افتتاح مسجد الطنبغا الماردانی در قاهره

مسجد الطنبغا الماردانی در منطقه الدرب الاحمر در قاهره پس از پایان بازسازی و مرمت افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الخلیج، وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، فاز دوم و نهایی پروژه مرمت مسجد الطنبغا الماریدنی در منطقه الدرب الاحمر در قاهره را به پایان رساند و این مسجد ر افتتاح کرد.

دکتر محمد اسماعیل خالد، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی گفت: فاز دوم مرمت و بازسازی مسجد با کمک مالی اتحادیه اروپا و بنیاد خدمات فرهنگی آقاخان به مبلغ ۳۲ میلیون پوند انجام شده است.

وی ادامه داد: کار فاز اول در اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد.

کریستین برگر، سفیر اتحادیه اروپا در قاهره، با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به همکاری برای غنی سازی میراث فرهنگی و تمدن مصر، گفت: این مسجد دارای موقعیت ممتازی در مسیر گردشگری منطقه درب الاحمر است.

هشام سمیر، دستیار وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر گفت: کار فاز دوم شامل مرمت سه رواق باقیمانده مسجد و صحن، اصلاح سقف های چوبی تزئین شده، نمای داخلی و خارجی، مرمت و بازسازی کفپوش های سنگی، افزودن نشمین‌گاه های مرمر برای خدمت به نمازگزاران، و حفظ متن مکتوب کمیته حفظ آثار باستانی، و مرمت طاق‌های گچی در بالای نمای داخلی راهروها است.

 وی افزود: اجرای این پروژه شامل اجرای سیستم های روشنایی و صوتی و استراحتگاه در فضای باز برای خدمت رسانی به مردم منطقه است.

عملیات بازسازی و مرمت بزرگ‌تر بین سال‌های ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۳ انجام شد

این مسجد توسط شاهزاده الطنبغا الماردانی، یکی از ممالیک تأسیس شد و این مسجد در قرن ۱۴ بین سالهای ۱۳۳۳۸ تا ۱۳۴۰ در خیابان باب الوزیر در منطقه الدرب الاحمرساخته شد. ورودی اصلی آن مزین به نقش و نگارهای هندسی و قطعات سنگ مرمر است. بازسازی نمای خارجی مسجد وگلدسته آن در فاز اول در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. فاز دوم بازسازی داخل مسجد به مدت ۱۸ ماه به طول انجامید.

کد خبر 1766123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha