تدارک ۸۴ عنوان‌برنامه کشوری برای سالروز فتح خرمشهر

سردار جعفری با بیان اینکه آزاد سازی خرمشهر دشمن را شوکه کرد از برگزاری ۸۴ برنامه در کل کشور در سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری با اصحاب رسانه  با موضوع گرامی داشت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت و ایثار و پیروزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب،  مقاومت، دفاع مقدس  و آزادسازی خرمشهر گفت : در آستانه ۴۲ حماسه الهام بخش بیت المقدس در سال ۶۱ هستیم که با رمز علی بن ابی طالب خرمشهر آزاد شد و روز ۴ خرداد به عنوان روز ملی مقاومت نامگذاری و ۵۴۰۰ کیلومتر از خاک کشور از دشمن بعثی پس گرفته شدو  ۵۷۶ روز اسارات پایان یافت.

وی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر  نقطه عطف دفاع مقدس  است، افزود: مردم بعد از پیروزی خرمشهر به خیابان ها آمدند و شور و شادی در کشور برقرار شد و با صدای الله اکبر حماسه خرمشهر را گرامی داشتند و این روز به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شد.

سردار جعفری تصریح کرد: در این عملیات بیش از ۱۹ هزار نفر به اسارت درآمدند و ۲۸۵ تانک نفربر، ۵۰۰ خودرو و تعداد زیادی از سربازان دشمن به تصرف ما درآمد که نشان از حجم و عمق گسترده عملیات بود و در نوع خود بی نظیر است تا جایی که امام خمینی(ره) آن را نصر عظیم و افتخار ابدی عنوان کردند و در بخشی از سخنانشان فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

وی ادامه داد: در این عملیات دشمن بعثی آن قدر روی کمک مستشاران آمریکا حساب کرده بود که صدام با افتخار اعلام کرد اگر ایران خرمشهر  را پس گرفت کلید طلایی بصره را می دهدکه برابر محاسبات عادی جز این نیز نبود و خرمشهر تبدیل به دژ غیرقابل نفوذ شده بود و دشمن از خودروهای سوخته به عنوان سد حفاظتی استفاده می کرد تا امکان ورود به شهر نباشد.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: دشمن در این عملیات و حفظ شهر خرمشهر ۷۰ درصد نیروهای خود را متمرکز کرده بود و با تمام امکانات‌ دفاعی و گسترده شهر را پوشش می داد. آزادسازی خرمشهر شوک بزرگی برای دشمن بود و در ابتدا دشمن آن را نمی پذیرفت و تا دو سه روز از آزادی این شهر شبکه های رسانه ای غرب کاملا سکوت کرده بودند و صدام عکس العملی نشان نمی داد زیرا دشمن واپس گیری خرمشهر را باور نمی کرد اما همیشه آزادسازی خرمشهر افتخار و پیروزی بزرگی است که ما آن را مدیون خانواده های شهدا، فرماندهان شجاع در نیروهای مسلح، جهاد سازندگی، عشایر و مردم عزیز خرمشهر و دزفول هستیم.

وی یکی از ویژگی های این عملیات را وحدت فرماندهان نیروهای مسلح برشمرد و خاطرنشان کرد: مدال افتخار این حماسه بزرگ بر سینه تمام مردم می درخشد و گرامیداشت آزادسازی خرمشهر ادای دین به شهدا، ایثارگران و شکرگزاری به درگاه خدا است. مفتخریم این روز بزرگ را گرامی بداریم و دشمنان همیشه این معادله پیچیده را برای خود حل نشده می دانند و امیدواریم عنایت خداوند شامل مظلومان غزه و فلسطین باشد و ما شاهد تکرار این حماسه در فلسطین و غزه باشیم و این حماسه تکرار شود که خدا قدس را آزاد کرد.

وی در مورد برنامه های سوم و چهارم خرداد یادآور شد: تمام نیروهای مسلح، دستگاه های لشکری و کشوری در سوم و چهارم خرداد در ستادهای بزرگداشتی که در ستاد کل شکل داده اند، برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری را با محوریت مردم و توجه به جوانان و نوجوانان در گرامیداشت آزادسازی خرمشهر برگزار می کنند.

در راه فتح قله هستیم

سردار جعفری شعار گرامیداشت خرمشهر در سال ۱۴۰۳ را در راه فتح قله هستیم، عنوان کرد و گفت: سوم خرداد ۱۴۰۳ روز مقاومت و ایثار و پیروزی است که محور فعالیت ها در این روز آزادسازی خرمشهر، اهداف و نتایج آن است. در روز چهارم خرداد ۱۴۰۳ نیز روز دزفول، مقاومت و پایداری مردم خرمشهر و دزفول و تبیین مقاومت آنها نامگذاری شده است. در پنجم خرداد نیز ستادهای ملی مقاومت با مسئولیت بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در ستادهای استانی با مسئولیت استانداران در شهرها با مسئولیت فرماندهان و در دهستان ها با مسئولیت دهیاران برنامه های متنوعی پیش بینی کرده اند.

وی اظهار داشت: در سوم خرداد ۱۴۰۳، ۴۷۷ ستاد کشوری ۸۴ برنامه کلی را در کشور پیش بینی کرده اند و بیش از هزار فعالیت میان این ستادها تقسیم کار شده است. در این روز از ۱۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی می شود و ۳۲ نماهنگ در فضای مجازی منتشر، ۲۵۰ مراسم شهدا و تکریم ایثارگران در سازمان های لشکری و کشوری پیش بینی شده است.

سردار جعفری از برگزاری ۹۰ نمایشگاه هنری، خوشنویسی در سطح کشور، ۱۰۰ نشست تخصصی برای تبیین عملیات بیت المقدس و دفاع مقدس در نیروهای مسلح، ۴۵ مراسم شب شعر و خاطره با حضور پیشکسوتان و رزمندگان درگیر در آزادسازی خرمشهر، اجرای ۱۰ نمایش بزرگ خیابانی در گرامیداشت آزادسازی خرمشهر خبر داد.

وی با اشاره به افتتاحیه ششمین جشنواره «ترنم فتح» و دومین جشنواره «ترنم حماسه» که سرودهای ملی و نظامی است، افزود: در این روز از دختران فعال در عرصه دفاع مقدس، بانوان فعال دزفول و خرمشهر و همچنین مراسم دیدار با خانواده شهدای شاخص، تقدیر از نویسندگان و ناشران کتاب های شفاهی دفاع مقدس، اجلاسیه ۱۴۴ هزار شهید ارتش در باغ موزه ملی دفاع مقدس، به صدا درآمدن بوق شناورهای سطحی و عطرافشانی گلزار شهدا برگزار می شود.

رونمایی از «روایت عدل»

وی از برگزاری کنگره ۱۲ هزار شهید و مراسم یادواره شهدای دفاع مقدس فراجا به میزبانی نیروهای مسلح و اجرای مراسم شکرگزاری در مرقد مطهر خبر داد و گفت: در مراسم گرامیداشت خرمشهر از کتاب روایت عدل، عملکرد قوه قضاییه در دفاع مقدس رونمایی می شود. قوه قضاییه در دوران دفاع مقدس اسناد و مدارک فراوانی را در دادگاه بین المللی علیه صدام جمع آوری و ارایه کرد و تمام مدارک ثبتی مناطق خوزستان را نیز محافظت کرد و سپس به مردم بازگرداند.

سردار جعفری از برگزاری مراسم در ستادهای سوم خرداد وزارت کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: یادواره شهدای فتح خرمشهر در شهرهای مختلف، برگزاری جشنواره بین المللی رسام که زودتر از ماه رمضان برگزار شد از دیگر برنامه های بزرگداشت روز ملی مقاومت و آزادسازی خرمشهر است.

کد خبر 1764203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha