آرامش؛ مهمترین ثمره ازدواج | زندگی مشترک سه پیش نیاز استوار برآموزه های دینی می خواهد

حجت الاسلام ماشین چیان گفت: ازدواج خوب یکی از نعمت های خداوند متعال است چرا که با این نعمت انسان به آرامش دست پیدا می کند همچنین به سبب این نعمت نسل بشر ادامه پیدا می کند بخش عمده ای از زندگی انسان به ازدواج بستگی دارد؛ برای جلوگیری از تقدس زدایی این امرمقدس نیز باید ازدواجی براساس دستورات دین داشته باشیم.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فرد است که در روایات و منابع دینی هم به این مهم اشاره شده تا جایی که پیامبراسلام حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «انسان با ازدواج، نصف دینش کامل می‌شود.» از همین رو سفارش شده تا ازدواج در سن مناسب خود انجام شود. با هدف تبیین اهمتیت ازدواج برپایه دستورات دین مبین اسلام با حجت الاسلام مجید ماشین چیان- مدیر مرکز مشاوره سماح استان مازندران به گفتگو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:

لطفا ازدواج موفق را از منظر آموزه های قرآنی و روایی معرفی بفرمایید.

خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه رم فرمودند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.»

خداوند بخشنده مهربان در این آیه یکی از اهداف ازدواج را ایجاد آرامش بین زوجین بیان داشتند. مطابق این آیه شریفه یکی از نشانه های ازدواج موفق پیدایش آرامش است بدین منظور که اگر زوجین در کنار یکدیگر به آرامش دست یافتند آن زندگی موفق است.


لطفا بفرمایید دین چه نسخه ای برای ازدواج موفق و موثر تجویز می کند؟

دین مبین اسلام بر این سنت پاک و ارزشمند که سعادت جامعه را رقم و موجب بقای نسل می شود بسیار تاکید کرده است. قطعا ملاک هایی که امروز برخی از مردم برای ازدواج تجویز می کنند در دین به آن اشاره ای نشده است بلکه  دینداری، اخلاق مداری و اصالت خانوادگی مهمترین شروط ازدواج در دین اسلام است. در آموزه های دینی آمده اگر فردی خواستاری دختری آمده اگر دیندار است باید زمینه ازدواج را فراهم کرد چرا که کسی که اخلاق دارد به خانواده خود ظلم نمی کند. همچنین در منابع دینی می خوانیم فردی نزد امام رضا(ع) حاضر می شود و از آن حضرت می پرسد دختر خود را به کدام از خواستگاران بدهد(یکی سرمایه دارد اخلاق ندارد دیگری سرمایه ندارد اخلاق دارد) حضرت فرمودند دختر خود را به کسی دهید که سرمایه ندارد اما اخلاق دارد.

اصالت خانوادگی نیز بعنوان یکی دیگر از شروط ازدواج در اسلام مورد توجه و تاکید است. پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند: «از گیاه روییده در مزبله اجتناب کنید.» سوال شد: ای رسول خدا! مقصود از چنین گیاهی چیست؟ فرمود: «زن زیبا که در خانواده ای نا صالح رشد کرده است.» دختران خوبی که در خانواده های بدون شرافت هستند نیز باید با توجه به تاکیدات رسول خدا(ص) از آنها دوری شود.  

امام صادق(ع) می فرمایند: «اگر مرد با زن به خاطر زیبایی یا ثروتش ازدواج کند به همان واگذار شود واگر با زن به خاطر دینش و فضائلش ازدواج کند، خداوند زیبایی و ثروت را روزیش گرداند.»


لطفا بفرمایید چرا ازدواج در اسلام مقدس است و برای جلوگیری از تقدس زدایی چه باید کرد؟

ازدواج خوب یکی از نعمت های خداوند متعال است چرا که با این نعمت انسان به آرامش دست پیدا می کند همچنین به سبب این نعمت نسل بشر ادامه پیدا می کند بخش عمده ای از زندگی انسان به ازدواج بستگی دارد؛ برای جلوگیری از تقدس زدایی این امرمقدس نیز باید ازدواجی براساس دستورات دین داشته باشیم.


لطفا راه های حفاظت از ازدواج را بفرمایید.

ازدواج و زندگی مشترک باید بر دستورات دین استوار باشد. زوجین برای فرزندآوری و تربیت فرزندان خویش نیز باید از آموزه های دین مبین اسلام بهره گیرند. بهترین الگو برای ازدواج زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است که همکاری و همدلی این دو شخصیت والامقام در امورات زندگی سبب شد تا فرزندانی در دامان آن‌ها پرورش یافتند که هر کدام اثرگذاری زیادی در دین و جامعه داشتند.

لطفا از عوامل تضعیف کننده ازدواج نیز بفرمایید.

امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان را بر سر دو راهی قرار داده است، یا باید قید ازدواج را زده آن را به تعویق بیندازند و یا بعد از تلاش های طولانی و مرارت های زیاد یا به سختی به نتیجه خواهند رسید. بخش عمده ای از افراد جامعه آداب و رسوم و سنت های غلط که وارد بحث ازدواج کردند موجب شده که سن ازدواج افزایش پیدا کند. درگذشته پدران و مادران از عروسی ها که به مدت یک هفته به طول می انجامید سخن به میان می آورند اما امروزه یک مراسم چند ساعته را به واسطه آداب و رسوم دست و پاگیر نمی توان برگزار کرد. حتی گاهی والدین آرزوهای بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحمیل می کنند و با بهانه تراشی و گذاشتن شرط و شروط های سختگیرانه مثل تعیین مهریه های بالا، مسکن، گرفتن عروسی های آنچنانی ازدواج را از مسیر طبیعی آن خارج می کنند. باید آداب و رسوم سنتی و بدون تجملات را ترویج نماییم تا آمار ازواج بالا رود. بخش زیادی از طلاق های امروزی به دلیل مشکلات مادی، افزایش تجملات و چشم وهم چشمی هاست در صورتی که افرادی که برپایه دین ازدواج می کنند در مواجه با مشکلات عقلانی تر برخورد می نمایند و کمتر به فکر طلاق می افتند.  

 دینداری در زوجین باعث می شود که آن ها به ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان یک امر الهی و مقدس بنگرند و مسئولیت پذیری آنان را در این راه به تداوم ازدواج و حفظ کانون خانواده متعهد تر می نماید.

کد خبر 1767280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha