مشهدالرضا در سوگ ابن الرضا(ع)

در آستانه سالروز شهادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جوادالائمه علیه‌السلام، بار دیگر عطر ماتم و اندوه در حرم ثامن الحجج(ع) پراکنده خواهد شد و دل عاشقان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت(ع) در غم جانگداز آن امام همام به سوگ خواهد نشست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، شهربهشت و حرم مطهر امام هشتم(ع) هرساله در ایام شهادت امام جواد(ع)، شاهد حضور خیل عظیمی از زائران عاشق و دلداده آن حضرت از سراسر ایران و جهان است. زائران و عزادارانی که با حضور در حرم مطهر امام رئوف(ع)، ضمن عرض ارادت به ساحت مقدس امام رضا(ع)، از خداوند متعال تقاضای شفاعت و مغفرت می‌کنند.

از طلوع آفتاب پنجشنبه ۱۷ خرداد، پرچم گنبد مطهر حضرت امام رضا(ع) به نشانه احترام و ارادت به ساحت مقدس امام جواد(ع) به رنگ مشکی درآمده و تا طلوع آفتاب شنبه ۱۹ خرداد، بیرق عزای فرزند برومند امام رضا(ع) بر فراز بارگاه منور رضوی برافراشته خواهد بود.  همزمان با تعویض پرچم گنبد، پوش فوق ضریح نورانی حضرت امام رضا(ع) نیزبه رنگ مشکی درآمده است.

عزاداران و دلدادگان به ساحت مقدس امام جواد(ع) در این ایام با حضور در مساجد و هیئات و به ویژه در حرم مطهر رضوی، با قرائت قرآن، مداحی و مرثیه سرایی، ارادت و خضوع خود را به این امام همام و خاندان معصوم علیهم السلام ابراز خواهند داشت.

اجتماع عزاداران جوادالائمه در میدان شهدا

زائران و مجاوران علی ابن موسی الرضا(ع) صبح جمعه، نیز در میدان شهدای مشهد گردهم امده و ضمن عزاداری در سوگ عزیز رضا؛ پیاده به سمت حرم مطهر رضوی مشرف شده و نایب الزیاره شهدای خدمت نیز خواهند بود.

مشهدالرضا در سوگ ابن الرضا(ع)
 

برنامه های حرم مطهر رضوی در ایام شهادت ابن الرضا(ع)

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین شریعتی‌نژاد ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت مظلومانه نور چشم امام رضا(ع)، حضرت امام جواد(ع) در خصوص برنامه های ویژه سالروز شهادت ابن الرضا در حرم رضوی بیان کرد: به همین مناسبت برنامه‌های سوگواری و عزاداری در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این ویژه برنامه‌ها از شامگاه پنج‌شنبه هفدهم خرداد و آخرین شب ماه ذیقعده که مصادف با شب شهادت امام جواد(ع) است آغاز می‌شود که در این مراسم زیارت امین‌الله با نوای جعفر ملائکه از ذاکران اهل بیت(ع) قرائت خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضایی تهرانی و مرثیه‌سرایی با نوای ذاکران آل‌الله مرتضی اسلامی نژاد و ابراهیم احمدی از دیگر برنامه‌های شب شهادت ابن الرضا(ع) در حرم امام رئوف است. در این مراسم دعای روحبخش کمیل با نوای سید محمود صفاتی از ذاکران و مرثیه‌سرایان اهل بیت(ع) قرائت خواهد شد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد اظهار کرد: مراسم صبح شهادت امام جواد(ع) بعد از اقامه نماز صبح و در آستانه طلوع خورشید با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت و قرائت دعای ندبه و مرثیه‌سرایی با نوای سعید قانع همراه خواهد بود.

وی عنوان کرد: مراسم شام شهادت حضرت جوادالائمه(ع) شامگاه جمعه هجدهم خرداد بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود و در این مراسم زائران و مجاوران با قرائت زیارت امین‌الله که توسط جعفر ملائکه قرائت خواهد شد به محضر امام مهربانی‌ها ادای احترام خواهند کرد.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ابراز کرد: اجرای سرود و همخوانی توسط گروه گلدسته‌های حرم، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی تهرانی و مرثیه سرایی کاظم غلامشاهی و علیرضا نژادحسین از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

مشهدالرضا در سوگ ابن الرضا(ع)

از برنامه‌های فرهنگی تا اطعام زائرین 

پایگاه فرهنگی شهید رضوان و دارالقرآن حرم مطهر رضوی برنامه‌های متنوعی از جمله سخنرانی، مداحی، قرائت قرآن و ادعیه را برای زائران در نظر گرفته‌اند.

۶ کیوسک راهنمای زائر به صورت شبانه‌روزی در صحن‌های حرم مطهر رضوی مستقر شده‌اند تا به سوالات و نیازهای زائران پاسخ دهند.

خش خدمات فرش حرم مطهر رضوی با نظافت و آراستن فرش‌های صحن‌ها و رواق‌ها، فضایی معنوی و مطلوب برای زائران فراهم آورده است. مهمانسرای حضرت نیز  با طبخ ۶ هزار غذای حضرتی در شب و روز شهادت، از زائران واجد شرایط در مهمانسرای غدیر پذیرایی خواهد کرد.

چایخانه‌های حرم مطهر نیز با بهره‌مندی از توان مواکب شهرستانی، به صورت شبانه‌روزی از زائران پذیرایی می‌کنند.

بخش‌های ویلچر و ماشین‌های زائربر نیز در این ایام حضور فعال‌تری در حرم مطهر خواهند داشت و زائران کم‌توان را در رفت و آمد یاری خواهند کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1766949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha