وقتی کانونی مسجدی الگوی موفق در جوانی جمعیت می‌شود

دغدغه جوانی جمعیت را دارند و همین امر سبب شد تا علاوه بر تلاش برای رفع موانع فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت، برای رفع موانع مادی و رفاهی هم اقدام کنند؛ به گفته خودشان این اقدامات همه بر اساس تفکر توحیدی امام خمینی(ره) انجام شده که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| اهمیت فرزندآوری و افزایش نسل از جوانب مختلفی قابل بررسی است. این موضوع از زوایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زمینه های سیاسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موجب ایجاد تعادل و پایداری در جوامع مختلف می‌شود.

یکی از دلایل اصلی اهمیت افزایش نسل و فرزندآوری، حفظ تعادل در جامعه است. جمعیت جوان و سالم می‌تواند به ارتقاء اقتصاد و توسعه کشور کمک کرده و از شیوع مشکلات اجتماعی نظیر پیری جمعیت و کاهش نرخ تولید ملی جلوگیری کند.

همچنین افزایش نسل و فرزندآوری به حفظ فرهنگ، ارزش‌ها و هویت ملی کمک می‌کند چرا که دسترسی به نسل جوان و پرانرژی می‌تواند باعث انتقال ارزش‌های فرهنگی، مذهبی و ملی به نسل‌های بعدی شود.

فرزندآوری و افزایش جمعیت می‌تواند نقش مهمی در تضمین امنیت و پایداری جامعه ایفا کرده و جمعیت جوانتر و پرانرژی می‌تواند توانمندی جامعه را در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی تقویت کند.

«تفکر توحیدی امام خمینی(ره)» الگوی یک کانون مسجدی برای جوانی جمعیت

همچنین افزایش نسل و فرزندآوری می‌تواند به توسعه اقتصادی و افزایش تولید، بهره‌وری و اشتغال کمک و بستر مطلوبی برای رشد اقتصادی و صنعتی باشد.

بنابراین، افزایش نسل و فرزندآوری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در تامین تعادل اجتماعی، حفظ فرهنگ و هویت ملی، تضمین امنیت و پایداری و توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کند. لذا، ترویج این ارزش و اهمیت در جامعه می‌تواند به جامعه بهره وری و رفاه بیشتری بخشد.

از جمله کانون هایی که در زمینه جوانی جمعیت فعالیت دارد و در جشنواره اخیر جوانی جمعیت نیز موفق به کسب عنوان برتر در سطح ملی شده؛ کانون «آرمان شهر مهدوی» شیراز است.

از آنجا که کیفیت و کمیّت جمعیت جامعه ایرانی بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده تمام مناسبات و سیاست های جهانی و داخلی است، اجرای چنین طرح هایی بسیار در سطح کشور فوری و ضروری بنظر می رسد.

جامعه خانوادگی توحیدشهری

مدیر کانون فرهنگی هنری آرمان شهر مهدوی با اشاره به دغدغه این کانون در زمینه جوانی جمعیت می گوید: به واسطه اهمیت جوانی جمعیت در سطح ملی این موضوع و بیانات‌مقام معظم رهبری در این زمینه، همچنین قرار گرفتن سیاست جوانی جمعیت در دستور کار دولت، سبب شد بحث جوانی جمعیت در این کانون فرهنگی هنری به یک اولویت تبدیل شود.

به گفته پیمان رضایی، این کانون با اجرای برنامه «جامعه خانوادگی توحیدشهری» در راستای ترویج و گسترش مسئله جوانی جمعیت ورود کرد. در این راستا با برگزاری برگزاری کلاس های آموزشی، کارگاه ها و دوره های مجزای مرتبط با موضوع؛ اجرای طرح های اقتصادی این طرح به اجرا در آمد.

مُهر تایید

وی با اشاره به اینکه این طرح در جشنواره «جوانی جمعیت» موفق شد رتبه اول در بخش «تجربه های موفق» را به خود اختصاص دهد، عنوان می کند: از آنجا که کیفیت و کمیّت جمعیت جامعه ایرانی بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده تمام مناسبات و سیاست های جهانی و داخلی است، اجرای چنین طرح هایی بسیار در سطح کشور فوری و ضروری بنظر می رسد.

وقتی کانونی مسجدی الگوی موفق در جوانی جمعیت می‌شود

رفع موانع رفاهی

به گفته رضایی، ما علاوه بر رفع موانع فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت، برای رفع موانع مادی و رفاهی هم اقدام کردیم و این اقدامات همه بر اساس تفکر توحیدی امام خمینی(ره) انجام شده که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

ما علاوه بر رفع موانع فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت، برای رفع موانع مادی و رفاهی هم اقدام کردیم و این اقدامات همه بر اساس تفکر توحیدی امام خمینی(ره) انجام شده که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

یک تجربه موفق

وی ادامه می دهد: در حقیقت ما در سه زمینه وارد عمل شدیم و تجربه موفقی حاصل شد؛ اولین مورد فرهنگ سازی در امر تکثیر نسل و ارتقاء فرهنگ مادری (رفع موانع فرهنگی)، مورد دوم تشکیل یک جامعه نمونه الگو و به ظهور رساندن مصادیق مرتبط (با عنوان جامعه خانوادگی توحید شهری) و مورد سوم نیز اشتغالزایی با هدف ارتقاء توان مالی خانواده ها و در نتیجه رفع موانع مادی فرزندآوری.

تفکر «توحیدِ من»

رضایی با اشاره به اینکه فعالیت های این مرکز بر اساس تفکر «توحیدِ من» پایه گذاری شده است، توضیح می دهد: توحید من یعنی: یک «من» بیشتر نیست و او خداست. لذا ما همه یکی هستیم (یگانگی ما) در نتیجه: تو خودم هستی و من خودت هستم. این تفکر، اثرات قطعی در تغییر الگوهای رفتاری را رقم می‌زند و تربیت فرد، تشکیل خانواده، فرزندآوری و تربیت نسل را دچار تحول خواهد کرد. نشر تفکر توحیدی و ارائه الگو و مصداق در این زمینه، از منویات جدی امام خامنه ای(مدّ ظلّه العالی) است.

۳۰۰ جلسه ۳۰۰ مخاطب

مدیر کانون فرهنگی هنری آرمان شهر مهدوی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ جلسه با موضوعات فرزندآوری، تربیت کودک، جامعه آرمانی، خانواده آرمانی، نهضت زنان، اندیشکده های جمعی حضوری و مجازی و فعالیت های اقتصادی گروهی برگزار شده است، می گوید: حدود ۳۰۰ مخاطب که عضو رسمی هستند و تعداد بالای مخاطبین علاقه مند بطور غیررسمی آموزش ها را دنبال می کنند.

کد خبر 1766818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha