نفر رسیده است که یک رکورد است.

به عنوان مثال، آمار رصدخانه مهاجرت برای سال ۲۰۲۱ نشان می دهد: ۷۲ درصد از مهاجرانی که اولین مجوز اقامت خود را در فرانسه دریافت کرده اند، از کشورهای مسلمان هستند.

مهاجران از تونس، الجزایر و مراکش در صدر فهرست قرار دارند و پس از آن مهاجران از ترکیه و کشورهای مسلمان در جنوب صحرای آفریقا مانند سنگال، مالی و گینه قرار دارند.

 ۶۱ درصد از درخواست‌های پناهندگی بیشتر از کشورهای مسلمان مانند افغانستان، بنگلادش و ترکیه است و همه اینها، بر اساس تحلیل رصدخانه مهاجرت، مهم‌ترین دلایل برای افزایش حضور جمعیتی اقلیت مسلمان در فرانسه به شمار می آید.

اسامی عربی

ژروم فورکه و سیلوین مانترناخ  با رصد همین بازه زمانی اعلام کردند: نام‌های عربی-اسلامی برای نوزادان در فرانسه بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است تا در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۲۱ درصد رسیده است.

 نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسات آمار دولتی «INAD» و «INCI» نشان می‌دهد: نسلی که در یک خانواده مسلمان رشد کرده‌است، همان وابستگی مذهبی را تا ۹۱ درصد حفظ می‌کنند و این میزان می‌تواند در خانواده های ترکیه ای یا خاورمیانه ای یا کشورهای آفریقایی به ۹۷ درصد نیز برسد.

در مقابل، ۸۴ درصد از فرزندان خانواده های یهودی مذهب والدین خود را حفظ می کنند، در حالی که این درصد در میان نسلی که در یک خانواده کاتولیک بزرگ شده اند، از ۶۷ درصد و در میان پیروان سایر فرقه های مسیحی از ۶۹ درصد بیشتر نمی شود

. در سراسر فرانسه، ۸۹ درصد از مهاجران از تونس، الجزایر و مراکش اعلام کردند که پیرو دین اسلام هستند، در حالی که این نسبت مهاجران از کشورهای ساحل آفریقا ۸۴ درصد و مهاجران از ترکیه و خاورمیانه ۷۲ درصد است.

گسترش حجاب

داده‌های ایناد و اینسی از افزایش تعداد زنان مسلمانان محجبه در بازه زمانی بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی پرده برداشت.

از این آمار مشخص است که درصد زنان با حجاب از کشورهای مغرب عربی ۳۷ درصد است در حالی که این درصد یک دهه قبل از ۲۳ درصد بیشتر نبوده و این درصد در میان زنان ترکیه و خاورمیانه به ۴۶ درصد می رسد.

 این درصد در میان زنان کشورهای جنوب صحرای آفریقا به ۲۸ درصد کاهش می‌یابد، اما این آمار نشان می‌دهد که پس ۱۰ سال که تنها ۱۲ درصد بود، افزایش قابل توجهی داشته است.

 براساس این آمار، درصد حجاب دختران از حدود ۱۲ درصد به ۱۷ درصد در طول ۱۰ سال افزایش یافته است.

کد خبر 1764057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha