مدیریت مساجد در مسیرهای گردشگری‌ ضعیف است

ضرغامی با اشاره به اینکه حدود هزار مسجد در کشور در مسیر گردشگری قرار دارد، از متولیان امر خواست درب مساجد را به روی مردم و گردشگران باز بگذارند.

«عزت الله ضرغامی»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره استفاده از ظرفیت های مساجد و همکاری این وزارتخانه با دستگاه های متولی مساجد، اظهار کرد: مساجد یکی از مهمترین حوزه های میراث فرهنگی در ایران است؛ ما در وزارت میراث فرهنگی یکی از پروژه هایی که برای ثبت جهانی در نظر گرفته ایم مجموعه مساجد تاریخی ایران است، زیرا بر این باوریم مساجدی که قدمتی بیش از هزار سال دارند و به لحاظ معماری و مهندسی شاهکار محسوب می شوند، باید ثبت جهانی شوند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: من در صفحات شخصی خود مجموعه ای از بازدیدها از مساجد تاریخی را همراه با توضیحات ارائه داده ام، لذا در برنامه هایمان منتظر ثبت جهانی مجموعه مساجد تاریخی ایران هستیم.

ضرغامی با اشاره به امضای تفاهم نامه های همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با برخی از نهادهای متولی مساجد برای مرمت این مساجد، گفت: ما نشست ها و تفاهم نامه هایی با برخی حوزه های مرتبط با مساجد چون سازمان اوقاف داشته ایم، این مجموعه ها موظف شدند مرمت مساجد زیرمجموعه های خود را انجام دهند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی از متولیان خواست در مساجد را به روی مردم و گردشگران باز بگذارند، تأکید کرد: به متولیان مساجد توصیه می کنم با توجه به اینکه این مکان مقدس محل نماز و استراحت معنوی مردم است و ما حدود ۱۰۰۰ مسجد در مسیر گردشگری داریم در مساجد را باز بگذارند. متاسفانه، گردشگران ما برای نماز خواندن، رفتن به سرویس های بهداشتی و استراحت کردن جایی پیدا نمی کنند.

ضرغامی تاکید کرد: متاسفانه، مدیریت مساجد در حوزه باز نگه داشتن در مساجد و رسیدگی به آنها در مسیر گردشگری فوق العاده ضعیف است و این شکایت را به بزرگان کشور کرده‌ام و امیدوارم به این نکته توجه کنند که یکی از مهمترین نیازهای گردشگران مساجد است.

کد خبر 1767426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha