نگاه مثبت امام خمینی(ره) به نسل جدید

حجت الاسلام صفورایی گفت: امام خمینی(ره) از همان سال ۴۰ واجد نگاه مثبت به نسل جدید بودند و نوجوانان می‌توانند با الگوگیری از مکتب امام(ره) سبک زندگی خود را شکل دهند.

حجت الاسلام ابراهیم صفورایی-رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌ جنوبی- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: اخلاق مبنایی برای «چگونه زیستن‏» و پاسخی بر چگونگی زندگی نیک برای انسان است.

وی با بیان اینکه دین، بنیاد اخلاق است، افزود: وجود اخلاق و نیاز بشر به آن، دلیلی بر نیاز به دین است؛ اخلاق منهای جامعیت و کمال و فراگیری، مطلوب نیست و این نوع اخلاق تنها با وجود دین و معنویت دینی امکان‌‏پذیر است.

حجت الاسلام صفورایی در ادامه گفت: یعنی اخلاق سکولار و غیر دینی نمی‏‌تواند نیازهای بشری را تامین کند و تنها اخلاق دینی است که به نیازهای فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان پاسخ می‏‌دهد و اخلاق دینی برگرفته از متن کتاب و سنت و آیات قرآنی و سنت و سیره علمی و عملی پیامبر گرامی(ص) و ائمه علیهم السلام است.

وی در خصوص عرفان عنوان کرد: از جمله دانش‏‌هایی است که در دامان فرهنگ اسلامی زاده شد و رشد و تکامل یافت اگر چه در سیر توسعه و تکامل خویش از فرهنگ‏‌‏ها و علوم دیگر نیز متاثر شده است.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌ جنوبی به جایگاه عرفان و اخلاق در سیره امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: حضرت امام(ره) در علم اخلاق دو کار مهم کرده اند یکی تعدیل اخلاق فلسفی و استدلالی و پیوند و تلفیق آن با داده های وحی و احکام شرعی و فقه است زیرا اخلاق عقل گرایانه و استدلالی محض به خصوص در تعیین و تشخیص مصادیق و جزئیات رذایل و فضایل با مشکل روبه رو می شود و عقل در آنجا از سیر و از تک و تاز باز می ماند. 

وی ادامه داد: برای همین است که ما نیاز داریم به یافته ها و آموزه های وحیانی مراجعه کنیم، همه ارزش ها و ضدارزش های اخلاقی را نمی توان بر عقل بنا کرد وگرنه نیازی به وحی نبود. 

حجت الاسلام صفورایی در ادامه بیان داشت: ابتکار دوم و مهم امام (ره) نوعی تأسیس و تدوین یک نظام اخلاقی به سبک عرفان یعنی پیوند زدن اخلاق با عرفان، که اخلاق به سبک توحید و «اهل الله» و عارفان است که در آثار حضرت امام، مثل «آداب الصلوة» و کتاب «اربعین حدیث» و نیز نامه هایی که ایشان به نزدیکان و بستگانشان نوشته اند دیده می شود.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: امام(ره) هم در نظر و هم در عمل، حماسه گرایی و شجاعت عارفانه را نشان داده است و این حداقل یکی از ابتکارات امام خمینی(ره) است.

وی با اشاره به نگاه مثبت امام خمینی(ره) به نسل جدید گفت: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم امام(ره) که از همان سال 40 شروع شد این بود که امام خمینی(ره) حتی در تبعید و حشر و نشرها واجد نگاه مثبت به نسل جدید بود.

حجت الاسلام صفورایی افزود: امام(ره) در سال‌های 40 و 42، از جوانان و دانشجویانی که در دانشگاه‌های بلاد کفر درس می‌خواندند و علائمی از رغبت به اسلام و مسلمانی در آنها دیده می‌شد، استقبال می‌کنند و آن‌ها را می‌پذیرند و مخاطب ایشان و ‌امید آینده امام می‌شوند و به آن‌ها پیام می‌دهند و به آن‌ها به عنوان نیروهای تحول‌آفرینی که در جهت نجات کشور و اسلام و مسلمین می‌توانند مؤثر واقع شوند، نگاه می‌کنند.

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه اسلامی که امام(ره) معرفی می‌کرد همه ارزش‌ها را در این اسلام گفته بود، ادامه داد: اسلام امام(ره) به شدت ضداستعماری، عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و عقل‌گرا و علم‌گرا بود یعنی چیزی برای ایدئولوژی‌های رقیب باقی نگذاشته بود که بتوانند ادعایی داشته باشند که در این اسلام نباشد.

وی با تاکید بر اینکه نوجوانان می‌توانند با الگوگیری از مکتب امام(ره) سبک زندگی خود را شکل دهند، گفت: نسل جدید با الگوگیری از مکتب و اندیشه ناب دینی ادامه مسیر در پیشرفت‌ها تا رسیدن به قله ادامه دهند.

کد خبر 1766623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha