عقب‌نشینی شهردار کپنهاگ از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اسرائیلی

شهردار کپنهاگ از قصد خود برای پس گرفتن سرمایه‌گذاری از شرکت‌های اسرائیلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، صوفی آندرسن، شهردار کپنهاگ گفت که می خواهد کپنهاگ را از شرکت‌های مرتبط با اسرائیل کنار بکشد.

وی افزود: با توجه به اینکه در لیست سازمان ملل متحد، شرکت‌هایی که با شهرک سازی در کرانه باختری ارتباط دارند، قرار دارد ما در جلسه بعدی کمیته مالی شهر پیشنهاد انحلال سرمایه گذاری‌های شهر در شرکت‌هایی مانند Airbnb و Expedia را خواهیم داد.

شهردار کپنهاگ گفت: ما به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ، مسئولیت تضمین حقوق بشر را داریم، بنابراین، فکر می‌کنم نباید در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنیم که با شهرک سازی‌های غیرقانونی ارتباط دارند.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری‌های شهر کپنهاگ در شرکت‌هایی که در اسرائیل سرمایه گذاری می‌کنند حدود ۷ میلیون کرون (واحد پول محلی دانمارک) است که معادل تقریباً یک میلیون یورو است. شهردار کپنهاگ بر این باور است که با وجود مقدار محدود و عدم تأثیر قابل توجه آن بر سبد سرمایه گذاری شهرداری ما باید آنان را از لیست خود برداریم و به ویژه اینکه این اقدام ما، اقدام نمادین در جهت انتقال پیام قوی ما «نه به جنگ» خواهد بود.

دانمارک، شاهد اعتراضات مستمری در رد ادامه جنگ اسرائیل علیه غزه بود این اعتراضات به دانشگاه‌ها نیز کشیده شد، زیرا دانشگاه کپنهاگ پیشتر اعلام کرده بود سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی را که فعالیت تجاری در شهرک‌های کرانه باختری دارند، متوقف می‌کند. دانشگاه تصمیم خود را در بحبوحه اعتراضات دانشجویی اتخاذ کرد و دانشگاه را برای قطع روابط مالی و نهادی با اسرائیل تحت فشار قرار داد.

کد خبر 1767475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha