قانون «جوانی جمعیت» ترمز کاهش جمعیت را کشید

محمدبیگی گفت: تصویب قانون جوانی جمعیت توانست ترمز کاهش جمعیتی را در سطح کشور بکشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدبیگی صبح امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) در نشست خبری فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده به مناسبت هفته ملی جمعیت گفت: جمعیت یکی از مؤلفه‌های مهم در تأمین امنیت، سلامت و امتداد نسل جامعه و امتداد حوزه تمدن یک کشور محسوب می‌شود و دستگاه‌های مختلف در این زمینه مسئولیت دارند.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود: در مجالس و دولت‌های گذشته سیاست‌های مختلفی اتخاذ شد که در نهایت منجر شد تا در چهار دهه گذشته از ۶.۷ فرزند به ازای هر خانواده به سمت خانواده‌های دو فرزندی با شعار فرزند کمتر و زندگی سالم‌تر برویم، به طوری که ما حتی در سال ۷۹ نتوانستیم اهداف قانونی تنظیم خانواده را محقق کنیم. و با شعار دو فرزند کافی ایرانیان را در سال ۷۹ به سمت کاهش فرزندآوری سوق داد به طوری که در پایان قرن به رقمی حدود ۱.۶ فرزند در هر خانواده رسیده ایم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس یازدهم از همان روزهای ابتدایی تلاش کردیم تا کمیته‌های رشد جمعیت در کمیسیون‌های مختلف شکل گیرد و در نهایت منجر به تشکیل کمیسیون مشترک شد که با انجام ۳۶۴ روز کار به تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده انجامید.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده تصریح کرد: عده‌ای تلاش کردند تا این قانون را بی‌اثر نشان دهند، اما با تصویب این قانون توانستیم ترمز سقوط کاهش جمعیت را بکشیم و عملاً شاهد افزایش تولید در برخی شاخص‌ها هستیم. در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۸۹ هزار و ۴۸۰ مورد ولادت داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۴۳ هزار و ۸۹۸ مورد رسید. از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۰ میزان کاهش موالید حدود ۴۰ هزار بوده است، اما با اجرایی شدن این قانون از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ میزان کاهش موالید تنها ۳۰۰۰ مورد بوده است

وی خاطرنشان کرد: اجرای سیاست‌های جمعیتی و تبدیل سیاست‌های کلی رهبری به قانون و حرکت‌های مردمی سبب شد تا ما بتوانیم گام‌هایی مثبت در این حوزه برداریم و در گفتمان‌سازی رشد جمعیت موفق ظاهر شویم هرچند که هنوز زود است بخواهیم نسبت به نتایج این قانون نظر قطعی دهیم اما فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند از چهار سال به سه سال در حال کاهش است.

محمدبیگی ادامه داد: در حوزه تولد فرزند چهارم نیز ۱۵ درصد افزایش داشتیم و در حوزه تولد فرزند سوم نیز رشد دو درصدی رقم خورده است. فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در طول این چهار سال تلاش کرد تا گامی مؤثر برای گفتمان سازی جمعیتی و رفع چالش‌های جمعیتی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بردارند و ان‌شاءالله در مجلس دوازدهم شاهد باشیم این فراکسیون قوی‌تر، پویاتر و پرنشاط‌تر باشد.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل کمیته های جمعیت که به تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت در مجلس منجر شد از اقداماتی است که در مجلس یازدهم صورت گرفته است که ثمره آن تصویب قانون ۷۳ ماده ای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شد.

محمدبیگی تصریح کرد: با اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ترمز شیب سقوط کاهش جمعیت کشیده شده است و شاهد افزایش تولد در سال های اخیر هستیم.

قانون جوانی جمعیت، کشور را از افتادن به سیاه چاله جمعیت نجات می دهد

بانکی پور نیز با اشاره به قانون جوانی جمعیت گفت: در تدوین این قانون کوشیدیم تا تمام تجربیات کشورهای دیگر را مد نظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت در ایران جامع و کامل است چرا که به ابعاد تسهیلات، آموزش، حقوق و دستمزد، مالیات، نظام بهداشت و درمان و فرهنگ سازی توجه شده است که تاثیر زودهنگام این قانون در تغییر رفتار اجتماعی مشهود است.

عضو فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس افزود: سیاست های جوانی جمعیت نتیجه بخش بوده است به طوری که در ۱۵ استان کشور نرخ باروری افزایش داشته است و این در حالی است که صرفا ۵۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است.

بانکی پور تاکید کرد: قانون جوانی جمعیت برنامه جامعی بود که بتواند ما را از افتادن به سیاه چاله جمعیت نجات دهد.

میزان طلاق کاهش یافته است/ باید آمار ازدواج افزایش یابد

زهره سادات لاجوردی نیز در نشست فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده به مناسبت فرارسیدن سومین سالروز تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: سی اردیبهشت روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری است و به همین مناسبت این روز را روز ملی جمعیت نام‌گذاری کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در سیاست‌هایی که رهبر انقلاب ابلاغ کردند، به مواردی مانند افزایش و جوانی جمعیت، افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع و کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران و تحکیم بنیان خانواده اشاره شده است و مجلس شورای اسلامی تلاش کرد با تصویب قانون جوانی جمعیت به این اهداف جامعه عمل بپوشاند.

لاجوردی اظهار کرد: با تصویب قانون جوانی جمعیت، سرعت شیب کاهش ولادت‌ها گرفته شد و شاهد هستیم که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، تعداد کاهش تولدها ۳۶۳۰ مورد بوده است و این نشان می‌دهد که ما توانستیم جلوی شیب تند کاهش تولد را بگیریم. با اجرای دقیق سیاست‌های این قانون در آینده می‌توانیم شاهد افزایش جمعیت باشیم.

وی ادامه داد: درباره آمار طلاق نیز باید گفت که استان‌هایی داریم که تعداد طلاق در آنجا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این استان‌ها شامل البرز، تهران، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم و کرمانشاه است. ما توانستیم طلاق را کاهش دهیم، اما در خصوص آمار ازدواج مقداری جای تأمل دارد، چرا که از سال ۱۴۰۰ تا امروز روند ازدواج کاهشی بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ آمار ازدواج ۵۷۶ هزار و ۷۲۹ مورد، در سال ۱۴۰۱، ۵۵۶ هزار و ۱۰۷ مورد و در سال ۱۴۰۲، ۴۸۰ هزار و ۸۶۸ مورد بوده است. این نشان می‌دهد که آمار ازدواج رو به کاهش است و نیازمند کار جدی‌تری می‌باشد. امیدواریم که با توجه به شرایط جامعه و تسهیلات قانونی پیش‌بینی شده، شاهد افزایش آمار ازدواج و رشد جمعیت باشیم.

فرهنگ سازی و اجرای احکام تشویقی قانون جوانی جمعیت بسیار راهگشاست

در ادامه، حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی با بیان اینکه وضعیت رشد جمعیت در کشور همچنان بحرانی است، گفت: بسیاری از ا پحکام مجلس در خصوص جوانی جمعیت اجرایی نشده است.

عضو فراکسیون جمعیت و خانواده خاطرنشان کرد: با وجود تاکید قانون جهش تولید، مسکن، جمعیت و خانواده همراهی وزارتخانه ها وجود ندارد و در برخی استان ها شاهد هستیم که این قانون به طور کامل اجرایی نمی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی و اجرای احکام تشویقی قانون جوانی جمعیت بسیار راهگشا خواهد بود، خاطرنشان کرد: باید تدابیری برای تحقق و اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت اندیشیده شود تا همه دستگاه ها پای کار بیایند.

راستینه، عضو هیئت رییسه فراکسیون جمعیت مجلس نیز گفت: باور به حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صرفا به باورهای اعتقادی، دینی و ارزشی باز نمی گردد بلکه اگر می خواهیم آینده ایران به کشور خسته و کهنسال با هزینه های بالا منتهی نشود، ناگزیریم به موضوعی جوانی جمعیت اهمیت دهیم و با نگاه عقلانیت به توسعه پایدار کشور به عنوان ارکان سیاسی اجتماعی جامعه بپردازیم.

تشویق و اصلاح سبک زندگی از راهبردهای قانون جوانی جمعیت

وی با اشاره به چالش های پیش روی سیاست های تشویقی جوانی جمعیت ادامه داد: زمان واگذاری تسهیلات ازدواج به قدری طولانی شده است که متقاضیان را دچار مشکل کرده است و این در حالی است که به رغم دستور رییس جمهور به بانک ها مبنی بر تشکیل پرونده و اعطای تسهیلات طی دو هفته شاهد استنکاف برخی بانک ها از این موضوع هستیم.

راستینه، تشویق و اصلاح سبک زندگی را از دیگر راهبردهای قانون جوانی جمعیت برشمرد و گفت: مهاجرت معکوس به روستاها، تحت پوشش بیمه قرار دادن مادران خانه دار روستایی و عشایری دارای سه فرزند از دیگر اقداماتی است که در قانون جوانی جمعیت به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: ترک فعل برخی دستگاه ها در خصوص جوانی جمعیت باید پیگیری شود.

در ادامه، زهره الهیان نماینده مجلس یازدهم گفت: موضوع جمعیت آوری دستوری نیست بلکه به تغییر نگرش و بینش مردم و اراده خانواده مبنی بر فرزندآوری نیاز دارد.

کد خبر 1764170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha