صدور حکم تکفیر به دلیل سجده بر مهر به ویژه مهر کربلا...

یکی از شبهه افکنی های وهابیت علیه شیعه، زیرسوال بردن تبرک و سجده بر مهر خاصه مهر کربلا است. این اشکالات و شبهات تا آنجا پیش رفته که حکم تکفیر دیگر مسلمانان از سوی وهابیت صادر شده است.

خبرگزاری شبستان: شبهات فراوانی از سوی وهابیت با هدف تخریب شیعیان مطرح شده است که در مطالب قبلی به برخی از آنها همچون زیر سوال بردن و شرک خواند توسل به پیامبر (ص) و ائمه (ع) اشاره شد.

یکی دیگر از این شبهات تبرک و سجده بر مهر خاصه مهر کربلا است. این اشکالات و شبهات تا آنجا پیش رفته که حکم تکفیر دیگر مسلمانان از سوی وهابیت صادر شده است.
تبرّک، مس منبر و قبر پیامبر (ص) و صالحان‏ امری پذیرفته شده نزد شیعیان است. هر ساله که به زیارت قبور صالحین و ائمه اطهار مشرف می شویم دست به دیوار و ضریح می کشیم، بوسه بر دیوارها زده و در گوشه حرم نشسته و با خدای خود سخن گفته و دعا و نیایش می کنیم.
نظریه‏ى علماى اهل سنت درباره‏ى تبرّک، مس منبر و قبر پیامبر و صالحان‏ چیست؟ در ادامه برخی فتاوای آنها در این باره بیان می شود:


1. عبداللَّه فرزند احمد بن حنبل مى‏گوید از پدرم سؤال شد که مس منبر رسول‏اللَّه و تبرک به‏آن و بوسیدن قبر شریف به قصد ثواب چه حکمى دارد؟ پدرم گفت اشکالى ندارد. « وفاء الوفا، ج 4، ص 1414»
2. رملى شافعى: تبرک به قبر پیامبر (ص) و یا علما و یا اولیا جائز است و بوسیدن و استلام آن اشکالى ندارد. « کنز المطالب، ص 219»
3. محب الدین طبرى شافعى: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روى آن جایز است و سیره عمل علماء و صالحان بر آن است. « اسنى المطالب، ج 1، ص 331»
4. عسقلانى مى‏گوید: در زمان عمر مردم گرفتار قحطى و خشکسالى شدند، یکى از اصحاب پیامبر (ص) به قبر پیامبر متوسل شد، گفت یا رسول‏اللَّه استسق لأمّتک فانّهم قد هلکو.
5. دانشمندانى چون ابن حیان، ابن خزیمه، ابو على خلال، شیخ الحنابله در زمان گرفتارى به قبور اهل‏بیت پیامبر (ع) متوسل مى‏شدند. « کتاب الثقات، ج 8، ص 456،»


وهابیان تبرک و زیارت قبور را تا حد شرک پایین آورده اند. این نگرش افراطی به واسطه نگاه سطحی و ظاهربین وهابیان پدید آمده است. ایشان گمان می کنند شیعیان مردگان را مستقل از خدا می دانند. حال آنکه تبرک و توسل و شفاعت به معنای استقلال مردگان نیست بلکه رازق و شافی خداوند است و دیگر مومنین به امداد الهی و خواست الهی رزق و روزی را به مخلوفات می رسانند.


پایان پیام /
 

کد خبر 176590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha