تلاش جشنواره فیلم مسلمانان لندن برای مقابله با اسلام‌هراسی‌

مدیر اولین جشنواره فیلم مسلمانان لندن ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بتواند تعصب‌ها نسبت به مسلمانان را از بین ببرد و راهی برای مقابله با اسلام هراسی باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «eyeforfilm»،«ساجد واردا»، مدیر جشنواره «فیلم مسلمانان» که در تاریخ ۳۰ می (پنج‌شنبه ۱۰ خرداد) در لندن افتتاح می شود در گفتگو با «Eye For Film» ابراز امیدواری کرد که این جشنواره بتواند تعصبات را از بین ببرد؛  به مردم نشان دهد که مسلمانان آنگونه که در تبلیغات منفی نشان داده می‌شوند، نیستند و راهی برای مقابله با اسلام هراسی باشد.

واردا که به عنوان یک بازیگر کار خود را آغاز کرد، می‌گوید که نوع نقش هایی که به او پیشنهاد شده بود پس از ۱۱ سپتامبر به شدت تغییر کرد و ناگهان تصویرهای منفی از مسلمانان در همه جا به نمایش درآمد.

وی افزود: این یک ناامیدی واقعی برای جامعه ما، نه فقط در این کشور، بلکه در سراسر جهان شد. آن چیزی که ما از خودمان روی صفحه نمایش می‌بینیم، هرگز به شکلی تعریف‌شده نیست، هرگز معتبر نیست و هرگز واقعی نیست.

واردا تاکید کرد که چهار نکته کلیدی در همه آنچه از مسلمانان به نمایش گذاشته می‌شود، وجود دارد: مسلمانان تروریست هستند، مردان مسلمان زن ستیز هستند، زنان مسلمان تحت ستم قرار می گیرند و اسلام تهدیدی برای غرب است.

در واکنش به این چالش، واردا یک موسسه خیریه به نام «فیلم مسلمانان انگلیس» راه اندازی کرد که در سه سال گذشته تلاش کرده است تا مردم را آموزش داده و اطلاعات آنها را درباره مسلمانان افزایش دهد.

این اقدام الهام گرفته از تجربه او از بازی در فیلم برنده چند جایزه «لوئیس رز» به نام The Chop در سال ۲۰۱۶ بود؛ یک فیلم کوتاه که اعضای جوامع مسلمان و یهودی را با هم به تصویر می کشید.

او هنگام حضور در جشنواره فیلم، فیلم های خوب دیگری با شخصیت های مسلمان دید، اما متوجه شد که بیشتر آنها برای عموم مردم ناشناخته باقی می‌مانند.

در آن زمان بود که او تصمیم گرفت که جشنواره ویژه ای ترتیب دهد تا به مسلمانان کمک کند که هویت خود را بازیابند و آن را جشن بگیرند.

این جشنواره قوانین ساده ای دارد؛ فیلم‌ها لزوما نباید توسط مسلمانان ساخته شوند، اما آنها باید جنبه‌ای از تجربه مسلمانان را به شیوه‌ای معتبر به تصویر بکشند، و باید عاری از خشونت، مضامین جنسی و برهنگی باشند.

ترکیبی که او توانسته جمع کند واقعا چشمگیر است و برخی از قوی‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال را به نمایش می‌گذارد.

او همچنین دریافته است که حسن نیت زیادی نسبت به این پروژه از سوی مردم نیز وجود دارد.

مدیر جشنواره فیلم مسلمانان لندن در این باره گفت: این جشنواره در حالی برگزار می‌شود که مقدار زیادی حسن نیت، عشق و درک نسبت به مردم فلسطین وجود دارد. من معتقدم که اکنون آشکار است که برای مدت طولانی با مسلمانان و اعراب به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار شده است.

وی افزود: ما امیدواریم که این فرصت فوق العاده ای برای همه مخاطبان باشد تا درباره ما بیاموزند و درک کنند. در واقع، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. بسیاری از ترس هایی که ما داریم بسیار غیرمنطقی است. بسیاری از آن ها توسط رسانه ها به مردم القا می‌شوند و وقتی شما به اندازه کافی در مورد جامعه ای که قربانی می شود یا دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد، نمی دانید، نیاز به شناخت یکدیگر بیش از پیش احساس می‌شود.

واردا همچنین امیدوار است که این پروژه سایر فیلمسازان را تشویق کند تا داستان های معتبر را روایت کنند.

وی افزود: ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اولین جشنواره فیلم مسلمانان واقعا معیاری برای احساس ما از جشنواره ها از نظر کیفیت، حرفه ای بودن و نحوه برخورد ما با فیلمسازان باشد، زیرا من احساس می کنم که برخی از جشنواره ها به فیلمسازان احترام نمی گذارند.

«ساجد واردا» در پایان گفت: ما از نظر منابع محدود هستیم، اما هر کاری از دستمان بر می آید انجام می دهیم تا مطمئن شویم که این تجربه عالی است؛ ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این یک برنامه منظم در تقویم لندن است.

کد خبر 1765778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha